کد خبر: ۲۱۶۵۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار:۰۸:۱۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
عصر دنا: رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «۵ نفر در هیأت استان، ۵ نفر در هیات مرکزی، ۱۲ نفر در شورای نگهبان پرونده داوطلب را بررسی می‌کنند و ضریب خطای بسیار پایینی وجود دارد. بررسی دقیق و با رعایت تمام ضوابط انجام می‌گیرد.»
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی است و انتخاب نمایندگان شایسته و توانمند برای مردم، از اهداف اصلی این فرآیند است. در نظام جمهوری اسلامی ایران، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. این نهاد، با توجه به قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات، صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و در صورت احراز صلاحیت، آنان را برای شرکت در انتخابات تأیید می‌کند.

سید مهدی جوکار رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات در یک برنامه زنده تلویزیونی به بررسی جنبه های مختلف بحث تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات پرداخت.

سخنان آقای جوکار، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، بر سه محور اصلی متمرکز است:

  • اهمیت بررسی صلاحیت داوطلبان
  • مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان
  • ضریب خطای پایین بررسی صلاحیت داوطلبان

اهمیت بررسی صلاحیت داوطلبان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای سخنان خود، به اهمیت بررسی صلاحیت داوطلبان اشاره کرد و آن را به منظور صیانت از امنیت نظام دانست. وی در این خصوص گفت:«چرایی بررسی صلاحیت داوطلب بخاطر این است که ضریب امنیت نظام بالا برود، ورودی مجلس باید از این نظر کنترل شود، همانطوری که هر انسانی از هر چیز گرانبهای خود با حساسیت بالایی حفاظت می کند، در مهمترین مسائل کشوری نیز باید جنبه امنیت در نظر گرفته شود.»

جوکار در ادامه، بررسی صلاحیت داوطلبان را حق الناس دانست و گفت: «حاکمیت به مقوله حق الناس خیلی توجه دارد، سه مرحله اساسی برای هر داوطلبی مشخص شده است، تمام انتخابات هم برای داوطلبان و هم برای مردم حق الناس است.»

مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان

جوکار سپس به مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان اشاره کرد و گفت: «مرحله اول بررسی صلاحیت ها در هیأت های اجرایی است، برخی افراد با نااگاهی تصور می کنند بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی چیز مهمی نیست، و بررسی صلاحیت در شورای نگهبان مهم است، در صورتی که این یک اشتباه است.»

وی در ادامه، مراحل بررسی صلاحیت داوطلبان را به شرح زیر تشریح کرد: «مرحله اول بررسی صلاحیت ها در هیأت های اجرایی است، مرحله دوم بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان استان و مرحله سوم بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان کشور است.»

ضریب خطای پایین بررسی صلاحیت داوطلبان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان سخنان خود، به ضریب خطای پایین بررسی صلاحیت داوطلبان اشاره کرد و گفت: «5 نفر در هیأت استان، 5 نفر در هیات مرکزی، 12 نفر در شورای نگهبان پرونده داوطلب را بررسی می کنند و ضریب خطای بسیار پایینی وجود دارد. بررسی دقیق و با رعایت تمام ضوابط انجام می گیرد.»

وی در ادامه، به برخی از مواردی که در بررسی صلاحیت داوطلبان مورد توجه قرار می گیرد اشاره کرد و گفت: «ما تمام مباحث مورد نیاز را بررسی می کنیم، در مورد داوطلبان تمرکز ما روی همه ابعاد است. داوطلبان خودشان، زندگی شان، اطرافیانشان مورد بررسی قرار می گیرد.»

سخنان آقای جوکار، اهمیت بالای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد. شورای نگهبان به عنوان نهادی که وظیفه پاسداری از قانون اساسی و اسلامیت نظام را بر عهده دارد، در بررسی صلاحیت داوطلبان، علاوه بر قانون اساسی، به فرمایشات مقام معظم رهبری و سایر قوانین و مقررات نیز توجه می کند.

بررسی صلاحیت داوطلبان، یک فرآیند دقیق و چند مرحله ای است که توسط کارشناسان و متخصصان شورای نگهبان انجام می گیرد. ضریب خطای این فرآیند بسیار پایین است و در صورت بروز هرگونه اشتباه، شورای نگهبان می تواند ادله و اسناد خود را در اختیار عموم قرار دهد.

با توجه به سخنان آقای جوکار، توصیه می شود که داوطلبان انتخابات، پیش از ثبت نام، قانون انتخابات را به دقت مطالعه کنند و از رعایت تمام ضوابط و شرایط ثبت نام اطمینان حاصل کنند. همچنین، لازم است که داوطلبان، تا اعلام نتایج نهایی صبر و شکیبایی داشته باشند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
کافیه فقط ۵۰/. به قوانین موضوعه در خصوص شرایط احراز صلاحیت عمل شود آنگاه از نمایندگان سابق فقط بزرگواری و زارع و ازنمایندگان فعلی هم سی ناصر موفق به اخذ تاییدیه شورای نگهبان خواهند شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
درتعجبم میخان معاون فرماندار به دلیل تخلف عوض کنن روشنفکر مانع میشه ، میخان دلشاد رو عوض کنن باز نماینده مانع میشه . اینا مصداق بارز تخلف است و بی توجهی به توصیه رهبر عزیز درخصوص عدم دخالت نمایندگان درعمل ونصب ها
عدالت
|
Netherlands
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
زنده باد سردار کبیر ندای وحدت
ناشناس
|
Lithuania
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
قراربود دخالت نمایندگان در انتصابات بررسی بشه انگار توجهی نشده
عبدالله واقع گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
اگر راست می گویید،پول پاشی های... را نمی بینید

وای به حال شهدای عزیز

چرا کسی که اینقدر پول کثیف و بی صاحب توزیع می کند ،هردوره تایید می شود؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
جناب جوکار در خبری که پنجم شهریور در عصر دنا درج شده قول داده‌اند دخالت در انتصابات در تایید و رد صلاحیت ها موثر است.یاعلی علیه السلام
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین