تاریخ انتشار:۲۲:۴۹ - ۱۹ دی ۱۴۰۲
پاسخ رئیس دفتر شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد به برخی شبهات تایید صلاحیت‌ها؛
عصر دنا: رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شورای نگهبان دقیقا منطبق بر قانون انتخابات فرآیند بررسی صلاحیت همه داوطلبان را یک به یک انجام داده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا «سید مهدی جوکار» ۱۹ دی در جمع خبرنگاران با تشکر از رسانه های استان که در جهت تبیین و تنویر افکار عمومی زحمت می کشند و در زمینه انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ شور و نشاط تلاش می کنند، گفت: روح حاکم بر انتخابات قانون است بنابراین روح حاکم بر تحلیل ها نیز باید قانون باشد.

شور انتخاباتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد زاید الوصف است

وی افزود: متاسفانه طی روزهای اخیر مطالبی هستیم و یا مطالبی را می شنویم که نشان می دهد کمترین آگاهی نسبت به قانون از سوی برخی افراد و جریانات به جامعه القا می شود.

وی اظهارکرد: شور انتخاباتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد زاید الوصف است و قابل بررسی و تحلیل نیست و مردم در این استان شور و علاقه عجیب و جذابیت خاصی وارد انتخابات شده و فعال هستند.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف خواهش و توصیه کردیم که جریانات سیاسی، اندیشمندان و داوطلبان انتخابات، قانون انتخابات را مطالعه کنند اما متاسفانه برخی از ناآگاهی‌ها باعث می شود که جامعه نسبت به شورای نگهبان یک دید منفی پیدا کند.

جوکار با اشاره به فلسفه وجودی شورای نگهبان تصریح کرد: در جامعه حرفایی از برخی سیاسیون و کسانی که دل در گرو انقلاب دارند، می شنویم که نشان می دهد این افراد هنوز به فلسفه وجودی شورای بصورت اندیشه و تفکر نگاه نکردند. فلسفه وجودی شورای نگهبان در دو کلمه بسیار پر مفهوم «صیانت از اسلامیت و صیانت از جمهوریت» خلاصه می شود.

وی ادامه داد: در قضیه معتمدین انتخابات مجلس دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد اگر همکاران ما در نظارت ورود نمی کردند امروز شاهد هیئت های اجرایی به این سبک نبودیم. همین دقت نظر در حوزه معتمدین کمک بسیار خوبی برای انتخابات عادلانه و سالم بود.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گاهی اوقات  برخی از جریانات سیاسی، رسانه ها و شخصیت های مطرح هجمه هایی به شورای نگهبان می کنند اما هجمه به شورای نگهبان تنها در حوزه انتخابات نیست بلکه با خدشه دار کردن کار شورای نگهبان، کار تطبیق قوانین با شرع و تفسیر قوانین با شرع زیر سوال می رود.

هجمه به سمت شورای نگهبان به صلاح حاکمیت و جمهوریت نظام نیست

جوکار با بیان اینکه در نگاه امامین انقلاب بود و نبود شورای نگهبان به منزله بود و نبود نظام اسلامی است، تاکید کرد: شورای نگهبان در راستای حفاظت و صیانت از جمهوری اسلامی گام بر می‌دارد و دلیل این همه هجمه از سوی جریانات ضد انقلاب علیه شورای نگهبان این است که این نهاد کار خود را درست انجام می دهد البته انتقاداتی ممکن است به برخی رویکردهای شورای نگهبان باشد اما همه هجمه  به سمت شورای نگهبان به صلاح حاکمیت و جمهوریت نظام نیست.

وی اظهارکرد: صلاحیت و تشخیص صلاحیت یک امر عقلایی است، بعید می دانم هیچ عاقلی در دنیا این را بپذیرد که در مجلس قانون گذاری هرکسی بتواند ورود کند و امکان پذیر نیست، فرآیند اصلی بررسی صلاحیت ها منطبق بر قانون است منتها برخی ها تصور می کنند که صلاحیت داوطلبان سفارشی، سلیقه ای و جناحی است بنابراین وقتی کسی تایید صلاحیت می شود به یک شخص یا جریان ربط می دهند که فلانی در تایید فلان داوطلب دخالت کرد و اگر کسی عدم تایید صلاحیت شود برخی افراد به جامعه القا می کنند که فلان فرد یا جریان سفارش کرد که این داوطلب رد صلاحیت شود که مطرح شدن چنین موضوعاتی، القائات نادرست، تصورات باطل و ظلم بَین به شورای نگهبان و توهین به سایر اشخاص است. اگر از قانون بگوئیم دیگر برچسب زنی، تهمت و ایجاد فشار و القاءهای ناجوانمردانه و بعضی از مطالب برچیده می شود.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از افراد ممکن است بخواهند داوطلبان و رقبای خود را از صحنه انتخابات کنار بزنند یا بخواهند موجب ریزش آراء رقبا خود را فراهم کنند لذا دیواری کوتاه تر از شورای نگهبان پیدا نمی کنند بنابراین می گویند شورای نگهبان به سفارش فلان شخصیت یا جریان داوطلب ما را عدم تایید کرد که این کار ناجوانمردانه و غیرانسانی و غیراخلاقی است.

جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان دقیقا منطبق بر قانون انتخابات فرآیند بررسی صلاحیت همه داوطلبان را یک به یک انجام داده است، تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد براساس قانون انتخابات ۱۷۲ پرونده را بررسی کردیم، لذا به هیچ عنوان نگاه‌مان به اشخاص و اسامی و وابستگی جریانات سیاسی نبود و صرفا قانون را مدنظر قرار دادیم و قانون را در رابطه با این تعداد اعمال کردیم.

رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبان خیلی مهم است

وی با بیان اینکه طبق قانون بررسی صلاحیت داوطلبان هر دوره مربوط به همان دوره است، عنوان کرد: خیلی ها از این نکته غافلند، برخی‌ها تصور می کنند هر کسی دور قبل تایید شد دیگر در سایر دوره‌ها هم تایید می شود اگر این شکلی بود صلاحیت هیچ کدام از نمایندگان فعلی نباید بررسی می شدند. اسناد جدیدی ممکن است برای افراد و داوطلبان ایجاد و ارائه شود.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رعایت اصل محرمانگی پرونده داوطلبان خیلی مهم است، گفت: ما به حکم قانون و شرع مجوزی برای بازگو کردن صفحات پرونده افراد نداریم و نمی توانیم مستندات پرونده افراد را به این و آن بگوییم و یکی از مظلومیت های شورای نگهبان همین مساله است و به همین خاطر هم راحت به شورای نگهبان تهمت هایی زده می شود.

جوکار افزود: بررسی صلاحیت داوطلبان براساس مواد ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ قانون انتخابات است که داوطلبان طبق قانون باید شرایطی را داشته باشند و یک مواردی را هم نباید داشته باشند. اگر کسی عدم تایید صلاحیت خورد به معنای جنایت، فساد و فسق و فجوری کردن نیست مثلا اخیرا در جامعه مطرح شده که فلان داوطلب را به جرم اعتیاد عدم تایید صلاحیت کردند این حرف کاملا غلط، دروغ و باطل است. هر داوطلبی که عدم تایید خورده، خودش می داند که به چه دلیل بوده است و مستندات و بند مورد نظر به خودش گفته می شود بنابراین داوطلبان عدم تایید شده می توانند اعلام کنند که برابر قانون عدم تایید صلاحیت خوردم و برابر قانون هم حق اعتراض دارم و پیگیری می کنم.

استان‌ها بازوان شورای نگهبان هستند

وی اظهارکرد: مسائلی که از سوی دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، تشخیصی و مشورتی است و استان‌ها بازوان شورای نگهبان هستند. در استان پرونده افراد تدوین و بررسی می‌شود و در مرکز نتیجه نهایی داده می‌شود. ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی و بررسی محتویات پرونده افراد نظر مشورتی خود را در مورد افراد می دهیم، هیئت مرکزی نظارت براساس همان پرونده یا نظر مشورتی ما را برای تایید صلاحیت می پذیرد و یا رد اعلام می کند. با توجه به اهمیت جایگاه نمایندگان فعلی و ادوار گذشته یک کارگروه ویژه یا در شورای نگهبان متشکل از افراد پرتوان و با سابقه شورای نگهبان تشکیل شد و تمام نمایندگان فعلی و ادوار علاوه بر در استانها نظر مشورتی داده شد، این کارگروه نیز نظر مشورتی داد و هیئت مرکزی با تجمع نظر استان‌ها و کارگروه مشورتی نظر خود را اعلام کرده است.

پاسخ رئیس دفتر نظارت انتخابات کهگیلویه و بویراحمد به شبهات در خصوص تایید صلاحیت داوطلبان

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: درصورتی که اسناد جدیدی که مورد بررسی قرار نگرفته است پیدا و ارائه شود هر تاییدی می تواند متزلزل شود و یا بر عکس کسانی که عدم احراز و عدم تایید خوردند اگر اعتراض دهند، اعتراض آنها بررسی و نتیجه آنها ۱۹ بهمن ماه اعلام می شود. موردی جواب به کسی نمی دهند و فرآیند انتخابات طبق زمان بندی قانونی طی می شود.

جوکار تصریح کرد: اینکه تغییر وضعیت برخی داوطلبان عدم تایید یا تایید صلاحیت شدند آیا طومار، نامه ها و توصیه ها اثرگذار است، باید ببینیم نظر شورای نگهبان چیست. شورای نگهبان حساسیتی روی افراد و اسامی ندارد، اینکه بعضی جریانات سیاسی از یک داوطلب متنفرند، گله مند هستند و یا به ضرر آرا خود، نظام و مشارکت می دانند هیچ کدام در بررسی‌های شورای نگهبان مدنظر نیست.

وی ادامه داد: کسانی که می خواهند در رویکردهای شورای نگهبان اظهار نظر کنند مراقب باشند همسو با جبهه ضد انقلاب نباشند، انتقاد از رویکرد اشکالی ندارد اما اینکه بگویند فلان مبنای شورای نگهبان را قبول نداریم درست نیست و شورای نگهبان طبق دستورالعمل و قانون عمل می کند. اینکه برخی‌ها منتظرند خروجی شورای نگهبان مدنظر آنها باشد و اینکه برخی‌ها پشت ولایتمداری و دغدغه انقلاب انتظارات عجیب و غریبی از شورای نگهبان داشته باشند اصلا ولایتمداری نیست بلکه ولایتمداری یعنی اینکه ما در نظارت قانون و حق الناس را مدنظر قرار دهیم. به شورای نگهبان باید اعتماد کرد.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جریان تلاش برای افزایش مشارکت وظیفه همه است، شورای نگهبان نیز باید هر چهار راهبرد مقام معظم رهبری را در بررسی صلاحیت ها ببیند اما به این معنا نیست که هر کسی با هر عقیده ای تایید صلاحیت شود ما با افراد و اسم ها کار نداریم بلکه با پرونده افراد کار داریم و پرونده افراد گویای صلاحیت آنهاست.

جوکار تاکید کرد: جامعه به برخی اسم ها حساس شدند، به محضی اینکه اسم یک فرد می آید سریع ذهن تصور می کند این فرد یک جانی است و باید آب خوردن از او گرفته شود. مطالبی که در خصوص داوطلبان در جامعه، فضای مجازی، سخنرانی ها، تربیون ها، دانشگاهها و نمایندگان مطرح می شود سه دسته اند؛ اول اینکه یکسری مطالب اصلا دروغ است، دو اینکه یکسری مطالب گفته می شود صحیح یا غلط بودن آن مشخص نیست اما سندی در این زمینه وجود ندارد مثلا فلانی ۱۰ آپارتمان دارد چطور تایید صلاحیت شد، سندی نیست مگر آپارتمان داشتن جرم است. فلانی ۱۰ بار سفر خارجی رفته است مگر جرم است، ۲۰۰ هکتار زمین دارد وقتی سند جمهوری اسلامی دارد من چکار کنم یا عنوان می شود که فلانی در ترکیه یک زن دارد و ثبت احوال جمهوری اسلامی یک زن برای او تایید کرده است. در فضای پیش ثبت نام تا ثبت نام نهایی ۶ مرجع هر داوطلبی را استعلام کرده است که یکی از این مراجع ثبت احوال است. مگر زن داشتن جرم است. سوم اینکه مطالبی می آید که واقعیات تلخ است اما قانونی هستند یعنی با راهکارهای قانونی آن مسایل برای فرد ایجاد شده است. یا همچنین می‌گویند، فلان فرد، شرکتی را ثبت کرده است و یا در فلان شرکت عضویت دارد. اینها خلاف قانونی نیست. اما شاید خلاء قانونی باشد که نماینده‌ مجلس در دوران نمایندگی‌اش نباید وارد کار اقتصادی شود.

وی افزود: همچنین قانون به ما نگفته که نماینده فعالیت اقتصادی نداشته باشد یا در وزارت نفت استخدام نشود این چیزها برای رد صلاحیت به عنوان سند مد نظر قرار نمی‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینکه چند نماینده مجلس نسبت به تایید صلاحیت داوطلبی در یک استان واکنش نشان می دهند و می گویند که بازبینی می خواهیم نشان دهنده اینست که این نماینده مجلس هنوز قانون را بلد نیست، شورای نگهبان تفیذ کرده به هیئت مرکز و این نظر تایید یعنی دیگر تمام است اما در صورتی که سند جدید بیاید شورای نگهبان آن را تایید کند، بر می گرداند. از ۲۹۰ نماینده حالا چند نفر هم مخالف یک داوطلب باشند طوری نیست.

جوکار با بیان اینکه پرونده ۱۷۲ داوطلب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کردیم، عنوان کرد: از این تعداد ۱۰۴ نفر تایید صلاحیت شدند، ۱۴ نفر شرایط ثبت نام را نداشتند، ۱۸ نفر عدم احراز، ۱۸ نفر عدم تایید و مابقی انصراف دادند.

وی در خصوص تایید صلاحیت داوطلبی که اعتبار نامه اش در دور قبل رد شد اظهارکرد: ما کسی که  دوره قبل تایید صلاحیت کرده بودیم را مجددا تایید کردیم. شورای نگهبان مستقل است، تشخیص مجلس این بود که یک فردی اعتبار نامه اش رد شود دلیل نمی شود که شورای نگهبان هم دنبال آن اعتبار نامه بیفتد.

رد اعتبار نامه نمی تواند منشا و مستندی برای بررسی شورای نگهبان باشد

رئیس دفتر نظارت انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص سه مطلب را مطرح می کنم، تاکید کرد: رد اعتبار نامه نمی تواند منشا و مستندی برای بررسی شورای نگهبان باشد چون مجلس اختیارات و ظرفیت قانونی خود را دارد برای تایید اعتبارنامه و شورای نگهبان نیز برای تایید صلاحیت داوطلبان ظرفیت خود را دارد.  شورای نگهبان کسی را در این دوره تایید کرد که دوره قبل نیز تایید کرده بود و این مساله اصلا ربطی به اعتبارنامه ندارد.

جوکار تصریح کرد: ما براساس محتویات پرونده داوطلب و نه براساس اسامی افراد کار کردیم، اینجا ننشسته ایم که اگر یک داوطلبی منفور جریانی یا جماعتی است ما هم دنبال آنها بیفتیم، ما براساس محتویات پرونده کار خود را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی ممکن است بخاطر مصالح حزبی خود فرد را مورد انتقاد جدی قرار دهند اما ما و شورای نگهبان کار سیاسی نمی کنیم و اتفاقا تایید این داوطلب مشهور در گچساران نشان می دهد که شورای نگهبان به دنبال خاص سازی به نفع دولت نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بعضی از حرف و حدیث‌ها در خصوص پرونده‌سازی علیه داوطلبان انتخابات و عدم تایید صلاحیت آنها به دلیل پرونده‌سازی سایر اشخاص گفت: مگر می‌شود کسی را به خاطر پرونده‌سازی شخصی یا گروهی تایید صلاحیت نکرد. چطور می‌شود و اصلاً امکان ندارد، سبد رأی ۴۰ هزار نفری شخصی را به خاطر یک پرونده‌سازی نادیده گرفت. این حرف‌ها درست نیست که داوطلب مشهوری را با یک پرونده عدم تایید صلاحیت کرد. بیان این حرف‌ها ظلم به شورای نگهبان و تهمت ناورا به اشخاص است.

جوکار اظهارکرد: کسانی که عدم احراز یا عدم تأییدصلاحیت خورده‌اند، بعد از پایان مهلت قانونی اعتراض تا ۳۰ روز بعد شورای نگهبان پاسخ نمی‌دهد و کسی به شایعات و حرف و حدیث‌های شورای نگهبان توجه نکند  از طرفی افرادی که تأییدصلاحیت شدند، از هم اکنون باید بیشتر مراقب باشند، چراکه هر حرکت نادرست و خلافی می‌تواند او را از گردونه رقابت بیرون بیندازد.

 وی بیان کرد: شورای نگهبان روی اشخاص و جریان‌های سیاسی حساسیت ندارد و ملاک تنها قانون است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین