به گزارش عصر دنا، روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهدای یاسوج در پاسخ به انتشار خبری مبنی بر (خطر از بیخ گوش مسافران هواپیمایی یاسوج گذشت / فرودگاه یاسوج چرا جان مردم را به خطر میاندازد؟) جوابیه ای ارسال کرده است. متن این جوابیه به شرح زیر است:
۱-طبق انکس ۲ و ۱۱ (نشریه مقررات بین المللی هوانوردی) فرمانده هواپیما خلبان میباشد و تصمیم نهایی برای انجام و یا عدم انجام پرواز در شرایط مختلف آب و هوایی با شخص خلبان میباشد و مدیریت فرودگاه هیج نقشی ندارد.
۲- در تیتر خبر آمده (هواپیمای یاسوج) باید عرض نمایم یاسوج و فرودگاه یاسوج هواپیمایی ندارد و هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان میباشد که تحت نظارت دقیق اداره عملیات هوانوردی آن شرکت برنامه ریزی انجام پروازها را بعمل میآورد و نقش فرودگاه در برقراری پروازها صرفاً مهیا نمودن زیر ساختهای لازم و امکانات و تجهیزات فنی و ارتباطی و ناوبری برای استفاده خلبانان هواپیماها میباشد.
۳-در متن خبر آمده (اعتراضات مسافران و کادر پروازی هواپیما) که اصلاً چنین چیزی مشاهده نشده و اتفاقاً مسافران گرامی از اینکه پروازشان به موقع انجام شد بسیار مسرور بوده و از شرکت هواپیمایی ماهان و فرودگاه تقدیر نیز نمودند.
۴-لازم است از مسئول عصر دنا سوال شود اعتراض کادر پروازی مستند ارائه دهند
۵-در متن خبر آمده (مدیر فرودگاه اقدام غیر مسئولانه و خطرناک انجام داده) در حالی که مدیر فرودگاه طبق شرح وظایف خود موظف است ۲۴ ساعته کلیه امکانات و تجهیزات ارتباطی و ناوبری و نیروهای عملیاتی را آماده نگهدارد تا هر گونه سرویسهای کنترل ترافیک هوایی به شرکتهای هواپیمایی ارائه نماید و تصمیم نهایی نشست و برخاست هواپیما بر عهده خلبان بعنوان فرمانده هواپیما میباشد که در روز جمعه ۲۲/۱۰/۱۴۰۲ نیز فرودگاه وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد و خلبان نیز با استفاده از دستگاههای دقیق و بین المللی و ناوبری فرودگاه یاسوج پرواز خود را به سلامت و ایمن انجام داد.
۶- در مورد شرایط نامساعد جوی، اطلاعات هوانوردی در اختیار خلبان قرار میگیرد و برابر دستورالعملهای داخلی شرکت هواپیمایی و قوانین و مقررات هوانوردی، ارتفاع ابر از سطح دریا و دید افقی، خلبان تصمیم به نشست و برخاست در فرودگاه مینماید و تنها شرایط بارانی دلیلی برانجام پرواز نمیباشد.
۷- یادآوری سانحه پروازی در سال ۱۳۹۶، فقط باعث ترزیق رعب و وحشت به مسافرین هواپیما شده و موجب تشویش اذهان عمومی و عدم اطمینان به ناوگان هوایی در کشور میباشد که درج آن در رسانههای عمومی به صلاح کشور و استان نمیباشد.
۸-در پایان تهیه کنندگان گزارش اطلاعات، و اشرافی بر انجام عملیات پرواز هواپیما نداشته و چنین استنباط میشود که گزارش بصورت کاملاً غیر تخصصی، مغرضانه و با هدف تخریب عوامل فرودگاهی بویژه مدیر فرودگاه بوده و زحمات این قشر زحمتکش و متخصص نادیده گرفته شده است که جای تأسف دارد.