کد خبر: ۲۶۶۳۸
تاریخ انتشار:۲۱:۳۷ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:
عصر دنا: علی‌اصغر جعفری با بیان آنکه برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند تا این نگرش را تبلیغ کنند که فرهنگ پایداری، فرهنگ جنگ و خشونت است؛ اما باید به آنها گفت که پایداری به‌معنای جنگ و جنگ‌طلبی نیست و درحقیقت مروج فرهنگ صلح است تصریح کرد: ادبیات پایداری مشعل‌دار فرهنگ مقاومت است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایلنا: مراسم آغاز به‌ کار «یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری» و رونمایی از پوستر این رخداد، روز یکشنبه؛ ۱۸ شهریور با حضور علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ سردار سرتیپ دوم مهدی امیریان، ریاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس؛ احمد امیری‌خراسانی، دبیر علمی این کنگره و سرهنگ پاسدار محمود مهدوی‌فرد، دبیر اجرایی این کنگره به میزبانی سالن امام‌خمینی(ره) سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در تهران و دانشگاه «نشهید باهنر» کرمان در قالب حضور وبینار مهمانان کرمانی برگزار شد.

فرهنگ پایداری، اشاعه دهنده صلح جهانی است

سخنران اصلی این مراسم علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ابتدای سخنان خود ضمن درود فرستادن به روانِ پاک تمامی شهدای دفاع مقدس، جبهه مقاومت و پایداری و به‌ویژه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان الگو و اسوه اصلی فرهنگ ایثار، پایداری، مقاومت و شهادت گفت: برگزاری ۱۰ دوره از کنگره ملی ادبیات پایداری با رویکرد نگرش علمی، کاری سخت و ارزشمند است. در نگاه آماری با گرایش کمی و همچنین مداقه در آثار با گرایش کیفی در می‌یابیم که در نقطه مطلوبی قرار داریم هرچند که با نگرش ایده‌آل فاصله داریم.

وی با بیان آنکه برگزاری کنگره ملی ادبیات پایداری امروز بیش‌ از هر زمانی با توجه به شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی دارای قرابتی بالا جهت برگزاری در کرمان است یادآور شد: فرهنگ پایداری بخش ناگسستنی از اندیشه اسلام ناب است.

جعفری با اشاره به آنکه برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند تا این نگرش را تبلیغ کنند که فرهنگ پایداری، فرهنگ جنگ و خشونت است اما باید به آنها گفت که پایداری به‌ معنای جنگ و جنگ‌طلبی نیست و درحقیقت مروج فرهنگ صلح است یادآور شد: پایداری اندیشه و مکتب فکری است که اگر درست از آن استفاده شود به ترویج صلح جهانی منتج خواهد شد؛ چرا که باید باور به پایداری را اصل و اساس توسعه جهانی در نظر گیریم و اگر این مؤلفه به ‌درستی انجام شود، مفهوم توسعه در قالب صلح و پایداری در سراسر جهان منتشر خواهد شد.

ادبیات پایداری مشعل‌دار فرهنگ مقاومت است

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر آنکه مشعل‌دار فرهنگ مقاومت، ادبیات پایداری است یادآور شد: همین امروز در نوار غزه که دیگر چیزی از آن باقی نمانده، به‌ سبب آنکه تمامی مراکز زیرساختی و مسکونی آن توسط رژیم اشغالگر قدس نابود شده‌ است؛ شاهدیم که برادران و خواهران مسلمانمان در این باریکه به‌ دلیل باور به فرهنگ پایداری و موفقیت در سایه تبعیت از این فرهنگ با عزمی راسخ در برابر رژیم اشغالگر قدس ایستاده‌اند و امروز شاهد فرو ریختن هیمنه این رژیم غاصب در سراسر جهان هستیم.

جعفری در پایان با تأکید بر آنکه مفهوم پایداری باید به بُن‌مایه فکری و اندیشه‌ای جامعه بدل شود سه پیشنهاد را به کنگره ملی ادبیات پایداری ارائه کرد و گفت: تلاش برای بین‌المللی شدن این رویداد؛ گسترش مشارکت دانشگاه‌های کشور با محوریت دانشگاه باهنر کرمان و برگزاری نشست‌های ماهانه با رویکرد ادبیات پایداری و مهم‌ترین گام یعنی حرکت به سمت «نظریه علمی پایداری» می‌تواند بعد از کارنامه ۱۰ دوره‌ای از برگزاری دوسالانه کنگره ملی ادبیات پایداری در گام‌های پیش روی مدنظر مسئولان قرار گیرد.

ادبیات پایداری مشعل‌دار فرهنگ مقاومت است

تبیین نظریه مقاومت بر عهده‌ جوانان و ادبیات است

مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در این نشست با اشاره به آنکه تاریخچه برگزاری کنگره ادبیات پایداری به سال ۱۳۸۳ بازمی‌گردد و با توجه به اقتضائات آن زمان برگزاری این کنگره از زاویه دید علمی، پژوهشی و دانشگاهی میان علاقه‌مندان به این حوزه مطرح شد گفت: در سال ۱۳۸۴ با تأسیس دبیرخانه دائمی این رخداد در دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ نخستین دوره این رویداد برگزار شد. طی گذار ۱۰ دوره از این رخداد دوسالانه بیش‌از ۱۱۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده ‌است.

وی با اشاره به آنکه برگزاری کنگره ملی ادبیات پایداری نقش بسزایی در بخشیدن رویکرد علمی و پژوهشی به ادبیات پایداری کشورمان داشته یادآور شد: تلاش کردیم به واسطه این کنگره در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر این مؤلفه که تبیین نظریه مقاومت برعهده‌ جوانان و ادبیات است گامی اجرایی و عملیاتی برداریم و حال در آستانه برگزاری یازدهمین دوره، چشم امیدمان به تحقق این مهم و لبیک به ندای مقام معظم رهبری است. امیدواریم بتوانیم حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی را در قالب مشارکت به منشأ خیری برای بخشیدن مرجعیت علمی به موضوع ادبیات پایداری بدل سازیم.

ادبیات پایداری مشعل‌دار فرهنگ مقاومت است

بزرگترین منشور مقاومت قرآن کریم است

در ادامه این مراسم احمد امیری‌خراسانی، دبیر علمی یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری با اشاره به آنکه بحث مقاومت و پایداری با خلقت انسان آغاز شده ‌است گفت: درطول تاریخ بشر هرکجا ظلم و ستمی بوده افرادی نیز در برای مقابله با ظالمان قیام کرده‌اند و ثبت و ضبط روایت قیام آن افراد به شکل منظوم و منثور به تولد ادبیات پایداری منتج شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه کشور عظیم ایران به‌ دلیل جایگاه سوق‌الجیشی خود همواره مورد تاخت‌وتاز بیگانگان بوده و هیچ‌گاه در برابر این ظلم‌ها بی‌تفاوت نبوده یادآور شد: شاهد این ادعا ثبت مقاومت‌های ملت ایران در طول تاریخ ادبیات کشورمان است که از نقاط بلند و دارای عطف آن می‌توان به «نهضت سربداران» در مواجهه با حمله مغول؛ دلاوری‌های رئیسعلی دلواری در برابر هجوم انگلیسی‌ها در جنوب؛ «نهضت سردار جنگل» و شاخص‌ترین آنها حماسه‌سازی حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس در کشور اشاره کرد.

امیری‌خراسانی با اشاره به آنکه در حوزه ادبیات پایداری با چهار مرحله مواجه هستیم یادآور شد: مرحله نخست از زمان شکل‌گیری کشورها تا انقلاب اسلامی؛ مرحله دوم از آغاز انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی, مرحله سوم دوران پساجنگ و سپری کردن سال‌های دفاع مقدس و مرحله چهارم به دوره حاضر و مقاومتی بازمی‌گردد که در سطح جهان دربرابر خباثت‌های امریکا، رژیم صهیونیستی و عمال آنها به‌وجود آمده و این روزها شاهد این مهم در سراسر محور مقاومت هستیم.

دبیر علمی یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری با بیان آنکه وجود انسان همواره با مقاومت عجین شده و بزرگترین منشور مقاومت قرآن کریم است یادآور شد: در ادبیات عرفانی ما نیز مبارزه با نفس، زشتی‌ها و پلشتی‌های نفسانی هر انسان در این مسیر، خود مقاومتی دیگر بوده که شکوه و ظهور آن را در ادبیات درخشان کلاسیک ایران شاهد هستیم.

امیری‌خراسانی با بیان آنکه سال ۱۳۸۳ با تأسیس انجمن ادبی دفاع مقدس در دانشگاه باهنر کرمان نخستین گام‌ها برای برگزاری کنگره ملی ادبیات پایداری با همکاری بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برداشته شد تصریح کرد: ریشه تمام نابرابری‌ها و اسوه بزرگ مقاومت در برابر ظلم برای فرهنگ ما مسلمانان در عاشورا و کربلا نهفته است. این حماسه و نهضت حسینی است که پشتوانه کنگره عظیم ادبیات پایداری به شمار می‌رود. خوشحالیم که دانشگاه باهنر در این مسئله پیشگام بوده است. امروز با وجود الگو و اسوه بزرگی چون سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در تحقق این مسیر، راست‌قامت‌تر گام برمی‌داریم.

وی با بیان آنکه برای نخستین بار گرایش ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید باهنر کرمان شکل گرفت افزود: امروز ۴۰ دانشگاه و مرکز علمی در سراسر کشور گرایش ادبیات پایداری را در مقطع کارشناسی‌ارشد دارا هستند و مقدمات ارائه مدرک دکترا نیز در سطح وزارت علوم تحقیقات و فناوری صورت‌ گرفته است. امیدواریم که بتوانیم با عبور از نگاه شعاری به چربش کار علمی و پژوهشی در حوزه ادبیات پایداری دست یابیم.

ارسالی/// ادبیات پایداری مشعل‌دار فرهنگ مقاومت است

برگزاری اختتامیه در اردیبهشت ۱۴۰۴

در ادامه مراسم سرهنگ پاسدار محمود مهدوی‌فر دبیر اجرایی یازدهمین دوره کنگره ملی ادبیات پایداری با بیان آنکه آغاز رسمی این کنگره از امروز، ۱۸ شهریور؛ هم‌زمان با رونمایی پوستر آغاز شده و زمان ارسال مقالات تا ۳۰ دی ادامه خواهد داشت گفت: بعد از پشت‌سر گذاشتن یک ماه کار داوری اسامی برگزیدگان نیمه اسفند ۱۴۰۳ اعلام و مراسم اختتامیه در اردیبهشت ۱۴۰۴ به میزبانی دانشگاه باهنر در کرمان برگزار خواهد شد.

در پایان مراسم علاوه بر اهدای احکام دبیران علمی و اجرایی یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری از پوستر این رویداد با حضور مسئولان حاضر در نشست خبری رونمایی شد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی