کد خبر: ۲۶۷۱۷
تاریخ انتشار:۲۲:۲۹ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
سخنگوی وزارت خارجه در نشست با اصحاب رسانه:
عصر دنا: سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران از میز مذاکرات فاصله نگرفته است، گفت: توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌های متعاهد به تعهدات خود به صورت مسئولانه برگردند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

خانه ملت: ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با رسانه های داخلی و خارجی و با اشاره به تحولات اخیر سرزمین های اشغالی، گفت: رژیم صهیونیستی شر مطلق و هسته خباثت در منطقه است و به دلیل جنایات متعدد خود را در معرض خشم ملت های آزاده جهان قرار داده است، تردیدی نیست که حمایت از مسأله فلسطین را به عنوان یک تعهد انسانی می‌دانیم اما تلاش مقامات جانی رژیم صهیونیستی برای نسبت دادن اتقاقات به ایران یک لفاظی دروغین برای کتمان حقایق است و این رژیم با گسترش جنگ به سوریه و لبنان پنجره های آتش را به روی خود باز کرده و به شکست نزدیک تر از پیروزی است.

جنایات رژیم صهیونسیتی محدود به جغرافیای فلسطین اشغالی نیست

وی افزود:حمله امروز رژیم صهیونیستی به سوریه جنایت جدیدی بود که به شدت محکوم است و این نشان می‌دهد اقدامات رژیم صهیونیستی محدود به جغرافیای فلسطین اشغالی نیست و جنایت برای آنها هیچ مرزی ندارد، زمان این فرارسیده که حامیان این رژیم دست از حمایت بردارند.

 مخالف هر اقدامی برای تغییرات مرزی هستیم

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کریدور زنگزور و تحولات حوزه قفقاز، گفت: سیاست همسایگی و نگاه به شرق به عنوان یک انتخاب راهبردی با جدیت دنبال خواهد شد و اجرای توافقات امضا شده گذشته و تنظیم اسناد جدید براساس اولویت های دو جانبه در دستور خواهد بود، در این زمینه تلاش خواهیم کرد و ارتباط با کشورهای حوزه شرق با جدیت دنبال خواهد شد و دنبال تامین کننده منافع مشترک خواهیم بود. توسعه شرق و آسیا به معنای توسعه روابط با سایر جهان نیست و همزمان به دیگر حوزه های نزدیک و دور هم در چارچوب احترام و منافع متقابل نگاه خواهیم کرد و موضوع کریدور ها این روزها مورد توجه همه رسانه ها است.

کنعانی تصریح کرد: مبنای تحلیل های منتشر شده از مورد تحولات قفقاز و مصاحبه آقای لابروف است و این اظهار نظرها زمینه ساز طرح دیدگاه ها و بعضاً در مخالفت با دیدگاه های ایران شد اما لازم است به متن دقیق اظهارات مراجعه کرد، جمهوری اسلامی به رفع انسداد از محورهای مواصلاتی و پیشرفت مذاکرات صلح در منطقه قفقاز تأکید دارد و صلح در این منطقه به نفع همه است در حالی که برخی بازیگران فرا منطقه‌ای بی ثباتی در منطقه را دنبال می‌کنند، ما از تقویت سازوکار های منطقه ۳+۳ حمایت می‌کنیم و نشستی نیز در این چارچوب در پیش خواهد بود.

وی تاکید کرد: در چارچوب احترام به استقلال و حاکمیت ارضی کشورهای مسیر عبور و منافع همه از رفع انسداد های محورها حمایت می‌کنیم و مخالف هر اقدامی برای تغییرات مرزی و مخالف تغییر مرزهای بین المللی هستیم.

سند توافق جامع با روسیه در مسیر امضا است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: سند توافق جامع با روسیه در مسیر امضا است و این سند پس از امضا باید به تصویب مجلس برسد و پس از آن شکل اجرایی می‌گیرد، مراحل تدوین آن نهایی شده است.

