تاریخ انتشار:۱۴:۲۱ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
عصر دنا: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: چند عضو بدن جوان ایثارگر ۱۷ ساله به بیماران نیازمند اهدا شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج "محمود شهامت اظهار کرد: اعضای بدن "سینا خوش نوا" جوان ۱۷ ساله‌ای که در اثر سانحه تصادف دچار ضربه مغزی و مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

شهامت ضمن تشکر از عمل نیک اندیش خانواده آن مرحوم ادامه داد: پس از تایید مرگ مغزی این بیمار از سوی پزشکان،کلیه‌ها و کبد این بیمار مرگ مغزی در بیمارستان شهید جلیل یاسوج با همکاری تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شیراز برداشته شد و برای پیوند به بیماران نیازمند به بیمارستان فوق تخصصی بوعلی شیراز منتقل شد.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ مورد اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

کهگیلویه و بویراحمد از استان های پیشرو در اهدای عضور به بیماران نیازمند در کشور است.

به گزارش ایرنا، هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج (بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن) ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

طبق آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر در کشور به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

برچسب ها: محمود شهامت
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین