تاریخ انتشار:۲۳:۰۸ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: روستای چال شاهین از توابع لوداب بویراحمد یکی از روستاهای صعب العبور این بخش در استان کهگیلویه و بویراحمد است که جاده ارتباطی آن با اولین بارش باران مسدود و تا اردیبهشت ماه سال بعد به مدت ۶ ماه قطع می شود، پس از ۱۶ سال انتظار آسفالت این جاده خاکی در دستور کار دولت قرار گرفت اما مانع تراشی برخی ساکنان و دستگاه های اجرایی ،سبب تعطیل شدن این پروژه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا ، بخش لوداب با ۱۲۸ روستا و ۲۰ هزار نفر جمعیت از مناطق کوهستانی سخت گذر و کمتر توسعه یافته استان کهگیلویه و بویر احمد است. روستای چال شاهین با جمعیت بیش از ۳۰ خانوار از توابع لوداب که سه سال پیش راه ارتباطی آن توسط پیمانکار خاکبرداری شده و هنوز خاکی است و با کمترین بارندگی تردد از ان دشوار می شود.

زمستان با بارش اولین برف و باران گذر از این جاده روستایی به سختی صورت می گیرد و رفت و امد روستائیان کند می شود و تنها ماشین کمک دار امکان رفت و آمد در این مسیر را دارد.

بهمن ماه ۱۴۰۱ کلیپی در برخی رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد خانواده ای در روستای چال شاهین لوداب به دلیل دسترسی نداشتن به راه به دلیل بارش برف و باران، اقدام به جابجایی جسد بر روی دستان خود کرده اند و این جسد در راه مانده است که این داستان غم انگیز خود گواه بر محرومیت و نبود جاده دسترسی مناسب برای این مردم است.

مسیر هفت کیلومتر از دهستان چین لوداب تا به روستا را باید نزدیک به یک ساعت آن هم با خودروی کمک‌دار طی کرد.

۱۶ سال انتظار مردم چال شاهین بویراحمد برای آسفالت هفت کیلومتر جاده خاکی

امراله اردشیرفرد عضو شورای اسلامی روستای چال شاهین گفت: جاده هفت کیلومتری داریم که از سال ۱۳۶۵ تاکنون خاکی مانده و با اولین بارش باران جاده مسدود می شود و تا اردیبهشت ماه به مدت ۶ ماه راه ارتباطی ما قطع می شود، تا اینکه اداره راهداری لودر بیاورد و راه را باز کند.

یکی از اهالی روستا گفت: در مواقعی که جاده مسدود است دسترسی برای امورات درمانی به حداقل می رسد و برای عبور از مسیر این روستا باید با خودروهای کمک دار و ماشین های سنگین عبور کرد اما در فصل بارش همین تردد امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در سالیان مختلف مسئولان از بهسازی و زیرسازی جاده روستا برای دسترسی آسانتر به بخش لوداب خبر دادند اما از آن زمان تا امروز اهالی این روستا با مشکل نبود جاده مناسب روستایی مواجه هستند و وعده ها نتوانسته است مشکلات مردم را حل کند.

بخشدار لوداب از توابع شهرستان بویراحمد تصریح کرد: شووربختانه جاده های روستایی حدود ۱۷۲ روستای لوداب صعب العبور و خاکی است و با بارش ها سریعا مسدود می شوند و با اینکه نیروهای زحمت کش راهداری پس از بارش ها به صورت شبانه روزی اهتمام به بازگشایی این راه ها دارند اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

کوروش بی نیاز عنوان کرد: حجم کار در این بخش زیاد است و روستاهای پراکنده بسیاری در مناطق سخت گذر قرار دارند.

بی نیاز ابراز کرد: روستاهایی از جمله مورنا، حوزه بلی بلند، چشمه جفته، تنگ آلک، گردنگاه تا مله طلا و چهل دخترون تا لیراوک از جمله روستاهایی هستند که فاقد راه ارتباطی مناسب هستند.

وی ادامه داد: روستای چال شاهین قلب تپنده لوداب است زیرا شبکه های وب، اینترنت و سیمای بخش در این محدوده واقع شده است و هر اشکالی در مسیر ارتباطی آن، برای خدمات رسانی به دیگر روستا هم مشکل ایجاد می شود.

۱۶ سال انتظار مردم چال شاهین بویراحمد برای آسفالت هفت کیلومتر جاده خاکی

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: لوداب یکی از بخش های محروم و مغفول در استان کهگیلویه و بویراحمد است، پراکندگی جغرافیایی، صعب العبور بودن، شرایط اقلیمی دست به دست هم داده که مردم از امکانات اولیه محروم شوند.

علی محمد روستا افزود: کارهای خوبی در سالهای اخیر انجام گرفته ولی جای کار بخصوص در حوزه آب آشامیدنی و جاده وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امکانات اولیه روستای چال شاهین در حد صفر است، پیگیری می کنیم که در اسرع وقت امکانات اولیه به این روستا برسد.

وی تاکید کرد: پروژه جاده ارتباطی روستای «چال‌شاهین» بخش لوداب در شهرستان بویراحمد با اعتباری بالغ بر۵۷ میلیارد ریال در سال ۹۹ با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام در راستای محرومیت زدایی از مناطق محروم کلنگ زنی شد.

روستا ابراز کرد: جاده این روستا و چهار روستای دیگر با جمعیت ۸۰ خانواری با مشکلات زیرساختی زیادی همراه بوده که در اولین بارندگی زمستان، هرساله جاده بطور کامل مسدود می شده و در طول ۶ ماه امکان تردد در این منطقه وجود نداشته است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سال گذشته مردم روستای چال شاهین با حضور در استانداری از نیمه تمام ماندن پروژه جاده گله گذاری داشتند و این قول به مردم داده شد که عملیات اجرایی پروژه دوباره شروع شود و این هفت کیلومتر جاده اتمام یابد.

روستا بیان کرد: با انجام پیگیری ها و تعامل با اداره راهداری اعتباری گذاشته شد و پیمانکار در چند جبهه مشغول به فعالیت شده، فاز دوم کار ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که توسط ماموران منابع طبیعی متوقف مانده است.

وی گفت: این جاده بهسازی است و احداثی نیست، جاده موجود بوده، ولی اگر منابع طبیعی حق و حقوقی دارد پیگیری قانونی کند، نه اینکه جلوی پروژه را بگیرد و پیمانکار مجبور شود ابزارآلاتش را ببرد و هزینه خواب دستگاه را از ما بگیرد. هیچ پروژه ای نباید بخاطر مانع تراشی و معارضات دولتی تعطیل شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: پنج کیلومتر اول تا ۲ ماه آینده تکمیل می شود، ۲ کیلومتر دیگر معارضاتی دارد که باید با کمک فرماندار بویراحمد رفع شود و این جاده به مردم لوداب تحویل داده شود.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده های روستایی به دلیل نبود امکانات جاده ای از این منطقه مهاجرت کرده اند که با احداث جاده این انتظار وجود دارد و مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد.

۱۶ سال انتظار مردم چال شاهین بویراحمد برای آسفالت هفت کیلومتر جاده خاکی

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز گفت: جاده روستای چال شاهین پس از کلنگ زنی با مشکلات عدیده ای روبرو شد، توقع داریم در بحث مسدود کردن پروژه ها ادارات با هم تضارب کاری نداشته باشند.

شهرام مهدوی مطلق تاکید کرد: اگر از نظر قانونی قابلیت پیگرد دارد، نباید مانع انجام پروژه ای شود که بخاطر هر روز معطلی، میلیاردها تومان دولت متضرر می شود، این گلایه از مجموعه منابع طبیعی استان وجود دارد که بجای حل مشکل در سیستم اداری، از ادامه کار پروژه ای جلوگیری می کنند، که حتی جاده احداثی نیست و تعریض و بهسازی است.

وی بیان کرد: توقع داریم، حتی یک بار هم نشده که منابع طبیعی مکاتبه ای با فرمانداری داشته باشد که این جاده از نظر قانونی و تعرض به منابع طبیعی مشکل دارد، خودشان مستقیما ورود می کنند و جاده را مسدود می کنند که موجب گله مندی مردم از دستگاه های خدمات رسان می شود.

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: انتظار داریم منابع طبیعی حضور پیدا کند و مشکل منابع طبیعی و اداره راه از طریق فرایندهای اداری حل شود.

مهدوی مطلق افزود: با قول هایی که راهداری و پیمانکار داده اند پنج کیلومتر این پروژه تا مهرماه به بهره برداری می رسد.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: باید مراحل و فرایند قانونی در خصوص اجرای پروژه ها طی شود.

وی افزود: بر اساس بند «ب» قانون افزایش بهره برداری دستگاه هایی که در عرصه طبیعی کار می کنند باید سه ماه از قبل منابع طبیعی و محیط زیست مجوزهای قانونی را دریافت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: دستگاه ها به لحاظ قانونی این کارها را انجام نمی دهند و وقتی که کار را شروع می کنند برای رفع تکلیفی نامه‌ای می‌نویسند. ما مخالفتی با توسعه مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد نداریم و تنها توقع این است که مراحل قانونی را طی کند و خسارت‌های منابع طبیعی در نظر بگیرند و پرداخت کنند.

جاوید بخت تأکید کرد: بنده و دستگاه منابع طبیعی بر اساس قانون وظیفه اش را انجام می دهد و هیچ مخالفتی با توسعه مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد ندارند و تنها خواسته ما اجرای قانون و در نظرگرفتن خسارت منابع طبیعی است.

بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد با ۱۲۸ روستا و جمعیتی نزدیک به ۲۰ هزار نفر در۲۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که آخرین روستای این بخش با مرکز استان نزدیک به چهار ساعت مسافت دارد.

برچسب ها: چال شاهین ، لوداب ، آسفالت
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.