سفر پزشکیان به عراق زمینه ساز تعمیق روابط سیاسی و امنیتی 

وی در خصوص سفر رئیس جمهور به عراق گفت: این سفر زمینه ساز تعمیق روابط سیاسی و امنیتی است و معتقدیم مرزهای دو کشور باید به یک محل امن برای گسترش منافع اقتصادی تبدیل شود، همچین پیشتر نیز بحث خلع سلاح نیروها تجزیه طلب و تروریستی مورد بحث بوده و در این سفر نیز موضوع مشترک مقامات دو کشور خواهد بود. پیگیری هایی برای آقای نوری که در عراق در بند است انجام شده است، فرصت سفر نیز ظرفیت خوبی برای این کار است.

حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه در سازمان ملل فرصت خوبی برای گفتگو با مقامات مختلف

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: فرصت حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه در سازمان ملل نیز فرصت خوبی برای گفتگو با مقامات مختلف است و توافق با آقای برل برای گفتگو و انجام شده و شاید در این سفر این گفت و گو ها انجام شود.

وی در خصوص پیمان بریکس نیز گفت: چندجانبه گرایی یک رویکرد از سوی ایران و اعضای بریکس برای تامین منافع مشترک است، با گذشت یکسال از عضویت ایران در این پیمان ما یک عضویت فعال در همه مجامع داشتیم و اجرای توافقات و تحقیق منافع نیازمند زمان است. مشارکت در سطح عالی ما در نشست آتی روسیه نیز در همین چارچوب است.

کنعانی خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی به عنوان نهاد تسهیل کننده همکاری های علمی و فنی است و همواره در تبادل نظر با کشورهای هدف این را دنبال کرده و در برخی کشورها نیز شاهد حضور رایزن علمی هستیم و در کنار دستگاه های اصلی مانند وزارت علوم و معاونت علمی هستیم و اگر نیاز باشد با همکاری این دستگاه ها تلاش می‌کنیم. برای افتتاح مراکز عملی ایران در چند کشور نیز تلاش هایی شده و در چند کشور انجام شده و مذاکراتی نیز در جریان است و برگزاری نمایشگاه دانش بنیان در خارج از کشور نیز در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر حق مسلم کشورمان از حق آبه هیرمند تصریح کرد: در طول ماه های گذشته میزان زیادی آب دریافت شد اما اینکه آیا جز حق آبه ما بوده یا خیر تحلیل های زیادی است ولی معتقدیم بر اساس توافق حق ایران باید دریافت شود و این موضوع دنبال می‌شود.

صادرات موشک و سلاح به روسیه را رد می‌کنیم

وی تأکید کرد:در خصوص تحولات اوکراین موضع ما روشن است و تغییری صورت نگرفته و جای تأسف است که برخی طرف‌ها که خود بخشی از بحران در این منطقه هستند ادعا هایی را مطرح می‌کنند. ما بارها گفتیم در این منطقه بخشی از جنگ نیستیم و صادرات موشک و سلاح را رد می‌کنیم و اتهام زنندگان به ایران خود بخشی از جنگ و بزرگترین صادرکننده سلاح و موشک به اوکراین هستند.

رژیم صهیونیستی پنجره‌های جدید آتش را بر روی خودش باز کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پنجره‌های جدید آتش را بر روی خودش باز کرده است، گفت: رژیم صهیونیستی با تداوم بحران در نوار غزه و اصرار بر خواسته‌های زیاده خواهانه خود درباره آتش بس و تداوم حمله به لبنان و سوریه پنجره‌های جدید آتش را بر روی خودش باز کرده است.

وی درباره ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مذاکرات آتش بس، گفت: رژیم غاصب هر روز در روند مذاکرات شروط جدید و خواسته‌های توسعه طلبانه و زیاده خواهانه جدیدی را مطرح می‌کند و تا الان مانع شکل گیری آتش بس شده‌ایم. آمریکا به عنوان مهمترین حامی این رژیم شاهد اراده‌ای عملی برای متقاعد کردن این رژیم برای شکل گیری آتش بس نیستیم. دولت آمریکا تاکنون با کلمات بازی کرده و با مانورهای سیاسی نشان می‌دهد خواستار برقراری آتش بس است ولی در عمل هیچگاه از قدرت خود برای تاثیرگذاری بر این رژیم استفاده نکرده و با تداوم صادرات مرگبار خود به این رژیم نشان داده به جای قرار گرفتن در مسیر آتش بس در مسیر تداوم جنگ و جنایات جنگی علیه ملت فلسطین است.

کنعانی افزود: به عنوان ایران معتقدیم ایجاد بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار جنایت جنگی صرفا با شکل گیری اراده قاطع جهانی میسر است و سکوت حاکم بر جهان به عنوان مشوقی برای این رژیم در ادامه جنگ طلبی است. به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهیم و از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای حمایت از مردم فلسطین و تحرک بخشیدن به فعالیت‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده خواهیم کرد و ان‌شاءالله در مجمع عمومی به تلاش‌ها برای پایان دادن به این جنایات ادامه خواهیم داد.

عضویت ایران در بریکس یک فرصت بسیار مهم برای توسعه مناسبات 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر پزشکیان به غازان برای شرکت در نشست بریکس، بیان کرد: عضویت ایران در بریکس یک فرصت بسیار مهم برای توسعه مناسبات با کشورهای عضو این مجموعه پیش روی ایران قرار داد. چندجانبه گرایی یک رویکرد و انتخاب هوشمندانه از سوی ایران و اعضای بریکس است و فرصت بیشمار پیش روی اعضا قرار می‌دهد که به تامین منافع عادلانه و مشترک خود اقدام کنند.

کنعانی ادامه داد: ما عضو فعال شرکت کننده در نشست‌های مختلف بریکس در یک سال گذشته بودیم و تامین منافع و اجرای توافقات نیازمند بازه زمانی است و قطعا در مسیر عضو فعال و موثر در چارچوب گروه بریکس خواهیم بود و مشارکت سطح عالی ما در نشست غازان مبتنی بر اراده برای تبدیل ایران به عنوان عضو موثر و دارای ظرفیت‌های متمایز اقتصادی در گروه بریکس است.

 ایران از میز مذاکرات فاصله نگرفته است

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات رفع تحریم و اینکه ایران پالس‌هایی را از سوی طرف‌های مقابل دریافت کرده است؟ اظهار کرد: مواضع ایران کاملا روشن و واضح است. توافق یک توافق جمعی بوده و ایران تنها عضوی بود که به تعهداتش به صورت کامل عمل کرد. احیای توافق مبتنی بر بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان در چارچوب برجام است.

کنعانی افزود: توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌های متعاهد به تعهدات خود به صورت مسئولانه برگردند. ایران از میز مذاکرات فاصله نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مذاکرات را به عنوان راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود محل توجه قرار دادیم. برجام هم نمونة‌ای از موفقیت چندجانبه گرایی در حل و فصل موضوعات پیچیده بود. جای تعجب است اعضای اروپایبی و آمریکا اجازه تحقق و موفقیت این مسیر دیپلماتیک چندجانبه برای پیشبرد امور را ندادند. مسیر توافق می‌تواند باز باشد و فرصت برای احیای برجام وجود دارد مشروط بر اینکه طرف‌های مقابل به صورت عملی و متعهدانه به شروط توافق پایبند باشند و اراده عملی را برای اجرای تعهدات در چارچوب برجام نشان دهند. فرصت دیپلماتیک پیش روی طرف‌ها وجود دارد.

وی افزود: گفت‌وگوی تلفنی خوبی بین عراقچی و بورل انجام شد و خوشبین هستیم فرصت‌های پیش روی مناسبی برای گفت‌وگوهای مشترک در تحولات دیپلماتیک پیش رو بین ایران و اتحادیه اروپا در این خصوص وجود دارد.

سیاست اصولی ایران درباره افغانستان با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیوار مرزی با افغانستان هم اظهار کرد: مراجع ذیربط ایران در این خصوص گزارش‌دهی را داشتند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که سیاست اصولی ایران درباره افغانستان با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند./

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی