تاریخ انتشار:۱۸:۳۳ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
عصر دنا: نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق ‌دانان استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته بسیج با موضوع "برنامه های سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و گزارش اعضای هیئت در خصوص کاهش پرونده های ورودی و بررسی آسیب های اجتماعی" برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

بسیج: نشست هم اندیشی هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدان سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته بسیج با موضوع برنامه های سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و گزارش اعضای هیئت در خصوص کاهش پرونده های ورودی و بررسی آسیب های اجتماعی با حضور رئیس، دبیر، اعضاء و جمعی از نخبگان حقوقی در دادگستری استان برگزار شد.

محبوب افراسیاب رئیس کل این دادگستری و رئیس هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان استان در سخنانی در خصوص تنظیم و تصویب قوانین اظهار داشت: بدون ورود قانونگذار قانون گذاری و قوه مقننه در تنظیم روابط اجتماعی، دنیا امروز نمی‌تواند نظمی پیدا کند، پس تصویب ابزارهای حقوقی توسط مقنن و جعل اشاره از طریق قانونگذاری صورت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: اما دلیل عقلی که برای حقوق در دنیای مدرن امروز مطرح است؛ تنظیم روابط اجتماعی، داده‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصاً تنظیم روابط اقتصادی اقتصادی است.

وی افزود: ما با تضاد و تعارض ارزش‌های سنتی در بافت قدیمی با مدرنیته مواجه هستیم و اخلاق حادث ایجاد شده، یعنی در تضاد بین سنت و مدرنیته، آنچه که وجود می‌آید جرم است.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای همه مواد حقوقی منبع تصویب یعنی قانونگذار لازم است مشکل کجاست که با سطح تراکم بسیار قوانین مصوب در مجلس مواجه هستیم، اما کارآمدی لازم را ندارند. چون اولاً در بعضی از حوزه‌ها به واقعیت‌های اجتماعی توجه نمی‌شود و ثانیاً صرف قانون گذاری نمی‌تواند پدیده های ناهنجاری اجتماعی را کنترل کند.

وی افزود: در یک جامعه‌ای که به مفهوم واقعی توسعه یافتگی پیدا نکرده به موازات پیشرفت صنعتی؛ اخلاق و ارزش‌های اجتماعی رشد پیدا نکرده است ولو اینکه به یک جامعه پیشرفته تبدیل شود، اما ما با ناهنجاری‌هایی مواجه هستیم.

افراسیاب در ادامه به رابطه بین جرم و اقتصاد و فقر اشاره و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که در این استان نرخ جرائم را بالا می‌برد، ریشه در فقر اقتصادی دارد. اگر بخواهیم نرخ جرائم پایین بیاید، حتماً باید وضع معیشت مردم را درست کنیم. هرچه از منظر جرم شناسان و مسئولیت مدنی نگاه کنیم ،عامل اصلی نرخ جرائم، فقر اقتصادی و معیشت ضعیف مرد می باشد ولو این که نرخ جرائم پایین بیاید و به یک نرخ قابل قبول برسد و نرخ فزاینده ای نداشته باشد این است که، وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود و مفهوم توسعه یافتگی و رشد در همه ی موارد، در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به رشد متوازن دسترسی پیدا کنیم.

قاضی القضات دادگستری استان با اشاره به نظر مقام معظم رهبری در سند چشم انداز توسعه بیان داشت: همانطور که در سند چشم انداز مقام معظم رهبری همه را مکلف کردند که به این چشم انداز عمل کنیم ما در مسیر توسعه و توسعه یافتگی با چالش‌هایی مواجه هستیم که این یک مفهوم همه جانبه است و اما نمی‌شود قوه قضاییه پیشتاز باشد و قوه مجریه فاصله گرفته باشد و تمام ارکان حاکمیت و نظام باید یک توازن و هم افزایی ایجاد کنند تا به این اهداف بزرگ دسترسی پیدا کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از عوامل پیشرفت و توسعه یافتگی می‌تواند روش صحیح تدریس در اماکن علمی باشد که بچه‌های ما در دانشگاه تغذیه بشوند مسائل علمی ما باید بتواند پاسخگوی مسائل و موارد مطروحه در دانشگاه‌ها باشد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه توجه به ارزش‌های اخلاقی را در پیشگیری از وقوع جرائم مهم دانست و افزود: علاوه برتوجه مردم به ارزشهای اخلاقی، یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع جرم این است که ما، آگاهی‌های حقوقی خود را بالا ببریم و ارزش‌های اخلاقی و از خود گذشتگی را داشته باشیم

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی جامعه ای را تحت عنوان مردم سالاری دینی طراحی کردند یعنی اخلاق جز ستون‌ها و پارامترهای اساسی تامین کننده حکمرانی ماست.

دکتر افراسیاب ادامه داد: یکی از راه‌های موفقیت این است که به ارزش‌های اخلاقی عمل کنیم و در حق مردم و خودمان گذشت کنیم.

محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری است استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: فرایند اصلی قانون اساسی ما توجه به ارزشهای اخلاقی و مردم سالاری دینی است.

سرهنگ پاسدار علی پرویزیان مسئول سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح استان گفت: بهترین جمله‌ای که می‌توان در عظمت کار بسیج دانست این است که مقام معظم رهبری فرمودند: «بسیج پاره تن مردم است.»

دبیر هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان استان ادامه داد: هفته بسیج را به بسیجیان عزیز تبریک می‌گوییم ، ۱۲ آذرماه به عنوان روز قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تقویم کشورمان ثبت شده است که این قانون مبیّن نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی می‌باشد.

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح اظهار داشت: سالروز تصویب قانون اساسی و روز بسیج حقوق دانان ۱۲ آذرماه بو‌ده و سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح علاوه بر اجرای برنامه‌های ارائه خدمات حقوقی در مساجد بیش از ۱۲۰ مسجد با همکاری مرکز وکلای قوه قضائیه و مجموعه دادستانی، گلزار‌های شهدا، آگاه سازی حقوقی در مدارس و اردوهای جهادی به مناطق محروم، توزیع بسته های معیشتی و آزادسازی زندانیان، نشست‌های آموزشی و پژوهشی با فعال سازی انجمن‌های تخصصی، برنامه‌ ریزی بزرگداشت مناسبت‌ها از جمله روز قانون اساسی را در برنامه خود دارد.

وی افزود: سازمان بسیج حقوق دانان به عنوان یک مجموعه پویا و فراگیر، زمینه حضور و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف حقوقی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را برای تحقق اهداف و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی فراهم می‌کند.

سرهنگ پاسدار علی پرویزیان گفت: با برنامه ریزی ایجاد شده همایشی با عنوان روز قانون اساسی به زودی با همکاری مجموعه‌ها جهت گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد.

در ادامه، اعضای جلسه مطالبی را بیان نمودند موضوع جلسه و همچنین برخی از مسائل و مشکلات حقوقی جامعه مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی ارائه شد.

برگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیجبرگزاری نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوق دانان سپاه فتح همزمان با هفته بسیج

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین