کد خبر: ۲۲۰۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار:۱۹:۵۳ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
عصر دنا: پس از چند دهه انقراض حیات وحش در مناطق کوهستانی تنگ پیرزال، با تلاش‌های فعالان محیط زیست، یک پلنگ در قلب تنگ باستانی پیرزال مشاهده شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، جواد هادی اصل فعال محیط زیست و مستند ساز کهگیلویه و بویراحمدی در کانال خود نوشت: امروز حاصل دوسال تلاش مداوم خود و دوستانم را از دریچه دوربین تلفن همراه یک همشهری مشاهده کردم.

جایی که روزگاری تنوع حیرت انگیزی از حیات وحش را شاهد بود از انبوه دال تا قوچ و میش و بز و پازن و خرس و پلنگ و گرگ، ولی همه نابود شده بود و طی سال های گذشته مرتب گزارش تلفات اندک پلنگ های باقی مانده را داشتیم ! جایی که در قلب منطقه گردشگری دیارم قرار دارد و اکثریت مردم از وجود گونه ارزشمندی چون پلنگ آگاه نیستند و شاید باور نکنند این تصویر در جایی ثبت شده که تمام عمر و خاطراتشان آنجا گذشته و هرگز به وجودش فکر نمی کردند چون نبود!

  آری امروز حاصل دو سال تلاشمان را دیدیم و پلنگ که رو به نابودی رفته بود اینگونه با آرامش از این سو به آن سوی تنگ باستانی بیرزال تردد می کند و از قضا یک همشهری از اوتصویری به ثبت می رساند.

  شاید باورتان نشود من پیگیر رفتار شب گذشته این پلنگ با جفت خود در کوه مبدا بودم از زبان مردم محلی که دوسالی هست با رفاقت و دوستی با آنها و پیگیری مستمر از این پلنگ محافظت کردیم ،امروز از افزایش تعداد پلنگ منطقه و کاهش بی سابقه تلفات آنها و مشاهده پی در پی همراه با توله خوشحال اند و خواهان  توجه بیشتر مسئولین به این منطقه هستند!

جایی که پلنگ جرات ابراز وجود نداشت امروز در روز روشن در جلوی دیدگان مردم قرار گرفته ، این تصویر را به این خاطر منتشر کردیم تا مردم و مسئولین منطقه بیشتر به موضوع حساس شوند و برای حفاظت بیشتر و بهتر  و جلوگیری از هرگونه شکار دست به دست هم دهند.

از افزایش بی رویه معادن در منطقه جلوگیری کنند ، از تردد با سرعت نامناسب در جاده بپرهیزند و در نهایت این حیوان در خفا دوباره به سمت نابودی نرود و مطالبه ای باشد برای عموم در جهت احیا و حفظ طبیعت این منطقه.  در این راه بنده حقیر تنها نبودم و افرادی چون علی پوزش ، جناب آخش مدیر محیط زیست چرام که از انگشت شمار مدیران و کارمندان توانمند و دلسوز ماست ،سیدرضافصیح فرد، امیرغلامیان و محمد یزدانی همراهی نمودند (تصویر از جناب بزرگواری) 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
همت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
سلام. پیج اینستاگرام آقای هادی اصل رو کی داره لطف کنه بزاره
دلسوز طبیعت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
خداراشکر که اینطور شد لذت بردم، پیشنهاد حقیر برای انتخاب محیط بان، جنگلبان، وغیره انتخاب افراد دلسوز حیات وحش وجنگل است وگرنه انتخاب افراد باری به هرجهت ورابطه ای نمیتونه از امانتی که به دستش داده شده محافظت کنه ، در هرکاری باید به امانت دار مورد اعتماد وسالمووپاک دست توجه کرد که غیرازاین باشد مثل اینکه پییه را داده باشی دست گربه
خائن به حیات وحش وطبیعت را برای نگهداری وحفاظت از این دو انتخاب نکنید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین