کد خبر: ۲۲۶۱۸
تاریخ انتشار:۰۱:۴۴ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
عصر دنا: با شروع آزمون های استخدامی بانک ها یکی از مهمترین سوالات پیش آمده اینست که چگونه در آزمون استخدامی بانک قبول شویم؟ آیا آزمون استخدامی بانک سخت است؟
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

آزمون بانک یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین آزمون های استخدامی ایران است که هر شخصی آرزوی قبولی در آن را در سر دارد. اما آیا واقعا آنقدر سخت است که برای شما به آرزو تبدیل شود؟

جواب بنده که رتبه 51 کنکور ارشد در سال 1401 بودم خیر است. این مقاله را می خواهم طبق تجربیات و دیده ها شنیده های خودم بنویسم و امیدوارم به نکات و اشتباهاتی که دیگران مرتکب شده اند دقت کنید و شماهم درگیر این مشکلات نشوید و به سادگی در آزمون های استخدامی بانک و موسسات دیگر قبول شوید.

تجربه استخدام شدگان در آزمون کتبی بانک ها

هر زمان که از قبول شدگان در آزمون های استخدامی این سوال را می پرسیدم که آزمون کتبی بانک ها سخت است یا نه؟ معمولا این جواب را می شنیدم: بستگی داره که چقدر خونده باشی و آماده باشی. بله کاملا منطقی است که میزان آمادگی شما برای آزمون استخدامی تعیین کننده همه چیز است.

مطمئنا شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید بارها این مطلب را در مقالات اینترنتی مطالعه کرده اید، کلی مطلب با این عناوین که آزمون استخدامی چیست و بانک ها و موسسات چندبار استخدامی داشته اند چند نفر بوده و .... اما هیچ کدام از مطالب اینترنتی به شما نگفته اند که آمادگی برای آزمون اصلا چه معنی دارد و چه چیزی میزان سختی یا سهولت یک آزمون را مشخص می کند.

سختی آزمون استخدامی بانک ها به چه عواملی بستگی دارد؟

سختی آزمون در کل یک حرف اشتباه است، اگر آزمون سخت نباشد که هر کسی میتوانست قبول شود. بیاید یک بار برای همیشه این مسئله را روشن کنیم. یک سوال ساده از سوالات استخدامی آموزش و پرورش میپرسم

کدام فیلسوف از بنیانگذاران آموزش و پرورش نو است؟

1- کمنیوس 2- مونتی 3-دکارت 4- بیکن

99درصد تا به حال این اسامی به گوشتون نخورده برای اینکه ذهنتان درگیر سوال نشود جواب کمنیوس است. این مثال را تنها برای این زدم که بدانید تا زمانی که مطالعه نکرده باشید نمیتوانید حتی به یک سوال ساده جواب بدهید. این سوال از نظر کسانی که مطالعه نسبتا کمی هم داشته اند ساده است.

خب تا اینجا فهمیدیم منظور از آمادگی همان مطالعه است. اما سوال بعدی شما اینست که چه مطالبی را بخوانیم؟

منابع آزمون استخدامی بانک

منابع تمامی آزمون های استخدامی بانک ها در دفترچه منتشر شده قبل از ثبت نام بطور کامل آمده است. دوست عزیزی که حوصله مطالعه چند صفحه دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی بانک رو ندارید واقعا چه توقعی دارید که در آزمون کنبی استخدامی بانک قبول شوید؟

داوطلبانی که قبل از شما مطالعه داشته اند و آمادگی حداقلی برای آزمون بانک کسب کرده اند به شما دوستان عزیز می گویند سیاهی لشکر، جالب است بدانید که طبق تجربه من بین 50 تا 70 درصد داوطلبان آزمون های استخدامی جز سیاهی لشکر هستند و تنها 30 تا 50 درصد بقیه در حال رقابت با یکدیگر هستند.

پس برای تشخیص منابع مطالعاتی حتما دفتر ثبت نام را مطالعه کنید و جز سیاهی لشکر نباشید. بعضی از منابع عمومی یا تخصصی ممکن است مطالب زیادی نداشته باشد و شما با مطالعه نکردن دفترچه و آگاه نشدن ازین فرصت قطعا شانس خودرا برای قبولی در آزمون استخدامی از دست خواهید داد.

برای آزمون استخدامی بانک چگونه مطالعه کنیم؟

واقعیت اینست که هیچکسی نمیتواند به شما بگوید چگونه مطالعه کنید اما فقط می توانم در حد پیشنهاد روش هایی را به شما توضیح دهم. همانطو رکه در مطلب قبلی گفتم تا دفترچه ثبت نام را مطالعه نکنید از منابع مطالعاتی خبر نخواهید داشت. اولین قدم نوشتن تمام منابع بر روی یک کاغذ است.

حال که میدانید چه منابعی را قرار است مطالعه کنید زمان تصمیم گیری است که چه مقدار زمان دارید و چقدر توانایی مطالعه؟ اول از همه منابعی که کمترین انرژی و زمان را از شما میگیرند مطالعه کنید. با این کار وارد دسته 30 تا 50 درصدی رقبا خواهید شد و از 50 تا 70 درصد داوطلبان جلوتر خواهید افتاد.

نگران این نباشید که نمی توانید تمامی منابع را مطالعه کنید شما اگر تنها یک یا دو درس را بالای 70 درصد بزنید احتمال قبولی شما بالای 70 تا 80 درصد است.

اما نکته مهم اینجاست که اگر پیش زمینه ای از منابع دارید قبل از مطالعه کتاب ها و درس نامه ها نمونه سوالات استخدامی بانک ها را از ماهان داک تهیه کنید و مطالعه کنید. با مطالعه نمونه سوالات استخدامی ادوار گذشته بانک ها با نحوه سوال دادن و نکات مهم آن منبع آشنا می شوید.

چه درس هایی را برای استخدامی بانک ها بخوانم؟

اگر جز افرادی هستید که در استخدامی های زیادی شرکت کرده اید یا میخواهید در آزمون های استخدامی متنوعی شرکت کنید پیشنهاد می کنم بیشتر زمانتان را بر روی دروس عمومی آزمون های استخدامی بگذارید زیرا این منبع از درسنامه ها و کتاب ها در اکثر آزمون های استخدامی جز سوالات پایه هستند و زمان زیادی برای مطالعه نمی خواهند.

امیدوارم با مطالعه این مقاله با دید بازتری در آزمون های استخدامی شرکت کنید و بتوانید به راحتی در هر آزمونی که دوست دارید قبول شوید با رعایت نکات زکر شده و مقداری زحمت و مطالعه قطعا قبول خواهید شد.

بررسی مهارت های مورد نیاز در استخدامی بانک ها

قبل از شرکت در آزمون استخدامی بانک، باید مهارت‌های مورد نیاز و شرایط استخدام در بانک را داشته باشید. مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های یک کارمند بانک، شامل موارد زیر است:

  • دقت و تمرکز بالا: فعالیت در بانک و تعامل با انواع ارقام و عددها، یک کار چالش‌ برانگیز و سخت است. نداشتن تمرکز و دقت، در اغلب موارد می‌تواند باعث ضررهای مختلفی شود که ممکن است برخی از آن‌ها غیر قابل جبران باشند.
  • مهارت‌های ریاضی و محاسبه: این مهارت یکی از شرایط استخدام بانک محسوب می‌شوند. با اینکه در حال حاضر تمام بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی، از انواع نرم‌افزارهای محاسبه و بانک‌داری استفاده می‌کنند، اما هم‌چنان تمام نیروهای شاغل در بانک باید بر مهارت‌های پایه ریاضی و محاسبه به‌خوبی تسلط داشته باشند و بتوانند به‌راحتی محاسبات را انجام دهند؛
  • مهارت‌های کامپیوتری و فناوری اطلاعات:  یکی از شرایط استخدام در بانک ها داشتن مهارت‌های کامیپوتری است.
  • تسلط بر قوانین فعلی بانک‌ها و پیگیری جدیدترین قوانین تصویب شده:  نیروهای بانک باید تمام قوانین را شناخته، تسلط کامل بر آن‌ها داشته باشند و علاوه بر این، با داشتن تمایل دائم به یادگیری، همواره مهم‌ترین تغییرات قوانین این حوزه را پیگیری کنند؛
  • مهارت‌های ارتباطی بالا: تعامل یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و شرایط استخدام در بانک است. یک کارمند بانک باید روزانه با انواع مشتریان و البته همکاران خود، تعامل داشته باشد و بتواند با رفتار توام با احترام و صحیح خود، مشکلات مراجعه‌کنندگان را رفع کند.
  • تسلط بر زبان‌های خارجی: اغلب بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی، مشتری‌های خارجی دارند و طبیعی است که نیروهای شاغل، باید بتوانند علاوه بر برقراری ارتباط با آن‌ها، تمام فعالیت کاری و تخصصی خود را با زبان دیگر نیز تشریح کرده و انجام دهند.

رشته های درسی مورد پذیرش در استخدام بانک ها

  • بانکداری و مدیریت امور بانکداری
  • حسابداری و حسابرسی
  • مدیریت کسب و کار mba
  • ریاضی
  • آمار
  • علوم اقتصاد
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • حقوق
  • مهندسی صنایع
  • زبان انگلیسی (برای شعب ارزی) 

حداقل معدل برای استخدامی بانک

طبق بررسی های انجام گرفته حداقل معدل جهت ثبت نام در آزمون های استخدامی برابر با 14 و برای بانک ملت مقطع کارشناسی 14 و مقطع ارشد 15 می باشد اما برای بانک صادرات حداقل معدل برابر با 16 است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین