کد خبر: ۲۴۱۵۷
تاریخ انتشار:۱۵:۰۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: جایگاه ارزشمند لالایی‌های مادرانه به عنوان نخستین محور ارتباطی کودک و مادر حتی قبل از تولد، توسط شرکت‌کنندگان در نشست علمی – پژوهشی رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه در قشم تشریح شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

رضا رفیعی از کهگیلویه و بویر احمد در این نشست که در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد، گفت: موسیقی این استان در بعضی نقاط با طنین خشم و در مناطقی هم با آرامش همراه است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، وی ادامه داد: بانوان کهگیلویه و بویر احمد با شروه خوانی به عنوان نوایی جان سوز با بستن کمربند‌ها و شال سیاه، آثاری از شروه‌خوانی را در رثای شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش از خود برجای گذاشته‌اند.

سودابه سالم دومین سخنران این رویداد بود که در سخنان خود گفت: مادران در حقیقت خالقان لالایی در ساختار موسیقی کودکانه هستند و علیرغم جنگ‌ها، خشونت‌‌ها، بلایای طبیعی و دشواری‌های زندگی، به طور پیوسته رنگارنگی شاد و جذاب برای کودکان سرزمین‌مان حتی قبل از تولد فرزندانشان تا بزرگسالی را دنبال کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ زبان انسان با موسیقی باز می‌شود و در همه حیطه‌ها رشد می‌کند و تمام ویژگی‌هایی که امروزه در مهدهای کودک وجود دارد را می‌توان در لالایی‌های مادرانه وجود داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت احیای شعرهای دوران کودکی و لالایی‌های مادرانه افزود: با توجه به ریتم و آهنگی که در سروده‌های دوران طفولیت همچون گرگم و گله می‌برم، بز بز قندی، آسیاب بچرخ، چشم چشم دو ابرو و موارد دیگر وجود دارد، این ترانه‌ها و نغمه‌ها از بین نخواهند رفت.

به گفته سالم، مدرسه هزاره سوم، مدرسه کسب دانش، توانایی، کارایی، استقلال، صلح و احترام به فرهنگ دیگران است و این فضا در حقیقت یک مدرسه مادرمحور است.

رضا مهدوی دیگر سخنران این رویداد بود که در سخنان خود گفت: گوش کودکان در دنیای مادرانه و در بطن وجود وی، صداهای عاشقانه مادر را می‌شنود و آنچه که در دوران بارداری از طریق گفتار، حسی، عاطفی به کودک آموخته می‌شود، در بزرگسالی فرزند اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: کودک در کنار رشد طبییعی بدن، با شنیدن، دیدن و گوش دادن به نجواهای مادر هم رشد می‌کند و لالایی‌ها به هر زبان و گویشی که باشند به همراه گلبانگ مادرانه همانند آوای اذان که برای مسلمانان دلنشین است برای کودکان هم بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

یکی دیگر از سخنرانان این رویداد دامون شش بلوکی از پژوهشگران نواحی فرهنگ نواحی ایران بود که در سخنانش خود بر جایگاه رفیع و کارکرد فرهنگی لالایی و نقش موسیقی اقوام در ارتباط با ابعاد مختلف آن سخن گفت.

وی ادامه داد: لالایی چکیده فرهنگ عمومی هرجامعه محسوب می‌شود و مادران در آواهای لالایی خود، آرزوهای مختلفی را برای فرزندان خود طلب می‌کنند.

وی بیان داشت: کودک پیش از تولد، از طریق ضربان قلب مادر ریتم موسیقیایی را آموزش می‌بیند و در دوران زندگی از ریتم‌های دوران کودکی خود تاثیرپذیر می‌شود.

تنیا شکری از کردستان هم در سخنانی کوتاه، گفت: کهن ترین لالایی‌های دنیا با 14 هزار سال قدمت مربوط به مناطق کردنشین است و به طور معمول، وزن تمام لالایی‌ها جهان هم برگرفته از سرزمین ایران می‌باشد.

در این رویداد همچنین منصور مرادی عضو هیات علمی پژوهشکده مردم شناسی هم در زمینه ترنم موزون آرزوها سخن گفت و اعلام کرد: هیچ آئین و جشنی بدون موسیقی برگزار نمی‌شود.

وی ادامه داد: هودی یا لالایی مادرانه، ترانه‌های ‌عروسی، مراسم ذکر و مولودی خوانی همه از آثاری بجا مانده از مادران است و هودی با هدف برقراری ارتباط و خواباندن کودک و ایجاد آرامش کودک خوانده می‌شود.

آتوسا مومنی به عنوان نماینده یونسکو هم در این نشست علمی مروری بر ریشه میراثی و نقش زنان و مادران در حفظ هویت فرهنگی را مورد بررسی قرار داد و گفت: لالایی یک پدیده میراثی از میراث ناملموس است که پیوسته تکرار و جهان شمول شده است.

وی افزود: میراث ناملموس لالایی و گهواره فقط مربوط به جغرافیایی امروز ایران نیست بلکه این میراث بسیار سیال و مرز نورد می‌باشد و کشور ما در این حوزه بسیار پیشگام است.

به گفته وی، لالایی نخستین پیوند گفت وگویی با ملودی‌ها و نجواهای ملودیک مادر برای کودک است که فرزند در بطن مادر آن را تجربه می‌کند.

وی از ایران به عنوان رنگین‌کمانی از قومیت‌های مختلف نام برد و افزود: علیرغم قومیت‌های فراوان موجود در کشورمان، ایران همیشه یک سرزمین ملی بوده و گهواره فرصتی برای انتقال قُدسی عاشقانه‌های مادران به فرزندان خود بوده است.

در پایان این مراسم هم محمد رضا کرمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشورمان هم در سخنانی کوتاه با تجلیل از برگزارکنندگان این رویداد، گفت: برای احیای کتاب‌های ویژه کودکان، شعرها، موسیقی‌ها و لالایی‌های خاطره‌انگیز آماده همکاری هستیم.

شایان ذکر است؛ رویداد ملی دو روزه آواها و نواهای مادرانه به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی و اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و صندوق توسعه در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد.

در این مراسم، ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و محمد غفاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشتند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی