تاریخ انتشار:۱۲:۰۹ - ۱۲ دی ۱۴۰۲
گفت‌وگو با نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی؛
عصر دنا: نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی معتقد است که نگارش خاطرات رزمندگان دفاع مقدس برای آشنایی نسل‌های جوان با فداکاری‌های دلیرمردان جبهه، امری ضروری و وظیفه‌ای ملی است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا به نقل از ایبنا - زینب خوش اندیش: جنگ تحمیلی هشت ساله، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است. این جنگ، علاوه بر پیامدهای سیاسی و اقتصادی، تاثیرات عمیقی بر فرهنگ و جامعه ایرانی نیز گذاشت.

یکی از مهمترین میراث‌های جنگ تحمیلی، خاطرات رزمندگان و ایثارگران است. این خاطرات، روایتی ارزشمند از رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است.

علی مجاهدی نسب، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس استان کهگیلویه و بیوراحمد در گفت‌وگو با ایبنا در مورد اهمیت نگاشتن خاطرات رزمندگان دفاع مقدس و وضعیت فرهنگ دفاع مقدس در جامعه کنونی ایران صحبت کرد.

علی مجاهدی نسب از جمله نویسندگان جوانی است که با تالیف کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس، تلاش می‌کند تا این فرهنگ را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارد. او با مصاحبه با رزمندگان و شاهدان عینی جنگ، تلاش می‌کند تا روایت‌های مختلف از دفاع مقدس را گردآوری کند و تصویری کامل از این دوران را برای نسل‌های آینده ترسیم کند.

 

نگارش خاطرات رزمندگان وظیفه‌ای ملی است/ لزوم تبیین نقش پررنگ و تاثیرگذار نخبگان در دفاع مقدس

 

- تا به حال چند کتاب تالیف کرده‌اید؟

من توفیق داشتم که تعداد ۱۰ عنوان کتاب بنویسم که پنج عنوان از آنها منتشر و رونمایی شده و بقیه در حال نگارش یا کارهای ویراستاری هستند.

-موضوعات کتاب‌ها چیست؟

موضوعات کتاب‌هایی که من نوشتم مختلف است اما عمدتاً من موضوعات دفاع مقدسی را عنوان کردم که ۴ عنوان از کتاب‌های من درباره دفاع مقدس و نقش آفرینان دفاع مقدس است. به عنوان مثال من کتاب روحانیت چراغی که هرگز نمی‌میرد که به نقش روحانیت شهرستان باشت در دفاع مقدس نوشتم یا کتاب از منبر تا سنگر که به نقش روحانیت شهرستان بهمئی در دفاع مقدس پرداخته یا کتب تاریخ شفاهی دیگر رزمندگان دوران دفاع مقدس را تالیف کردم و کتب دیگری مانند مکتب حاج قاسم یا کتاب تفسیر خطبه فدکیه یا کتاب اخلاق عملی در دفاع مقدس که در حال نگارش است.

-چه انگیزه‌ای داشتید که به تالیف کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس بپردازید؟

همیشه این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی را که می‌فرمایند: «خاطرات رزمندگان دفاع مقدس جمع‌آوری شود» مد نظرم بود و به‌نظر من باید این خاطرات برای نسل‌های آینده باقی بماند تا بتوانند این روایت‌ها را زنده نگه دارند. یکی از اهداف من این است که خاطرات رزمندگان قبل از اینکه آن‌ها را فراموش کنند، جمع‌آوری شود؛ چون اگر فراموش کنند، ممکن است برای نسل‌های بعد چیزی باقی نماند و این‌ها مواد خامی است که می‌توانند بر اساس آنها فیلم‌نامه بنویسند و نسل‌های بعد بدانند که چه بحران‌هایی پشت سر گذاشته شده است و چه خون‌ها و جان‌های مقدسی برای این درخت نظام فدا شد تا ما به این نقطه رسیدیم.

نگارش خاطرات رزمندگان وظیفه‌ای ملی است/ لزوم تبیین نقش پررنگ و تاثیرگذار نخبگان در دفاع مقدس

-چه نکات مهمی را در تالیف کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس مد نظر داشتید؟

ما باید قبول کنیم که جنگ ابعاد و جنبه‌های مختلف و زیادی داشته است و هر فردی در این دوره یک مسئولیتی داشته و کاری انجام داده و هرکدام از منظر خودشان توانستند دفاع مقدس را روایت کنند و این منظرهای متفاوت در آینده برای نسل جوان مهم است. این روایت‌های مختلف وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، باعث می‌شوند تصویر خوب و واضحی از دفاع مقدس نقش ببندد و متوجه می‌شویم چگونه توانستیم در مقابل دشمنی که فقط یک دشمن نبود، بلکه همه دنیا در برابر ما بودند، ایستادگی کنیم و این روایت‌هاست که می‌تواند نقاط کور را روشن کند. تبیین نقش پررنگ و تاثیرگذار نخبگان فرهنگ دفاع مقدس یکی دیگر از ضروریات مسلمی است که نیاز جامعه امروز محسوب می شود، چرا که احساس می شود نسل جوان در سردرگمی تنوع الگوهای بیگانه می رود تا فرهنگ خودی را نیز به باد فراموشی بسپارد؛ بر همین اساس نقش نخبگان و فرماندهان جنگ مانند حاج همت‌ها و باکری‌ها به خوبی برای نسل امروز جامعه تبیین و شناخته نشده است، که این موارد را می توان از بارزترین حلقه‌های گمشده دفاع مقدس نام برد.

-در تالیف کتاب‌های خود از چه روش‌هایی برای اثرگذاری بیشتر استفاده کردید؟

من هر کتابی را به فراخور موضوعی که دارد و هدفی که از تالیف آن دارم، جنبه‌های اثرگذاری آن را در نظر میگیرم. به عنوان مثال در کتاب روحانیت چراغی که هرگز نمی‌میرد به نقش اساسی روحانیت در دفاع مقدس پرداختم یا در کتاب بسوی حق دنبال دغدغه و وظیفه هر یک از ما در زمان خود و مسئولیتی که نسبت به وطن خود داریم پرداختم.

من بیشتر سعی کردم بصورت مستقیم با افرادی که در دفاع مقدس بودند و هم اکنون جزو افتخارات و یادگاران این مرز بوم هستند مصاحبه و تحقیق کنم و از نزدیک سخنان آنان رو بشنوم تا بتوانم به آن هدف و جنبه مورد نظر دست پیدا کنم.

-به نظر شما فرهنگ دفاع مقدس در جامعه کنونی چه وضعیتی دارد؟

فرهنگ دفاع مقدس در جامعه کنونی از حلقه‌های گمشده بسیاری رنج می‌برد و دلیل آن نیز تثبیت نشدن این فرهنگ مقدس است. تاریخ جنگ تحمیلی هنوز تبیین نشده است و باید اصول مهم دفاع مقدس که بر گرفته از ولایت‌پذیری، روحیه شهادت طلبی، گذشت و فداکاری، عشق و دوستی برای خدمت به مردم بود، را بار دیگر زنده و پویا کرد.

نگارش خاطرات رزمندگان وظیفه‌ای ملی است/ لزوم تبیین نقش پررنگ و تاثیرگذار نخبگان در دفاع مقدس

- شما متولد بعد از جنگ هستید، اما چگونه توانستید با رزمندگان دفاع مقدس ارتباط برقرار کنید و خاطرات آنها را جمع‌آوری کنید؟

بله من متولد بعد از جنگ هستم اما سعی کردم با شاهدین عینی جنگ گفت‌وگو کنم. من وقتی با سید ناصر حسینی مصاحبه کردم ایشان طریقه شهادت سید محمد علی غلامی از شهدای روحانی رو بصورت کامل بیان کردند و نکاتی رو عنوان کردند که همه ما رو متاثر کردند و دیگران شاهدان عینی که در کتاب‌هایم به آن پرداخته شده است.

-آیا از نهادهای دولتی یا خصوصی برای تالیف کتاب‌های خود حمایتی دریافت کرده‌اید؟

حمایت خاصی از سوی نهادها نداشتیم فقط اداره حفظ آثار که زحمت چاپ بعضی از این کتابها را بر عهده داشتند که من صمیمانه از آنها تشکر می کنم.

بعنوان سخن پایانی از حضرتعالی تشکر می کنم و جمله رهبری عزیز رو به عنوان حسن ختام معروض میدارم که فرمودند «باید به گونه‌ای عمل کرد که معرفت و آگاهی به «حقایق دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای درخشان و تاثیرگذار»، به طور مستمر افزایش یابد و نسل کنونی از واقعیات و حقایق آن دوران آگاه شود که تلاش در این زمینه توقعی جدی از پیشکسوتان دفاع مقدس و متولیان اینگونه مسائل است». و انشاء‌الله توانسته باشیم قطره ای از دریای ایثار و فداکاری های رزمندگان و شهدا رو با تالیف کتب و مقاله و فیلم و…جبران بکنیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین