تاریخ انتشار:۰۸:۱۳ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
عصر دنا: ستاد بحران شهرستان باشت در خصوص کرم برگ خوار پاییزه برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

جلسه ستاد بحران شهرستان باشت در خصوص کرم برگ خوار پاییزه در سالن جلسات فرمانداری با حضور فرماندار شهرستان، اعضای شورای اداری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

محمد انصاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باشت در این جلسه اظهار داشت: با توجه به این آفت که پلی فاژ یا همه چیز خوار است و حدود ۳۵۰ میزبان دارد و قطعا هر میزبانی در شهرستان باشد این آفت می‌تواند به آن حمله کند.

محمد انصاری ادامه داد: با توجه به اینکه این آفت در استان فارس و خوزستان نیز مشاهده شده و شیوع پیدا کرده با توجه به همجواری ما با این دو استان احتمال یوع این آفت در شهرستان باشت نیز هست ما اولین جلسه بحران شهرستان را تشکیل دادیم که با ردیابی یا پایش زمین های کشاورزی و منابع ملی توانیم این آفت را ردیابی کنیم و گزارشات نهایی را به سازمان و ستاد بحرانی استانداری ارسال کنیم.

وی تصریح کرد: شهرستان باشت حدود ۱۰۵ هزار هکتار عرصه ملی و زراعی دارد از این مقدار حدود ۲۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغات این شهرستان است که روزانه توسط ۲۰ کارشناس پهنه جهاد کشاورزی و ۳۵ نیروی بسیج نظام مهندسی کشاورزی پایش و بررسی می شوند تا این آفت در شهرستان ما مشاهده نشود.

نادر گرامی فرماندار شهرستان باشت در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه در این شهرستان درآمد اصلی مردم کشاورزی است اگر با چنین مشکلی مواجه شویم  اقتصاد مردم لطمه می خورد.

گرامی افزود: اگر خشک سالی یا کم آبی در شهرستانی مثل باشت حادث شود که درآمد اکثریت مردم از کشاورزی است جایگزینی برای درآمد مردم در این شهرستان نداریم و امیدوارم که چنین مواردی مواجه نشویم.

وی ادامه داد: در این‌ چند سال درختان بلوط به دلیل مشکلات متفاوت دچار آسیب هایی شدند و  آتش سوزی از طرف دیگر که همه این ها باعث آسیب به منابع ملی و طبیعی شده حالا این نوع پروانه برگ خوار پاییزه مشکلی جدیدی است.

گرامی گفت: در این فصل در شهرستان گندم یا جو کشت می شود و بعضی از زمین هایی که زیر کشت نرفتند از اواخر دی ماه تا اسفند ماه زیر کشت صیفی جات از جمله هندوانه می روند که باید قبل از شروع فصل کشت مثلا در شهریور اطلاع رسانی به کشاورزان انجام می‌شد تا در این زمان با روش های متفاوت یا تغییر الگوی کشت آمادگی مقابله با این نوع پروانه را داشته باشند و این آفت خسارت کمتری به کشاورزان وارد می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته آسیب پروانه سفید برگ خوار نسبت به سال های قبل کمتر و باعث خسارت کمتری طی امسال شد که امیداریم چنین بحرانی به وجود نیاید سپس امیدواریم در صورت رخ دادن آمادگی از قبل داشته باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان باشت در این نشست نیز گفت: سطح مراتع شهرستان تقریبا ۸ هزار هکتار است که با توجه به رفتار تهاجمی و قدرت پرواز و تولید مثل بالا و دامنه میزبانی گسترده از جمله توانایی آفت بوده که به طیف وسیعی از محصولات کشاورزی حمله می کند.

محراب عبدی افزود: در این صورت شیوع احتمال سرایت به مراتع  شهرستان را دارد که برای جلوگیری از ورود آفت اقداماتی نظیر پایش مستمر مراتع از طریق کارشناسان اداره منابع طبیعی شهرستان در حال انجام است

حسین لایقی مطلق مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه اظهار داشت: آفت کرم برگ خوار پاییزی یکی از آفت های مهم است که اخیرا با توجه به اعلام سازمان حفظ نباتات وستاد بحران کشوری و بحران استانداری در بعضی استان های کشور از جمله کرمان ،فارس و هرمزگان مشاهده شده و استان ما با توجه به همجواری با استان فارس لازم است این آفت را رصد و بررسی کنیم.

لایقی افزود: خوشبختانه با توجه به اعلام سازمان مدیریت بحران کشور و حفظ نباتات، ستاد گیاه پزشکی استان تحت همین عنوان آفت برگ خوار با حضور اعضا برگزار و مقرر شد که این جلسه در سطح شهرستان های استان نیز به فوریت برگزار شود.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان باشت یکی از اولین شهرستان هایی است که این جلسه ستاد گیاه پزشکی با محوریت آفت برگ خوار پاییزه با حضور همه اعضا برگزار شد و اهمیت آفت برگ خوار پاییزه به همه اعضا گوشزد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: قرار شد با بررسی‌های میدانی و اقدامات علمی و عملی این آفت را ردیابی کنیم و بتوانیم اطلاع رسانی خوبی برای مردم داشته باشیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین