تاریخ انتشار:۱۳:۰۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
عصر دنا: رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه امید یکی از احساسات مثبت ماست اظهار داشت: ساده‌ترین راه برای شناخت ارزش و اهمیت هر چیزی در زندگی انسان بررسی و تحلیل آثار و کارکرد‌های آن است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش وب دا یاسوج؛ دکتر الهام رحیمی افزود: اهمیت امید در زندگی انسان چنان است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: امید به آینده ای برتر در این دنیا و آخرت است که موجب می‌شود تا انسان باورها و عکس‌العمل‌های خود را تصحیح کند و به اصلاح و بهسازی اعمال و رفتارهای خود بپردازد. (آیات ۷ و ۸ سوره یونس)

وی به تعریف امید اشاره داشت و تاکید کرد: امید یعنی انتظار مثبت فعال و مداوم برای دنبال کردن و به دست آوردن یک شایستگی مطلوب و معقول.

دکتر رحیمی با طرح سوال آیا امید همان خوش بینی است؟ افزود: بسیاری از مردم امید را با خوش باوری یا خوشبینی اشتباه می‌گیرند. گرچه به نظر می‌رسد که هم معنا باشند اما خوشبینی همیشه با حقیقت مقداری فاصله دارد و فرد خوشبین بر اهمیت من تاکید دارد.

وی گفت:امید فقط به این معنا نیست که مثبت بیاندیش، هر چند در امید مثبت اندیشی هم وجود دارد. امید وهم و هذیان نیست. امید کامل کننده خوشبینی است. یعنی خوشبینی نصف امید است. در واقع می توان گفت امید یعنی انتظار مثبت برای دست یافتن به هدف.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به نقش و تاثیر امید به زندگی اشاره کرد و گفت: امید در زندگی عاملی است که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد لذا افرادی که در زندگی امید دارند، همیشه دریچه‌ای برای رسیدن به خوشبختی پیدا می‌کنند، زیرا اعتقاد دارند که زندگی با تمام سختی‌هایش هنوز جریان دارد.

افراد امیدوار برای رسیدن به اهداف خود طرح‌ریزی می‌کنند و از رویارویی با چالش‌ها دوری نمی‌کنند.
دکتر الهام رحیمی با بیان اینکه تفکر امیدوارانه تاثیرات عصبی زیستی بسیاری دارد که روی مغز افراد تاثیراتی می‌گذارد افزود: امید با افسردگی و استرس رابطه عکس دارد، هر چقدر افراد امید و انگیزه بیشتری در زندگی داشته باشند میزان افسردگی و استرس در آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: بیماران با امیدواری می‌توانند بر بیماری های سخت مانند سرطان نیز غلبه کنند.

وی در ادامه به راهکارهای افزایش امید در زندگی اشاره کرد و گفت: داشتن هدف از مهمترین فاکتور های امید به زندگی است.

دکتر رحیمی تغییر نوع افکار و نگرش را از دیگر راهکار های افزایش امید به زندگی عنوان کرد و تصریح کرد: افرادی که دارای تفکر منفی و غیرمنطقی هستند توجه زیادی به جنبه‌های مثبت زندگی خود ندارند و آنها را کم اهمیت جلوه می‌دهند. این سبک تفکر سبب می‌شود شادی را از زندگی‌شان بگیرد.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه ، صحبت با افراد مثبت را از دیگر راه های افزایش امید به زندگی دانست و تصریح کرد: حلقه افرادی که در اطراف ما هستند بسیار مهم است لذا اگر دور شما را افرادی ناامید احاطه کرده از آنها دوری کنید.


دکتر الهام رحیمی افزود: در برخی موارد علت اصلی نا امیدی در انتظارات نامعقول از خود و دیگران است لذا انتظارات خود را تعدیل کنید.

وی افزود: در رویاپردازی غرق نشوید توانایی‌ها و امکانات خود را بررسی کنید و بر اساس آن هدف تعیین کنید و امیدوار باشید.

دکتر رحیمی گفت:آشتی با طبیعت از راهکار های دیگر امید به زندگی است بر این اساس وقتی شما به طبیعت بروید پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که سلول‌های موجود در پوست شما ویتامین دی تولید کنند. این ویتامین در افسردگی، بیماری‌های قلبی و استرس نقش مهمی دارد و باعث افزایش امید به زندگی در فرد می‌شود.

وی ابراز داشت : در ادامه یافتن راه های امید به زندگی داشتن باید این موضوع را اضافه کرد که درگیر بایدها و نبایدها نشوید، اینکه از خودتان انتظار داشته باشید که حتماً باید فلان اتفاق بیفتد و یا باید مورد تایید دیگران باشید، اینها بایدها و نبایدهایی است که برای خودمان در نظر می‌گیریم و در مسیر زندگی ممکن است ما را درگیر ناامیدی کند.

دکتر رحیمی با بیان اینکه پلن B یا یک برنامه جایگزین داشته باشید، تاکید کرد: همیشه یک احتمال وجود دارد که برنامه‌ های شما آنطور که امیدوار بودید و برنامه ریزی کرده بودید پیش نرود. اگر برنامه هایتان طبق پیش بینی، پیش نرود, قطعا پذیرفتن شکست سخت خواهد بود، به خصوص اگر این مورد برای شما یک مسئله مهم باشد.راه حلی که این مرحله وجود دارد، داشتن پلن بی B یا همان برنامه جایگزین است. برنامه جایگزین مانند یک شبکه ایمن از شما در مقابل از دست رفتن هدفتان مراقبت می کند. در ایجاد برنامه جایگزین، ارزیابی آنچه در برنامه قبلی تان اشتباه بوده، ضروری است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.