تاریخ انتشار:۱۶:۲۷ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
عصر دنا: معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت ساخت سد آبریز در کهگیلویه، گفت: تلاش می شود تا اوایل سال آینده (۱۴۰۳) عملیات این طرح مهم اقتصادی و زیربنایی وارد مرحله اجرایی شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

"علی محمد روستا" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ساخت این سد یکی از مطالبات جدی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی افزود: سد آبریز تنها سدی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که مردم استان به صورت ۱۰۰ درصدی از آن منتفع می‌شوند چرا که بقیه سدها نفع کمی از آن‌ها به استان می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مطالعات نهایی این طرح و انتخاب پییمانکار انجام شده است و تلاش می شود سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ وارد مرحله اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود با داشتن امتیازهای هیدرولوژی، ژئوتکنیکی و منابع آبی موجب کنترل سیلاب های مخرب و تحول در کشاورزی منطقه خواهد شد و با روی کار آمدن دولت سیزدهم گام های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده است.

سد آبریز اولین اولویت توسعه کهگیلویه و دوای درد توسعه نیافتگی این خطه است چرا که همه کارشناسان آشنا به طرح های ملی و منطقه ای و مشکلات این شهرستان به اهمیت و ضرورت این سد اذعان می کنند.

به گفته کارشناسان این طرح اقتصادی بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده را سیراب و تنش کم آبی چهار شهرستان را برطرف می‌کند.

مخزن سد آبریز به حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب ساخته خواهد شد.

سد آبریز در یک نگاه

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران جزو ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.

رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه ولنده بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد. سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.

به گفته مسئولان این سد نه تنها مزیت های فراوانی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بلکه استان های همجوار نیز از مزیت ها و قابلیت های این سد بهره مند خواهند شد.

کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد لذا سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان شناسی و فنی گرفت.

طبق آخرین مطالعات از سد آبریز قرار است این سد ۳۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان های کهگیلویه و چرام را پوشش دهد به معنای آنکه ۱۲ هزار هکتار در کهگیلویه و هشت هزار هکتار در چرام عملیاتی شود.

از مجموع این ۳۰ هزار هکتار شاید ۱۷ هزار هکتار جزو بهترین اراضی زراعی دیم کشور به لحاظ حاصلخیزی خاک، شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی هستند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین