تاریخ انتشار:۲۲:۵۹ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:
عصر دنا: استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از هر ۱۰ دختر ایرانی دست کم یک نفر به بیماری اندومتریوز مبتلاست و آندومتریوز یک عارضه دراز مدت است که اصلی ترین عارضه ثانویه آن اختلال در باروری است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا، ميترا صفری کارشناس ارشد مامایی استادیار به عنوان اولین هیئت علمی گروه مامایی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: چاپ ۳۰ مقاله پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی به عنوان نویسنده اول یا مسئول، تالیف یک کتاب در زمینه بیماری های زنان برای دانشجویان مامایی، ترجمه یک کتاب در زمینه اخلاق در مامایی، گردآوری تحقیقات بهداشت باروری و همکاری در تالیف ۲ کتاب در زمینه پروژه اولویت های پژوهشی استان با کسب رتبه نخست کشوری و برنامه استراتژیک دانشگاه، تالیف یک فصل از کتاب انگلیسی با عنوان " آموزش و پرورش روستایی بر گرفته از طرح پژوهشی همیاران سلامت استان از جمله فعالیت های پژوهشی اینجانب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: آندومتریوز یک عارضه دراز مدت است که اصلی ترین عارضه ثانویه آن اختلال در باروری است. به واسطه شیوع قابل توجه اندومتریوز که در کنگره جراحی های کم تهاجمی زنان و اندومتریوز در سال ۱۴۰۲ به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام شد که از هر ۱۰ دختر ایرانی دست کم یک نفر به بیماری اندومتریوز مبتلاست.
وی با بیان اینکه دلیل انتخاب موضوع تحقیق نیز آن است که اندومتریوز بیماری مزمنی است که ۱۰ درصد زنان سنین باروری در جهان را مبتلا می کند، تاکید کرد: این بیماری به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی با تأثیر عمده بر کیفیت زندگی زنان و همچنین بار اقتصادی قابل توجه در نظر گرفته میشود. با توجه به اولویت سیاست جوانی جمعیت و فرزند آوری در کشور این پژوهش با عنوان بررسی فراوانی نسبی علائم آندومتریوز و عوامل مرتبط آن با همکاری دانشجویان مامایی سرکار خانم نرگس صفایی و سرکار خانم عاطفه رستگار انجام شد.
وی در ادامه اظهار داشت: در این بیماری بافتی مشابه بافت پوشش دهنده داخل رحم که اندومتر نام دارد در خارج از رحم رشد می کند. معمولا اندام های داخل لگن را در گیر می کند و باعث چسبیدن بافت ها و اندام های لگن و فیبروز آنها می شود. اما در موارد نادر در اندام خارج از لگن نیز یافت می شود. علامت اصلی این بیماری درد است؛ به صورت قاعدگی های بسیار دردناک، درد مزمن لگن، درد هنگام نزدیکی، درد همزمان با حرکات روده و درد کمر است. از علائم دیگر آن خونریزی غیر طبیعی و قاعدگی ها سنگین و ناباروری است.
دکتر صفری به معرفی پژوهش اندومتریوز پرداخت و تاکید کرد: این پژوهش در سال ۱۴۰۲ با استفاده از پرسشنامه خود ارزیابی مندرج در کتابچه آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنوان "اندومتریوز و ناباروری " که ۸۶۵ نفر از زنان سنین باروری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یاسوج جهت ۱۲ علائم شایع اندومتریوز مورد مصاحبه قرار گرفتند.
وی افزود: بیشتر از پنج پاسخ مثبت به این علائم شک ابتلا به اندومتریوز را مطرح می کرد که حدود یک چهارم ۲۰۹ نفر (۲٤/٢ درصد) این زنان را شامل شد. در زنان گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال، متاهل،خانه دار، دارای سابقه خانوادگی ابتلا به آندومتریوز، استفاده از دخانیات در ۶ ماه گذشته و کسانیکه در معرض دود دخانیات بودند و مصرف روزانه زیاد مواد غذایی کافئین دار داشتند، فراوانی نسبی شک ابتلا به بیماری آندومتریوز به طور قابل توجهی بیشتر بود.
وی به قابلیت اجرایی پروژه اشاره داشت و گفت: با توجه به اینکه کتابچه آموزشی مربوطه از سال ۱۴۰۰ در اختیار مراکز بهداشتی درمانی قرار گرفته است و نظر به اینکه محتوای آموزشی و پرسشنامه آن در دسترس است با استفاده از نیروی انسانی کافی در مراکز جامع سلامت و پایگاههای بهداشتی به سهولت برای شناسایی موارد شک ابتلا به این بیماری قابل اجرا است.
وی با بیان اهمیت این پروژه در باز کردن گرهی از مشکلات مردم ابراز داشت: با توجه به شیوع قابل توجه علائم اندومتریوز و ارتباط ویژه این بیماری با ناباروری و مشکلات حاصل از آن و از آنجا که ناباروری عامل مهمی در کاهش جمعیت جوان جامعه در سال های آینده خواهد بود یافته های این پژوهش اهمیت غربالگری زنان سنین باروری و انجام اقدامات اساسی تشخیص به موقع این بیماری جهت پیشگیری از عوارض و پیامدهای آن از جمله ناباروری را برجسته می سازد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی