تاریخ انتشار:۱۹:۱۶ - ۰۸ دی ۱۴۰۲
عصر دنا: توضیحات دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد پیرامون برگزاری نشست های تخصصی استانی محیط زیست با محوریت عدالت زیستی و نگاه تحلیلی بر پیامدهای جبران ناپذیر احداث سد خرسون ۳ در دانشگاه های استان
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، فرزاد اقدسیان گفت : بر اساس رویکرد مسئله محوری در بسیج دانشجویی و احصاء نظام مسائل استان و اولویت گذاری این مسائل در حوزه محیط زیست،شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان در حال تحلیل و بررسی در این حوزه و تمرکز و مطالبه گری بر پروژه سدسازی است.

طبق بررسی و یافته های ما در حال حاضر در پروژه های سدسازی، مسئله سد خرسون ۳ با توجه به شرایطی که دارد می بایست در رأس مطالبات دانشجویان و مسئولان در حوزه محیط زیست قرار گیرد.
چرا که عملکردها در حوزه سدسازی به ویژه در استان ناظر به برخی سدها این گونه است
در موقعیتی که احداث سد غیراصولی بوده و آسیب های جدی وارد میکند و نباید ساخته شود، برعکس اقدام شده و به بهره برداری میرسد و در منطقه ای که احداث سد علاوه بر اینکه اصولی است،عقلایی،علمی و کارشناسی هم هست،ساخته نمیشود! که نمونه بارز آن پروژه احداث سد خرسون ۳ و عدم احداث سد آبریز است.
وی افزود : طبق نتایج گزارشات مرکز پژوهش ها و کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی مبتنی بر گزارش نتایج تحقیق و تفحص مجلس درباره عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای کشور ناظر به سد و نیروگاه خرسان ۳ و سامانه انتقال؛ پیوست تصویب مطالعات مرحله اول و مرحله دوم،فاقد مجوز است. هم چنین این سد مجوز تشخیص آب و مجوز زیست محیطی ندارد و تنها واجد مجوز پدافند غیرعامل بوده که آنهم مشروط پذیرفته شده است. عدم اخذ مجوزهای قانونی؛ فقدان ارزیابی دقیق اثرات زیست محیطی،آسیب جدی به ذخیره گاه زیست کره دنا،زیر آب رفتن ۲۴۰۰ هکتار از جنگلها و مراتع زاگرس،تراشیده شدن یا از بین رفتن ۳۷ هزار اصله ی درخت، فرسایش فراوان خاک در منطقه، تغییر نظام آب شناختی رود کارون از طریق احداث این سد بر یکی از سرشاخه های اصلی کارون و نیز نابودی تدریجی جلگه حاصلخیز خوزستان،آسیب جبران ناپذیر به ۲۴ روستا که ۱۷ روستای آن به طور کامل زیر آب میرود، بی خانمانی و خسارت زیانبار و جدی به معیشت ۸ تا ۱۰ هزار سکنه روستایی در منطقه احداث سد، عدم آمادگی کافی دولت و مجلس برای تمکن مالی مردمان این مناطق،افزایش ناگهانی و بدون برنامه ریزی قبلی مهاجرت روستائیان به شهرهای اطراف به ویژه یاسوج که در آینده استان کهگیلویه و بویراحمد را با چالشها و بحران جدی امنیتی،اجتماعی،اقتصادی مواجه خواهد کرد و از بین رفتن گورستان ۴۵۰۰ ساله عیلامی در منطقه سادات محمودی؛
بخش مهمی از پیامدهای زیانبار و بعضا جبران ناپذیری است که با احداث سد خرسون ۳ به بهانه منفعت ملی و به کام منفعان شخصی، به استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و خوزستان تحمیل میگردد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد : آقای رئیسی ریاست جمهور در نشست منطقه ای وزیران محیط زیست اعلام کردند؛ توسعه یافتگی اقتصادی و صنعتی باید فرع بر حفاظت از محیط زیست باشد و به این مسئله به عنوان یک اصل بسیار مهم و بدون تشریفات و تعارفات توجه شود.
حال با نگاه توصیفی به احداث سد خرسون ۳ در می یابیم که احداث این سد با فرمایشات ریاست محترم جمهور در تعارض کامل است.
متأسفانه پیرامون احداث سد خرسون ۳ اظهار نظرات مسئولین غیرشفاف و مواضع آنان نیز نامشخص است؛ به گونه ای که مجوز سال ۹۶ هیئت وزیران ناظر به این سد فقط برای سد و نیروگاه برق‌آبی است نه طرح ها و شبکه انتقال آب! هم چنین آقای سلاجقه ریاست سازمان محیط زیست در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کردند مجوز سد خرسون ۳ در دولت قبل صادر شده است ولی در طرح انتقال آب فاقد مجوز است و این پروژه در مواردی نیاز به بازنگری دارد!
از طرفی با بررسی های بیشتر متوجه میشویم در ابتدا قرار بود با هدف تولید انرژی محدود سد مذکور احداث شود اما اکنون موضوع انتقال آب بین حوضه ای هم به آن اضافه شده است تا حجم قابل توجهی آب را به استانهای اصفهان،یزد و کرمان منتقل کند و این در حالی است که طبق بند ح ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب که حوضه محل احداث سد خرسون ۳ را نیز شامل میشود، ممنوع است!
اینک آنچه از شواهد و قرائن پیداست، مبین آن است که احداث سد خرسون ۳ بیش از آنکه دلایل عقلایی، اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی داشته باشد؛ متأثر از لابی گری ذی نفوذان ، نمایندگان و مسئولان استانهای کویری است که به هر قیمتی دنبال توسعه هر چه بیشتر صنایع در استانهای کویری هستند!؟

چه معنایی دارد که آب را از یک منطقه و کشاورز محروم کنیم و برای کشاورز دیگری بفرستیم! مگر در بحث ملت باید درگیر تبعیض شویم؟
باید متذکر شویم که مسئولین ملی و استانهای کویری کشور باید بدانند زاگرس مکان مناسبی برای زیاده خواهی صنعتی و کشاورزی فلات مرکزی ایران نیست و نخواهد بود.

اقدسیان اشاره کرد : از نمایندگان استان انتظار میرود که درباره سد خرسون ۳ دست از روزه سکوت برداشته و موضع رسمی خود را اعلام کنند.
به غیر از نماینده گچساران و باشت که در مواردی از عدم احداث سد خرسون ۳ حمایت و پیگیری کردند که لازم است ادامه داشته باشد، ضرورت دارد آقایان روشنفکر و موحد نیز نظرات خود را شفاف اعلام کنند اینکه آقای روشنفکر در ابتدا مخالف باشند و سپس موافق شوند و‌ نسبت به موافقت خود دلایل و‌ مستندات روشن ارائه ندهند و پاسخ واضح در این باره نداشته باشند، صحیح نیست.
فرزاد اقدسیان دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد : ضرورت دارد برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هیئت وزیران، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست پیرامون پایان بخشی بر ابهامات گسترده احداث سد خرسون ۳ شفاف سازی لازم و کافی را در دستور کار خود قرار دهند و قائل به گفتمان صحیح و کارآمد در حوزه محیط زیست باشند.
آنچه حائز اهمیت است نقش آفرینی مردم شریف استان به ویژه دانشجویان، دانشگاهیان،جوانان،کارشناسان و افراد اثرگذار در ایجاد وحدت و صدای واحد برای جلوگیری از فاجعه ای به اسم احداث سد خرسون ۳ است‌.
نمیشود مناطق ارزشمند و راهبردی کشور قربانی تصمیمات نابخردانه و غیرکارشناسی گردد و با سدسازی های افراطی،غیرقانونی و غیرعلمی در زاگرس، شکرگزار این میراث کهن نبوده و وامدار آیندگان این مرز و بوم نباشیم.
تاریخ و آیندگان استان کهگیلویه و بویراحمد درباره موضع گیری ما در نقش آفرینی ناظر به سد خرسون ۳ و عدالت زیستی ، قضاوت خواهند کرد. باشد که شرمسار فرزندانمان نشویم!
در پایان متذکر میشویم بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد و جنبش دانشجویی استان تا حصول نتیجه، مطالبه گری اصولی و علمی پیرامون عدم احداث سد خرسون ۳ را ادامه خواهد داد.

برچسب ها: فرزاد اقدسیان
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین