کد خبر: ۲۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۱:۲۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
در همایش سالانه امام‌زاده علی(ع) مطرح شد
عصر دنا: آیین بزرگداشت امام‌زاده علی(ع) در منطقه سادات سرفاریاب از توابع چرام با حضور جمع کثیری از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از همه مناطق این استان، سادات اما‌م‌زاده علی(ع) زوار و همچنین مسؤولان استانی برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، آیین بزرگداشت امام‌زاده علی(ع) در منطقه سادات سرفاریاب از توابع چرام عصر پنجشنبه با حضور جمع کثیری از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از همه مناطق این استان، سادات اما‌م‌زاده علی(ع) زوار و همچنین مسؤولان استانی، آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگان بویراحمد و کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها و نهادها، ائمه جمعه و جماعات و همچنین آیت‌الله سید ابوفاضل رضوی اردکانی امام جمعه موقت شیراز برگزار شد.

فضای حرم امام‌زاده علی(ع) پاسخ‌گوی زوار نیست/ خواسته مردم در بازسازی حرم محقق شود

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی در مراسم بزرگداشت امام‌زاده علی(ع) اظهار کرد: پیامبران، امامان و امامزادگان مشعل‌های فروزان بشریت هستند و به داشتن این مشعل‌ها افتخار می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ضمن قدردانی از حضور مردم استان در مراسم بزرگداشت امام‌زاده علی(ع)، با اشاره به خواسته سادات این امام‌زاده گفت: بازسازی و نوسازی این امام‌زاده از خواسته مردم است که امیدواریم این خواسته مردم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه امام‌زاده علی(ع) در سال‌های گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده افزود: اینکه گفته می‌شود هر چیزی که ثبت ملی شده قابل بازگشت نیست سخن درستی نبوده، زیرا کمیسیونی برای ارجاع پرونده‌ها و خارج کردن آنها از آثار ملی وجود دارد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: میراث فرنگی پرونده حرم مطهر امام‌زاده علی(ع) را برای خروج از فهرست آثار تاریخی خارج به کمیسیون ارجاع دهد.

آیت‌الله ملک‌حسینی بیان کرد: جمعیت و زوار این امام‌زاده واجب‌التعظیم زیاد شده و فضا این امامزاده کافی نیست که باید بقعه عظیمی برای پذیرای از 20 هزار زائر این امام‌زاده احداث شود.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مسأله ثبت ملی شده این امام‌زاده در مجاری قانونی قابل پیگیری است، گفت: مردم و سادات امام‌زاده علی(ع) امام جمعه سرفاریاب را برای بازسازی این امام‌زاده یاری کنند.

اقدامات لازم برای توسعه فضای حرم امام‌زاده علی(ع) چرام انجام شود

آیت‌الله سید ابوفاضل رضوی‌ اردکانی در این گردهمایی اظهار کرد: میراث فرهنگی تنها سنگ و آجر نیستند.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به اینکه باید آثار باستانی و میراث فرهنگی کشور حفظ شود، افزود: میراث فرهنگی در واقع شخصیت‌های برجسته هر شهر و استان است که در قرن اخیر آیت‌اله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی(ره) بزرگترین میراث فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس بود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت‌های برجسته علمی نیز در زمره میراث فرهنگی هستند، گفت: دکتر ملک‌حسینی پدر کبد ایران یکی از شخصیت‌های برجسته علمی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که در سطح جهان هم شناخته شده است.

رضوی اردکانی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی زیادی دارد که امیدوارم بتوانیم قدر این شخصیت‌ها را بدانیم.

امام جمعه موقت شیراز خواستار برگزاری همایش‌ بین‌المللی بزرگداشت دکتر ملک‌حسینی پدر کبد ایران شد و گفت: دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد باید همایش بین‌المللی این شخصیت علمی شناخته شده را برگزار کند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امام‌زاده علی‌(ع) در سال‌های گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، افزود: همین مسأله توسعه حرم این امام‌زاده مطهر را با مشکل مواجه کرده است.

رضوی اردکانی اضافه کرد: برای رفع این مشکل جلسه‌ای با حضور اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و استانداری تحت نظر آیت‌الله ملک‌حسینی تشکیل و این مشکل بررسی و حل شود.

امام جمعه موقت شیراز بیان کرد: روستای سادات امام‌زاده به برکت وجود این امام‌زاده مطهر از نعمت گاز، آب و برق برخوردار شده است که امیدواریم تصمیمات لازم هم برای توسعه فضای امام‌زاده گرفته شود.

وی اضافه کرد: قسمتی از حرم مطهر که در دوره صفوی ساخته و سال‌های گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده حفظ شود و در سایر فضای موجود رواق، مسجد، حسینیه و زائرسرا احداث شود.

رضوی اردکانی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: روستای سرفاریاب بخش چرام وقف این امام‌زاده است که درآمد موقوفات صرف این امام‌زاده شود.

وی با اشاره به تهیه طرح جامع امام‌زاده علی(ع)، گفت: طرح جامع امام‌زاده علی(ع) تهیه و تصویب شود و توسط اوقاف و یا میراث فرهنگی احداث شود.

رضوی اردکانی خاطرنشان کرد: اوقاف، امام جمعه سرفاریاب و سادات این امام‌زاده موافق آبادانی در این حرم هستند که انتظار می‌رود مرکز معنوی، فرهنگی، تفریحی و تبلیغی در این امام‌زاده ایجاد شود.

منیت‌ها را در بازسازی بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد کنار بگذاریم/ هیأت امنا امام‌زادگان نفع شخصی ندارند

حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور در این همایش با بیان اینکه خدمت به اما‌م‌زادگان خدمت به اسلام و خدمت به دین است، اظهار کرد: خدمت به اما‌م‌زادگان در یک کلام خدمت به معنویات است.

وی افزود: یکی از اما‌م‌زادگان واجب‌التعظیم در استان کهگیلویه و بویراحمد اما‌م‌زاده علی(ع) است که که در کنار آن از قدیم و در گذشته عالم‌پروری وجود داشته و گواه آن حوزه علمیه‌ای بوده که در منطقه وجود داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال گذشته و در کنار این بقعه متبرکه سخنانی داشتم و هنوز هم بر روی حرف‌های خود هستم.

جنتی‌پور تصریح کرد: بودجه‌ها و اعتبارات فرهنگی در کشور به مانند سایر بودجه‌ها و اعتبارات در شورای برنامه‌‌ریزی استان مصوب می‌شوند و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌‌ها میان دستگاه‌ها تقسیم می‌شوند که همه تلاش خود را برای اختصاص بودجه و اعتبارات بیشتر به‌کار گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: اما به غیر از بودجه‌های استانی این مردم و خیرین و سادات هستند که باید برای توسعه و بازسازی و مرمت امام‌زادگان در مناطق خود تلاش کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تعداد سادات امام‌زاده علی(ع) در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نیستند و و طبق آمار در کل استان 30 درصد مردم در زمره سادات هستند که تعداد بسیار زیادی از این سادات از نوادگان و فرزندان امام‌زاده علی(ع) به‌شمار می‌روند.

جنتی‌پور با تأکید بر اینکه همین موجب رسالت سنگین و وظیفه دو چندان نوادگان این اما‌م‌زاده واجب‌التعظیم شده است، تصریح کرد: باید این تعداد زیاد سادات آستین همت بالا زده و برای توسعه فضاهای مورد نیاز کمک کنند.

وی با بیان اینکه هیأت امنا هیچ نفع شخصی در کار خود ندارند و تنها پیگیر امور اما‌م‌زادگان هستند، افزود: اگر بعضی فکر می‌کنند که هیأت امنا نفع شخصی در این کار دارند و یا این که در پیگیری مشکلات سهل‌انگاری می‌کنند خودشان وارد میدان شوند و این گوی و این میدان تا ببینیم چه اندازه قادر به رفع مشکلات بقاع متبرکه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه نباید برای توسعه و بازسازی و مرمت و در کل کمک به بقاع متبرکه منیت داشته باشیم، تصریح کرد: در این کارها منیت‌ها هیچ کاربردی ندارند و باید با همه وجود و با عشق به ائمه و فرزندان آن‌ها پای کار باشیم.

حجت‌الاسلام سید فرج‌الله پژمان در این آیین بزرگ‌داشت اظهار کرد: همه می‌گویند که چرا این امام‌زاده بزرگ و واجب‌التعظیم مظلوم واقع شده است.

وی با خطاب قرار دادن جمع حاضر نسبت به رؤیت این بقعه متبرکه گفت: همه از ما می‌پرسند مگر امام‌زاده علی(ع) کسی را ندارد که وضعیت ساختمان آن چنین است.

امام جمعه سرفاریاب تصریح کرد: برای ورود زوار به درون بقعه متبرکه مشکل داریم و مرد و زن باید با هم وارد شده و خارج شوند که از نظر شرعی اشکال دارد.

پژمان با بیان اینکه به همین منظور دربی را پشت بقعه متبرکه برای ورود و خروج خانم‌ها تعبیه کردیم، افزود: اما با همین کار ما را دادگاهی کردند.

وی گفت: حال با همه این کارها به مردم می‌گویم که نترسید و همه برنامه‌ها را به من واگذار کنید تا برای این مشکل چاره‌ای بیندیشیم که یا تخریب کنیم و یا این که میراث فرهنگی وارد میدان شود.

امام جمعه سرفاریاب افزود: چرا از میراث فرهنگی گنبد حرم را مورد بررسی قرار نمی‌دهد که از یک طرف در حال خوابیدن است و اگر بر روی زوار افتاد فاجعه درست می‌شود.

پژمان با بیان اینکه مدیرکل میراث فرهنگی به این مراسم دعوت شد ولی نیامد افزود:  وارد عمل شوند و بقعه را بازسازی کنند و اگر این کار را نمی‌کنند بگذارند ما کار خودمان را انجام دهیم.

پژمان در بخش دیگری از اظهارات خود با ذکر این که قول کمک اوقاف به این بقعه مانند مثل ملانصرالدین شده است، افزود: اوقاف می‌گوید هرگاه مشکلات شما با میراث فرهنگی برطرف شد ما اعتبار در اختیار شما قرار می‌دهیم که باید پرسید اعتبار شما برای کی و چه موقع خوب است؟

وی از امام‌زاده علی(ع) به عنوان مظلوم‌ترین امام‌زاده در استان یاد کرد و گفت: وقتی می خواستیم حسینیه بسازیم  مانع کار شدند و جلوی آن را گرفتند بنابراین باید مجوزها را برای ما بگیرید تا بتوانیم فضا را برای راحتی و رفاه حال زوار گسترش دهیم.

امام جمعه سرفاریاب با بیان اینکه همه سادات اما‌م‌زاده علی خواهان تخریب بقعه فعلی هستند، تصریح کرد: اگر مشکلات ما را برطرف نکردند و مجوزها را نگرفتند سال آینده با همکاری سادات امام‌زاده علی(ع) برای بازسازی، ساختمان فعلی را تخریب خواهیم کرد.

به گزارش فارس، بقعه متبرکه امام‌زاده علی(ع) که در دوره صفویه ساخته شده در سال 1353 به ثبت ملی رسیده و به همین خاطر میراث فرهنگی اجازه تخریب این اثر ملی را نمی‌دهد و از سوی دیگر بسیاری سادات این اما‌م‌زاده معتقدند که باید برای خدمات‌دهی بهتر و رفاه حال زوار یا مرمت صورت گیرد و یا این بقعه تخریب و بازسازی شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
تو دیگه کجا بودی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین