تاریخ انتشار:۱۳:۱۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
عصر دنا: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در آستانه آغاز سال تحصیلی، توجه جدی به تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس را ضروری بیان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه، دکتر رحمت اله افشار گفت: سال‌هایی که کودک در مدرسه‌ی ابتدایی می‌گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است، زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد، اگرچه سرعت رشد او کمتر از سال‌های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به مهم بودن تعادل و تنوع غذایی در این سنین افزود: اصولا دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از همه گروه‌های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت، حبوبات، سبزیجات، میوه جات و گروه نان و غلات مصرف کنند.

دکتر افشار با تاکید بر، نقش موثر وعده‌ی صبحانه در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان اظهار کرد: به دنبال نخوردن غذا در طی خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت.

وی افزود: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم دقت، خسته و بی حوصله هستند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند؛ بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از این که به مدرسه برود، آماده کنند.

وی با اشاره به اهمیت تهیه میان وعده‌های مناسب و مغذی گفت: در ساعات نزدیک ظهر، کودک ممکن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای او غیر قابل تحمل می‌کند.

بوفه مدرسه مهم است

دکتر افشار در ادامه به بوفه مدارس اشاره کرد و گفت: بهداشت بوفه مدارس، سلامت فروشندگان بوفه و مواد غذایی موجود در آن موضوعی است که در سلامت دانش‌آموزان که در واقع مشتریان بوفه‌ها هستند، تاثیر زیادی دارد و توجه به آن، در واقع توجه به سلامت نسل جوان و آینده‌ی کشور است.


وی بابیان اینکه متاسفانه والدین از خصوصیات بوفه استاندارد، ویژگی‌های خوراکی‌هایی که در آن عرضه می‌شود و یا اینکه بوفه‌ها چه باید داشته باشند اطلاعی ندارند افزود: بوفه قسمتی از تشکیلات یک مدرسه است، پس نظارت مدیر مدرسه روی این بخش ضروری است. همچنین وزارت بهداشت با فرستادن ماموران بهداشت به مدارس می‌تواند از بسیاری از بیماری‌هایی که ممکن است از طریق مواد غذایی ناسالم به دانش‌آموزان سرایت کند، جلوگیری به عمل آورد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.