تاریخ انتشار:۱۱:۴۳ - ۱۴ تير ۱۴۰۳
در نشست بررسی طرح های تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح شد
عصر دنا: سالیانه حدود 300 تحقیق در سطح این دانشگاه توسط دانشجویان، اساتید و مراکز تحقیقاتی صورت میگیرد که میتوانند منجر به تولید دارو و...شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش خبرنگار عصر دنا، نشست بررسی طرح های تحقیقاتی پایان یافته سال 1402 دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور جمعی از پزشکان متخصص در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست که تعدادی از پزشکان حاذق،محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی حضور داشتند معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان وظایف و مسئولیت های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گفت: این معاونت مسئولیت هایی در قبال تحقیقات انجام شده توسط دانشجویان و اساتید دارد که برخی از این تحقیقات میتوانند منتج به نتیجه و موثر باشند.

دکتر سید امین حسینی مطلق در ادامه افزود:باتوجه به ماهیت  دانشگاه علوم پزشکی سالیانه حدود 300 تحقیق در سطح این دانشگاه  توسط دانشجویان، اساتید و مراکز تحقیقاتی صورت میگیرد که میتوانند منجر به تولید دارو و...شود.

وی با اشاره به انتخاب تحقیقات کاربردی و اثر گذار بر جامعه تصریح کرد: سالانه تعدادی از این طرح ها را به جامعه معرفی میشوند تا ضمن آشنایی مردم، سازمان ها و نهاد هایی که میتوانند از آن بهره ببرند نسبت به نتایج آگاهی یابند.

پزشکان آنتی بیوتیک را تجربی تجویز نکنند/ داروهای گیاهی موثر در دفع سنگ های کلیه/ درمان آینه ای موثر و کم هزینه

تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیک باکتری های جدا شده از عفونت های ادراری

دکتر اصغر شریفی در این نشست از اجرای طرح تحقیقی با عنوان «تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیک باکتری های جدا شده از عفونت های ادراری و افراد بستری شده در بخش عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در سال 1400 و 1401 خبر داد.

وی در تشریح این طرح افزود: بر طبق تحقیقات عفونت ادراری پس از عفونت تنفسی که از شایع ترین نوع عفونت هاست که انواع متفاوتی دارند، برخی حاد و بدون عارضه بوده که در زنان یائسه و زنانی که در اوج بلوغ و روابط جنسی هستند شایع تر است.

شریفی در ادامه با بیان اینکه 70 درصد از بیماری ادراری به دلیل باکتری اشرشیاکُلی ( Escherichia coli ) رخ میدهد عنوان کرد: معضلی که در حال حاظر جامعه پزشکی با آن مواجه است تجویز تجربی آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ادراری است.


وی بیان اینکه در طول زمان مقاومت باکتر ها در مقابل آنتی بیوتیک ها افزایش یافته اضافه کرد: علت انجام این تحقیات نیز حل این مسئله بوده چراکه در طول درمان باید نوع باکتری شناسایی و وضعیت بیمار در نظر گرفته و سپس آنتی بیوتیک مناسب تجویز شود.


شریفی ضمن اشاره به این که باکتری های بسیاری وجود دارند که باعث ایجاد عفونت ادراری میشوند تاکید کرد: بیش از 85 درصد عفونت ها ناشی از باکتری اشرشیاکُلی است،که راه تشخیص و درمان آن آزمایش کشت ادرار است.


وی بابیان اینکه پزشکان باید نسبت به نتایج این تحقیقات اگاه باشند ادامه داد: تجویز بی رویه آنتی بیوتیک کارساز نبوده و ابتدا باید کشت ادرار صورت گیرد سپس باتوجه به نتیجه آزمایش و وضعیت بیمار انتی بیوتیک مناسب تجویز شود.

شریفی عنوان کرد: این طرح اجراشده و به معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شده تا در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد.

 

مقایسه اثر ترکیب عصاره هیدروالکلی سیاهدانه و برگ گزنه با تامسولوسین خوراکی برکاهش میزان درد و دفع سنگ های کلیه

دکتر صدرالله محرابی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری ،فوق تخصص لاپاروسکوپی و سنگ شکنی در ادامه با طرح تحقیقی با عنوان «مقایسه اثر ترکیب عصاره هیدروالکلی سیاهدانه و برگ گزنه با تامسولوسین خوراکی برکاهش میزان درد و دفع سنگهای 5تا10 میلی متر کلیه و حالب در کلینیک اورولوژی شهید مفتح یاسوج در سال 1400 را از جمله پژوهش های خود اعلام کرد.

وی افزود: این تحقیق با همکاری زنده یاد ناهید شاکری،حسین محمدیان صورت گرفته است.


محرابی از دیگر تحقیقات خود را مقایسه کارایی و عوارض لیزر هولمیوم و پنتوماتیک لیتوتریپسی در درمان بیماران مبتلا به سنگ حالب برشمرد و گفت: دکتر روح الله علیرضایی و دکتر افروغی از جمله کسانی هستند که در انجام این تحقیق همکاری اشته اند.

وی علت انجام این تحقیقات را شیوع بیمار یهای کلیوی در دنیا و در استان دانست و عنوان کرد:درمان های سنگ شکنی کارساز نبوده، دردهای شدید و هزینه ها از یک سو و از سوی دیگر عدم درمان به موقع میتواند زمینه ساز بیماریهایی چون نارسایی کلیه باشد.

پزشکان آنتی بیوتیک را تجربی تجویز نکنند/ داروهای گیاهی موثر در دفع سنگ های کلیه/ درمان آینه ای موثر و کم هزینه
محرابی تصریح کرد: این مطالعه بر روی 80 بیمار به صورت تصادفی انجام گرفت که گروهی عصاره و گروهی دیگر داروی تامسولوسین را دریافت کردند.
وی طول دوره را دوهفته دانست و اشاره کرد: بعد از دو هفته از هرکدام از دوگروه سونوگرافی انجام و تعداد و اندازه سنگ های موجود ثبت شده است.

محرابی با بیان تشابه درد بصری در حالت قبل از دوره در همه بیماران افزود: پس از پایان دوره کاهش میانه شدت درد،کاهش تعداد سنگ ها و همچنین کاهش سایز و اندازه سنگها در بیماران درمان شده با عصاره سیاهدانه و گزنه در مقایسه با دیگر گروه کنترلی کاملا مشهود بوده است.


وی استفاده از دو روش سنگ شکن اندوسکوپیک لیزر و امواج سنگ شکن ضربه ای در درمان سنگ های حالب را موثر دانست و بیان کرد: عوارض این روش ها بسیار اندک بوده ودرمان بااین روش ها به طور روتین در حال انجام است.


دکتر سیما محمد حسینی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی اهواز و استادیار گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری حضرت زینب یاسوج گفت: در حیطه نورولوژی فعالیتهایی انجام شده آنچه در مورد بیماران با ضایعه نخاعی تروماتیک ناکامل و یا سکته های مغزی وجود دارد از بین رفتن حس حرکتی و به تبع عدم استقلال شخص است.

وی درمانهای هزینه بر و طولانی مدت و همچنین وابستگی به خانواده و اطرافیان در اینگونه بیماران را از جمله مشکلات دانست و گفت جانبازان جنگی، افراد مسن افرادی که دچار سکته های مغزی میشوند از جمله مراجعین هستند.

 

پزشکان آنتی بیوتیک را تجربی تجویز نکنند/ داروهای گیاهی موثر در دفع سنگ های کلیه/ درمان آینه ای موثر و کم هزینه


بررسی اثر ترکیبی تمرینات تسهیلی عصبی عضلانی عمقی و آینه درمانی بر تعادل و شدت درد بیماران صدمات نخاعی و تروماتیک ناکامل


محمد حسینی ادامه داد: تحقیقی با عنوان «بررسی اثر ترکیبی تمرینات تسهیلی عصبی عضلانی عمقی و آینه درمانی بر تعادل و شدت درد بیماران صدمات نخاعی و تروماتیک «ناکامل» با همکاری دانشجوی کارشناسی ارشد آقای بهرامیان و تیم تحقیقاتی متشکل از دکتر سعید رزمه دکتر محمد امین قطعی و همچنین دکتر عبدالله پورصمد صورت گرفته است.


وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تحقیقات خود اظهار داشت: از نوآوریهای این طرح استفاده از روش آینه درمانی میباشد که بیماران عضو سالم را در سمتی از آینه که قابل دیدن می باشد قرارداده و عضو آسیب دیده در پشت آینه قرار میگیرد و حرکت عضو سالم در آینه دیده میشود.

محمد حسینی تصریح کرد:مکانیسمی که با آینه درمانی اجرا میشود از طریق فیدبک بینایی و با فعال شدن نورونهای آینه ایست، در واقع فرایند بازتابی در مغز که نوروپلاستیسیتی نام دارد، آغازمیشود.

پزشکان آنتی بیوتیک را تجربی تجویز نکنند/ داروهای گیاهی موثر در دفع سنگ های کلیه/ درمان آینه ای موثر و کم هزینه

وی بیان کرد: نوروپلاستیسیتی توانایی مغز جهت سازماندهی مجدد خود و کلیدی برای بازیابی حرکتی بعد از صدمات مغزی می باشد.


محمد حسینی ادامه داد: این مداخله به مدت 6 هفته - هفته ای 2 جلسه با مدت زمانی که در ایتدا 10 دقیقه و بعد 40-30 دقیقه افزایش یافته برای بیمارانی که توسط نورولوژیست معرفی شده بودند انجام شد.


این محقق بیان کرد: این روش نسبت به سایر روشهای درمانی کم هزینه تر و موثر تر بوده ولی هنوز به طور فراگیر اجرا نشده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.