کد خبر: ۲۶۷۵۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار:۱۹:۰۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
عصر دنا: همایش نکوداشت پیشگامان ماندگار پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با حضور شخصیت ها و مفاخر پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، همایش نکوداشت پیشگامان ماندگار پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با حضور شخصیت ها و مفاخر پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک اعیاد پیش رو و گرامیداشت شهدا گفت: لفظ حکیم در بردارنده وظایف طبیب و فیلسوف است لذا کتاب قانون ابن‌سینا پس از ترجمه مورد توجه جوامع غربی قرار گرفت و از آن بعنوان کتاب درسی استفاده شد.

سعید جاودان سیرت با بیان اینکه علم پزشکی کنونی در غرب حاصل علوم فلاسفه بوده است اضافه کرد:هم اکنون جمع کثیری از دانشمندان ایرانی در رشته‌های پزشکی،‌ پیراپزشکی،‌‌ داروسازی و.. در سطح جهان نقش آفرینی میکنند و این همایش جهت گرامیداشت این بزرگان برپا شده است.

وی تصریح کرد: دستیابی به علم از ابتدای خلقت با آدمی همراه بوده و مورد توجه اسلام، ائمه و.. بوده است.

جاودان سیرت ادای دین به بزرگان این مسیر را از اهداف برپایی این همایش برشمرد و ابراز کرد: آشنایی نسل جوان با این شخصیت های برجسته، تقویت هویت فردی و غرور ملی از طریق آشنایی مردم با این دانشمندان، ترویج الگو سازی مفاخر استانی به کشور، توجه به جایگاه این بزرگان و در نهایت تجلیل از این پیش کسوتان و پیش قدمان مسیر سلامت از دیگر اهداف برپایی این همایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد زمین خوردن و تلاش مجدد و ایستادگی و مقاومت در طی مسیر را از ویژگی های مشترک همه این افراد دانست و عنوان کرد: این مقاومتها و فداکاری ها در طول برهه های مختلف همچون جنگ تحملی و انتشار ویروس منحوس کرونا به وضوح دیده شده است.

جاودان سیرت با نام بردن از اولین پزشکان هر شهرستان‌ها ،اولین رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج و ..بیان کرد:وجود ۹ بیمارستان ، هشت هزار و ۶۰۰ پرسنل ، ۹ شبکه بهداشتی، حدود۲۲۰ نیروی هیئت علمی و ۲۸۰۰ دانشجو را حاصل عملکرد مثبت اولین هاست و باید قدردان این عزیزان بود.

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: قداست این جایگاه در ایات قران ذکر شده و بازگردانی به حیات از مسئولیت های پزشکان است .

آیت الله سید نصیر حسینی یادآور شد: بی توجهی به نخبگان با وجود سرمایه های عظیم باعث توسل ما به بیگانگان شد شکوفایی شکل گرفته در زمان کنونی را باید قدردان بود.

وی با یادآوری رخدادی در زمان حکومت پهلوی ابراز کرد: در زمان پهلوی در برخی مکانها چون استعمار وجود داشت امریکایی ها وجود سگ و ایرانی را منع کرده بودند.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد: تسلط بیگانه بر کشور و تحقیر و توهین به این مردم نهایت خاری و ذلت بود که بحمدالله اکنون در همه حوزه های علم الالخصوص پزشکی پیشرفت های شگرفی صورت گرفته که اقتدار را برای این کشور به همراه داشته و باید قدردان بود.

فرادستی و فرودستی در روابط مدیر کارمند نباشد

سومین سخنران این همایش اولین مدیر عامل سازمان بهداری در استان کهگیلویه و بویراحمد بود وی که جانباز جنگی بوده و از خانواده شهداست عمل و انجام وظیفه در این جایگاه را از افتخارات خود برشمرد و تصریح کرد: مدیر باید توانمند باشد و فضا را برای زیردستان خود محیا کند.

دکتر ابوالفتح لامعی بیان کرد: مدیر خوب مدیری است که برای همه کارمندان و زیر دستان خود شرایط یکسانی را محیا کند و فاصله ایجاد نکند.

وی افزود: مدیریت صحیح زمانی رخ میدهد که همه مجموعه هدف مشترکی را دنبال کنند و این هدف در زمان مدیریت من خدمت به مردم بوده است و همه مجموعه با این هدف یکپارچه عمل میکردند.

لامعی تاکید کرد: در روابط فرادستی و فرودستی حاکم نباشد و رابطه مدیر با سایر اعضای مجموعه رابطه مدیر و کارمندی نباشد.

وی پایبندی به قانون را از دیگر ویژگی های یک مدیر موفق برشمرد و عنوان کرد: کمبود نیروهای پایبند به قانون در استان به وضوح احساس میشود، توصیه ای عمل نکنیم چرا که تخریب قانون علاوه بر تخریب مملکت و دین و آخرت ادمی را نیز بر باد میدهد.

لامعی در پایان با اشاره به اینکه مدیران مسئول عملکرد مدیر قبل از خود نیستند اظهار کرد: عادلانه رفتار کنیم و مدیر قبل از خود را تخریب نکنیم چرا که این تخریب نتیجه خوبی نخواهد داشت.

 

اولین جراحی که با دریل تاسیات انجام شد

دکتر اردشیر منصوریان اولین رییس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با یادآوری اولین روزهای ورود و پذیرش این سمت گفت: در زمان آغاز به کار یاسوج بیش از ۷ هزار نفر جمعیت داشت و مسئولیت بنده زمانی آغاز شد که بیمارستان هیچ امکانات ونیرویی نداشت.

وی افزود: به دلیل نبود نیروی درمان یا باید از شیراز نیرو می اوردیم یا از بومی ها و جوانان همینجا اموزش میدادیم امکانات بحدی ضعیف بود که برای درخواست یک واشر باید تا تهران میرفتیم.

منصوریان با یک فلاش بک به نیم قرن پیش از عمل جراحی جوانی که در اثر سقوط از ابشار در کمای کامل بسر میبرد گفت و ادامه داد: این جوان به دلیل سقوط از ناحیه سر اسیب دیده بود و با دریل تاسیسات از ناحیه سر و جمجمه درمان و پس از مدتی بهبودی پیدا کرد.

وی از درمان کودکی با غده ای در پشت سرش که حجمش از سر کودک بیشتر بود گفت و اضافه کرد:بیماری های درمان نشده و مشکلات عدیده ای که ناشی از نبود درمانگر و پزشک بود بر این استان سنگینی میکرد.
منصوریان تصریح کرد:باید قدردان بود و جوانان این عرصه بدانند که موقعیت کنونی به آسانی بدست نیامده است.

 

سهمیه ها تعدیل شوند

دکتر ابراهیم حاتمی پور با اشاره به فعالیت نزدیک به نیم قرن در این حوزه گفت: بیش از ۳۳ سال عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوده و اکثر زمانم در اتاق عمل سپری شده است.

حاتمی پور بیت شعر توانا بود هرکه دانا بود را توانا بود هرکه آگاه بود خواند و ابراز کرد: آنچه باقی میماند اگاهی و فرزانگی است و لازمه دستیابی به این اگهی رنج کشیدن است.

وی با بیان اینکه نخبگان رنج کشیدگان مسیر اگاهی هستند اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد این اگاهی از مهد کودک تا پایان دوره ابتدایی رخ میدهد .
حاتمی با بیان اینکه در قرن ۲۱ اختیار و اقتدار از ادمی سلب میشود ظهار کرد: نباید از قافله عقب بمانیم چرا که عقب افتادگی کشور را مستهلک میکند.
وی در پایان توصیه کرد:سهمیه ها تعدیل شود چرا که این عمل باعث رنگ باختن فرزانگی میشود.

این همایش میزبان پزشکان و روسای سابق این استان در موقعیت های مختلف بود از دکتر سید ساعد حسینی که قول چاپ کتاب خاطراتش را در سالروز 80 سالگیش داد تا دکتر استوان که حافظ قران و چندین هزار بیت شعر بود و دقایقی به وصف عشق پرداخت البته که این جمع از صحبت ها و خاطره گویی های دکتر محمدرضا نیکبخت هم بی بهره نماند و برای دقایقی هرچند کوتاه نغزگویی و زیر و روکردن خاطرات گذشته این دکتر در این عرصه خنده رابر لب حضار جاری کرد و کف زنان بدرقه اش کردند.

در پایان از پیشکسوتان و منتخبین این عرصه تجلیل بعمل آمد.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
یک عکس هم از اون جمعیت میذاشتی مسلمون

هیشکی رو به ...نگرفتی
باقری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
این برنامه یک کار زیبا و شایسته بود که جا دارد از ریاست با درایت دانشگاه علوم پزشکی استان جناب دکتر جاودان سیرت بخاطر این برنامه فاخر و جالب و این نکوداشت از بزرگان و پیشکسوتان عرصه پزشکی استان تقدیر و تشکر بعمل بیاد. بعنوان مثال حضور دکتر منصوریان، بخشی از خدمات و زحمات و خاطرات 50 سال پیش این پزشک حاذق و اخلاقمدار را در دل و جان ما زنده کرد.
خداوند نگهدار همه پزشکان و سفیران سلامت باشد.
بهورز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
آخ از بخت بهورزان بیچاره ببینید برای این جشن سیاسی چقدر هزینه شده است .
عظیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
بررسی نمایید و ببینید چقدر هزینه این جشن سیاسی شده است جهت اطلاع وزیر محترم بهداشت و درمان در این شرایطی که پرستاران بابت مطالباتشان معترضند چقدر از بیت المال و حق پرستاران ضایع گردید.
بویر احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
خدایی از عصر دنا به خاطر این مهم که همه نظرها و کامنت ها را منتشر می کند جدا تشکر و قدردانی می نمایم واقعا خسته نباشید این یعنی آزادی بیان
نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
انصافا برنانه جالبی بود و کار خلاقانه بزرگی انجام شد.
درود بر جناب جاودان سیرت که با دعوت این بزرگان خاطرات روزهای خوب گذشته مارو زنده کرد و از ان نخبگان زحمتکش دوران قدیم استان تکریم و تقدیر بعمل آمد. این بزرگان حق زیادی بر گردن ما داشته و دارند و باید تا زنده هستن مورد تقدیر قرار بگیرند.
تندرست و سلامت باشید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی