تاریخ انتشار:۱۵:۲۹ - ۱۲ دی ۱۴۰۲
مدفوع سگ‌ عامل بیماری کیست هیداته؛
عصر دنا: چهار کهگیلویه و بویراحمدی به بیماری کیست هیداتید که از پراکنده شدن مدفوع سگ در محیط به انسان منتقل می‌شود، مبتلا شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: روز گذشته ابتلای چهار نفر از هم استانی ها به بیماری خطرناک کیست هیداتید گزارش شد که هم اکنون در یکی از استان های همجوار بستری هستند.
محسن رضائیان افزود: این بیماری از پراکنده شدن مدفوع سگ در محیط به ویژه روی سبزیجات به انسان منتقل می شود که بسیار هم خطرناک است.
وی اضافه کرد: تشخیص این بیماری کمی پیچیده و دشوار است به همین خاطر بیشتر مواقع دیر تشخیص داده می شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: به طور میانگین شاید در طول سال ۱۰ نفر در استان به این بیماری مبتلا شوند اما از بیماری خود تا مدتی اطلاع ندارد.
رضائیان ادامه داد: شستن اصولی سبزیجات برای کاهش آمار مبتلایان بسیار ضروری است.
وی تصریح کرد: سال گذشته تنها یک مورد ابتلای به این بیماری در استان گزارش شد اما به دلیل افزایش تعداد بیماران قرار است به زودی کمیته ای در استان در این خصوص تشکیل شود.
تماس با دام‌ها و سگ‌های آلوده‌ای‌ که داروهای ضدانگلی دریافت نکرده‌اند از راه‌های انتقال «کیست هیداتید» هستند و عمده‌ترین کیست‌های هیداتید انسانی کیست‌های کبدی با علائمی چون بزرگی کبد، ضعف و زردی است.
در کیست‌های ریه علائم مختلفی از جمله سرفه، تنگی نفس، دردهای قفسه‌سینه و خلط خونی تظاهر می‌کند و دامپزشکان می‌توانند با درمان سگ‌های آلوده نقش موثری در کنترل این بیماری مشترک بین انسان و دام داشته باشند.
ارتباط انسان با سگ‌های آلوده که داروهای ضدانگلی دریافت نکرده‌اند زندگی در مناطقی با شغل دامداری، از راه‌های انتقال آلودگی به این انگل محسوب می‌شود.
در فرد آلوده به این بیماری انگلی آسیب به عضو حیاتی می‌تواند به قطع عملکرد عضو منجر شود و یا براثر شوک ناشی از پارگی کیست هیداتیک به مرگ میزبان منتج شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین