تاریخ انتشار:۱۵:۰۱ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
در نشست ستاد اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد:
عصر دنا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید به وجه غالب شادی در مساجد و ایجاد بسترهای خوب برای جذب نوجوانان و جوانان از مسیر نشاط اجتماعی در چهارچوب عرف اسلامی با حفظ شأن مسجد توجه لازم صورت گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا؛  «امین درخشان» امروز (۲آبان ماه) در نشست ستاد اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع کمیته تخصصی فرهنگی سی امین اجلاس سراسری نماز، اظهار کرد: وقتی پیشنهاد راهبردی از مرکز در زمینه بحث نماز به استان‌ها برای ارائه پیشنهاد ارسال می‌شود، باید کمیسیون‌های راهبردی در این راستا تشکیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما امروز باید بپذیریم که جامعه اجتماعی دچار یک سری تغییرات بنیادین شده، به این معنا که ذائقه مردم و جوانان به سمت و سوی دیگری رفته و شاید در برخی جاها با مقوله نماز دچار فاصله شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید برای این موضوعات تدابیری اندیشیده شود، افزود: هرچند نماز یک اصل واجب و ستون دین است، ولی اینکه جامعه اجتماعی ما به ویژه نسل نوجوان و جوان با نماز فاصله گرفته، قطعاً یک بحران محسوب شده و باید در این زمینه تدابیر لازم صورت گیرد.

درخشان بیان کرد: ما قبل از اینکه به سمت آموزش و پرورش برویم و فکر کنیم در این سازمان به مقوله‌های تربیتی کم توجهی صورت می‌گیرد، باید بدانیم که از بنیان خانواده غافل شده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اگر خانواده در زمینه تربیت فرزند کوتاهی داشته باشد، محال است که معلم در مدرسه بتواند در ادامه بحث تربیت فرزندان کاری انجام دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما تا حدودی در سیاست گذاری‌ها در این حوزه مسیر را درست طی نمی‌کنیم، یادآور شد: به این معنا که ما از بنیان خانواده غافل شدیم و همه موارد را به گردن آموزش و پرورش انداختیم.

درخشان تاکید کرد: اگر فرزندان در خانه نمازخوان نشوند، بسیار سخت خواهد بود که چنین فرزندی در مدرسه نمازخوان شود و این یک واقعیت بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: باید نخست به مسائلی که در جهت تقویت مقوله نماز در خانواده بوده راهکار و راهبرد لازم پیشنهاد شود و سپس وارد حوزه دانشگاه شویم.

وی با اشاره به اینکه باید در طرح پیشنهاد به کمیسیون‌ها به مسئله خانواده توجه بیشتری صورت گیرد، گفت: امروز مشکل اساسی در زمینه نمازخوان شدن فرزندان، پدران و مادران بوده که اگر آنها نماز را به جای بیاورند، فرزندان نیز در خانواده با این مهم مانوس و آشنا می‌شوند.

درخشان افزود: اگر ما مظهر همه اصول تربیتی را به مدارس ببریم ولی در خانواده مشکل داشته باشیم، هیچ گاه معلم نمی‌تواند به تنهایی در این عرصه موفق عمل کند که می‌طلبد ما از این واقعیت غافل نشویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شاید گاهی در برخی از مدارس کم توجهی‌هایی نیز صورت گیرد، ولی این به معنای زیر سوال بردن کلیت موضوع نیست.

وی نقش حوزه پرورشی مدارس در زمینه توجه به امر نماز را نیز یک ضرورت دانست و بیان کرد: در زمینه هنر نیز می‌توان در بسیاری از موارد اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

درخشان خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار مقوله نماز در مدارس مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: پیشنهادها باید به گونه‌ای کارشناسی شده و اثرگذار باشند که بتواند در سطح ملی مطرح و برای اجرا ابلاغ شوند.

وی به مثالی در زمینه نقش هنر برای جذب دانش آموزان به نماز اشاره کرد و افزود: اگر نقش هنرهای تجسمی در نمازخانه یک مدرسه به منظور نمایش جلوه‌های جاذب و پرجذبه بصری وجود داشته باشد، می‌تواند تاثیرگذاری لازم را برای جذب فرزندان در مدارس برای نماز به نمایش بگذارد.

درخشان با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم در مساجد برای جذب مردم به ویژه نوجوانان و جوانان و همچنین شرکت در نماز، افزود: امروز با توجه به تغییر ذائقه‌ها باید فعالیت‌های لازم و پرجذبه را برای جذب افراد به مسجد فراهم و مسجد را به محیط تقریباً شاد برای نوجوانان و جوانان تبدیل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اشاره به اینکه مسجد صرفا محلی برای برپایی نماز و فاتحه خوانی نیست، تاکید کرد: باید به وجه غالب شادی در مساجد و ایجاد بسترهای خوب برای جذب نوجوانان و جوانان از مسیر نشاط اجتماعی در چهارچوب عرف اسلامی با حفظ شأن مسجد توجه لازم صورت گیرد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین