کد خبر: ۲۶۳۶۰
تاریخ انتشار:۱۱:۴۴ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
عصر دنا: شبکه تلویزیونی بریکس در گزارشی از نهمین اجلاس رسانه‌ای کشورهای حاشیه خزر، این نشست را بستری برای گفت‌وگوی بین فرهنگی ملت‌های همسایه معرفی کرد و از راه‌اندازی رسانه‌ بین‌المللی به پنج زبان کشورهای ساحلی این دریا به عنوان رهاورد عملی این نشست خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایرنا: این رسانه که به مرکزیت روسیه، به تولید و پخش محتوا درباره کشورهای عضو بریکس می‌پردازد، چهارشنبه در تحلیلی در این باره نوشت: تعامل رسانه ای بین کشورها از موضوعات کلیدی اجلاس رسانه‌ای خزر در آستراخان بود.
در این گزارش آمده است: این موضوع در جلساتی با عنوان نقش رسانه و فناوری اطلاعات بررسی شد و نمایندگان رسانه‌های کشورهای ساحلی خزر، پیشنهاد ایجاد رسانه‌ای بین المللی به نام «کاسپین امروز» را دادند.
بر این اساس،‌ برنامه‌های این رسانه به زبان‌های فارسی، روسی، آذربایجانی، قزاقستانی و ترکمنی به عنوان زبان های رسمی کشورهای منطقه خزر و همچنین به زبان انگلیسی پخش خواهد شد.
استانداری آستراخان روسیه نیز پیشنهاد کرد که دفتر مرکزی این رسانه جدید در مرکز این استان مستقر شود.

گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، بستری برای توسعه خزر
بنا بر این گزارش، موضوع گفتگوی فرهنگ‌ها به‌عنوان پایه‌ای برای توسعه خزر به موضوع اصلی نهمین مجمع رسانه‌ای خزر در آستراخان روسیه تبدیل شد.
بر این اساس، بیش از ۱۰۰ نفر از دولتمردان، روزنامه نگاران و متخصصان حوزه رسانه از کشورهای مختلف در این نشست درباره اینکه چگونه همکاری در حوزه فرهنگ می تواند به توسعه منطقه خزر کمک کند، گفت‌وگو کردند.

از همکاری روزنامه‌نگاران تا تبدیل به یک رویداد بزرگ بین‌المللی
سرپرست فرمانداری آستراخان روسیه در این باره گفت: اجلاس رسانه‌ای کشورهای حاشیه خزر طی سالیان گذشته از بستری برای همکاری بین روزنامه‌نگاران منطقه‌ای به یک رویداد بزرگ بین‌المللی تبدیل شده است.
پاول پاوتوف افزود: پارسال موضوع اصلی این اجلاس، گردشگری بود؛ امسال این رویداد با هدف ایجاد دستورکار مشترک برای گفت‌وگوی فرهنگی بین پنج کشورهای حاشیه خزر برگزار شد.

گفت‌وگوی بین فرهنگی در روابط بین‌الملل لازم است
میخائیل پتراکوف سفیر وزارت خارجه روسیه و رئیس هیأت‌های این کشور در مذاکرات چندجانبه نیز معتقد است:‌ گفت‌وگوی بین فرهنگی در روابط بین المللی ضروری است.
وی ادامه داد:‌ این فرایند به ما اجازه می‌دهد تا منافع شرکای خود را درک کنیم و با آنها با احترام رفتار کنیم. بر این اساس، اگر گفت‌وگوی بین‌فرهنگی، تفاهم متقابل و اعتماد برقرار کرده باشیم، در سایر عرصه‌ها نیز به موفقیت دست خواهیم یافت.

نوید راه‌اندازی رسانه بین‌المللی به پنج زبان کشورهای ساحلی خزر

نقش مهم فرهنگ و رسانه
بنا بر این گزارش، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در نشست عمومی «گفت وگوی فرهنگ ها به عنوان مبنای توسعه خزر» سخنرانی کرد.
وی در این نشست گفت: دریای خزر برای ما فضای دوستی و صلح است. روابط حسن همجواری باید بر اساس فرهنگ تمدن‌های باستانی باشد. بنابراین اصحاب فرهنگ و رسانه ها نقش اساسی در این عرصه دارند، بنابراین این مجمع از اهمیت بالایی برخوردار است.
مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان نیز در این اجلاس با اشاره به اهمیت توسعه منطقه خزر در سیاست‌خارجی تهران، مشارکت فعال در اجلاس رسانه‌ای خزر را در این راستا دانست.

همکاری رسانه‌ها، زمینه‌ساز توسعه مناسبات‌ فرهنگی و اقتصادی
این شبکه تلویزیونی در ادامه به نقل از زمان رضاخانی مدیر روابط بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشت: اگر رسانه‌ها همکاری سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند، همه حوزه‌های دیگر، اعم از فرهنگ و اقتصاد، به طور موثر توسعه می‌یابند.
نماینده خبرگزاری جمهوری اسلامی در نشستی در نهمین اجلاس رسانه‌ای کشورهای حاشیه خزر با اشاره به اینکه سه دهه پیش جلساتی مشابه نیز برگزار شده بود، گفت: نخستین نشست ائتلاف خبرگزاری‌های خزر سال ۱۳۷۴ به میزبانی ایران و دومین نشست در سال ۱۳۷۶ به میزبانی روسیه برگزار شد.
وی افزود: متاسفانه آن نشست‌ها به دلایل مختلف ادامه نیافت، اما اکنون خبرگزاری‌های منطقه به این تفاهم دست یافته‌اند که برای تقویت منافع مشترک کشورهای حاشیه خزر و مقابله مشترک با تهدیدهای رسانه‌ای، باید چارچوبی مدون برای فعالیت منظم این ائتلاف تنظیم و به نوعی آن را با سازماندهی بهتر احیا کنند.

روابط مؤثر دولت‌ها بدون گفت و گوی فرهنگی غیرممکن است
لانا راوندی فدایی متخصص ایران در مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز به شبکه تلویزیونی بریکس گفت: روابط مؤثر بین‌دولتی بدون گفت‌وگوی فرهنگی غیرممکن است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: می توان قرن ها روابط دیپلماتیک برقرار کرد، اما در عین حال ذهنیت و فرهنگ شرکا را نشناخت. وقتی روابط بین کشورهای مختلف توسعه می یابد، عدم شناخت‌ در بیشتر موارد طرفین را از یکدیگر دور می کند.

 

نهمین اجلاس رسانه‌ای کشورهای حاشیه خزر با حضور نمایندگانی از کشورهای ساحلی دریای خزر و همچنین نمایندگانی از کشورهای مولداوی و ازبکستان روزهای جمعه و شنبه (۲۶ و ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳) در آستراخان روسیه برگزار شد.
این مجمع رسانه ای از سال ۲۰۱۴ شکل گرفته است. در نهمین دوره این اجلاس، علاوه بر رویدادهای اصلی، جلسات عمومی و جلسات بحث و گفتگو، آموزش تخصصی خبرنگاران تحقیقی و اهدای جوایز به برندگان مسابقه خزر بدون مرز از رویدادها بود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری‌های رسمی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر چارچوب تشکیل اتحادیه‌ای رسانه‌ای به منظور تبادل خبر، تولید محصولات خبری مشترک و تبادل تجربیات توافق کردند.
نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی حاشیه دریای خزر توافق کردند که تا شهریورماه جزئیات این ائتلاف رسانه‌ای را تهیه کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین