کد خبر: ۲۲۸۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار:۱۵:۴۲ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
عصر دنا: متخلفان برداشت، حمل و فروش بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر بوته یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال جریمه می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش عصر دنا، رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: به منظور پیشگیری از تخریب عرصه های طبیعی میزان جریمه ورود زود هنگام دام به مراتع و بوته چینی در استان تعیین شده و با متخلفان برخورد قانونی است.
سلیمان محمدی با اشاره به اینکه براساس تبصره هفت ماده سه قانون حفاظت از عرصه های طبیعی بوته چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع جرم است افزود: زمان کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی براساس مصوبه ستاد کوچ دهم اردیبهشت ماه اعلام شده است.
وی ادامه داد: ورود زودهنگام دام عشایر به مناطق ییلاقی نیز منجر به ابطال پروانه چرای بهره برداران و جریمه هفت میلیارد ریالی به ازای هر راس دام برای آنان خواهد شد.
محمدی با یادآوری اینکه برخی از گونه های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی رویه در حال انقراض هستند بیان کرد: بوته چینی گیاهان دارویی مختلف به ویژه بن سرخ، آنغوزه، باریجه، کلوس و سایر گونه ها جرم است و با خاطیان برخورد می شود.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گروه های کنترل کوچ از روز بیست و ششم فروردین ماه تا پایان نیمه نخست اردیبهشت ماه در مسیرهای مختلف برای شناسایی متخلفان حضور می یابند.
محمدی افزود: براساس این طرح ۶۳ نفر از کارشناسان منابع طبیعی و بخش خصوصی در گلوگاه‌های ورودی مستقر می شوند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها و بوته چینی جلوگیری می‌کنند.
رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان به اینکه مراتع مناطق سردسیری استان با توجه به زمان رویش پشتوانه کافی ندارند، گفت: چرای دام در این مناطق باعث از بین رفتن مراتع می شود.
محمدی تاکید کرد: فرسایش خاک یکی دیگر از پیامدهای آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه ،شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی ها فراهم می شود.
وی با بیان اینکه مراتع کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد افزود: مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.
محمدی اظهار داشت: ۱۲ درصد از مراتع این استان غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است و خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ااا
|
Netherlands
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
کم بلف بزنیت
Mn
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
۶۳ نفر خیلی کمه
گلو گاه آزاد کنید بهتره
چون فرقی نمیکنه
اگه راست میگن ،هر کدام نقطه ای از کوهها مستقر شوند تا چیده نشوند
وقتی چیده بشن چه فایده خودشان میارن تقسیم می‌کنند
آنهایی هم تن تن بار می‌برند، موقع بلدند ،که چه موقع نهار ۶۳ نفر هست با خیال راحت عبور میکنند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین