کد خبر: ۲۱۵۸۷
تاریخ انتشار:۰۷:۱۲ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
عصر دنا: نهضت امام(ره) آموخت باید مقاومت مردمی شود. به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که در جنگ‌های عصر جدید دیگر آن‌گونه نیست که صهیونیست‌ها حرف اول و آخر را بزنند و املای‌شان را دیکته کنند. جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه، سیف القدس و... را صهیونیست‌ها آغاز کردند، ولی پیروز این عرصه «مقاومت» بود. گام چهارم را نهضت امام در ۱۹۷۹ آغاز کرد تا به امروز رسیدیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا- یعقوب ربیعی: با مرور تاریخ مقاومت فلسطین، درمی‌یابیم فلسطین برای رسیدن به آنچه امروز است، پنج گام یا مرحله را طی کرده است:

گام اول به شریف حسین، عبدالعزیز و... پیوند خورده است که پذیرفتند حاکمیت نامشروعی، مانند رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. هر چند در آن ایام هم افرادی، مانند عزالدین قَسّام عَلَم مبارزه به دوش گرفتند.

گام دوم را جمال عبدالناصر با دیگر کشورهای عربی برداشتند، اما دچار دو شکست مفتضحانه در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و جنگ یوم کیپور در ۱۹۷۳ میلادی شدند.

گام سوم را انور سادات با صلحش برداشت؛ چون خیال می‌کرد سازش منفعتش بیشتر از چالش است. هر چند گلوله خالد اسلامبولی اجازه نداد نتیجه سازش با صهیونیست‌ها را ببیند. مسیری که یاسر عرفات، ابومازن و... رفتند و بن بست بود. در عصر سازش اعراب، صهیونیست‌ها به اوسیراک عراق حمله کردند، سودان را مورد حمله قرار دادند و... .

اما نهضت امام راحل احیای مقاومت نه با مدیریت دولتمردان؛ بلکه با مدیریت مردم بود. شاید جالب باشد اگر مرور کنیم که در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ در عرض چند ساعت بیش از ۳۳۰ هواپیمای مصری و ۱۰۰ هواپیمای دیگر کشورهای عربی منهدم شدند، خاک غصبی رژیم صهیونیستی با تصرف خاک اعراب سه برابر شد و... .

اما نهضت امام(ره) آموخت باید مقاومت مردمی شود. به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که در جنگ‌های عصر جدید دیگر آن‌گونه نیست که صهیونیست‌ها حرف اول و آخر را بزنند و املای‌شان را دیکته کنند. جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه، سیف القدس و... را صهیونیست‌ها آغاز کردند، ولی پیروز این عرصه «مقاومت» بود. گام چهارم را نهضت امام در ۱۹۷۹ آغاز کرد تا به امروز رسیدیم.

گام پنجم مقاومت هفته قبل کلید خورد. مقاومت در گام پنجم از مرحله دفاعی وارد تهاجم شد؛ از همین رو عملیات طوفان‌الاقصی را باید عصر جدیدی در تاریخ مقاومت فلسطین خواند.

شاید مخاطب با دیدن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی با این سؤال مواجه شود که «آیا مقاومت پیروز شده است؟» پاسخ «آری» است. اگر دوباره به سال ۱۹۶۷ نگاهی بیندازیم که صهیونیست‌ها در عرض شش روز کل اعراب را شکست دادند، متوجه می‌شویم که قدرت و بازدارندگی رژیم صهیونیستی چگونه تحلیل رفته است. رژیم صهیونیستی این روزها از سر عجز بیمارستان المعمدانی را بمباران می‌کند، نه از سر قدرت. صهیونیست‌ها درمانده‌اند که آیا وارد غزه شوند یا نه؟ اگر وارد شوند، مقاومت چگونه بر سرشان خراب می‌شود؟ این را از طرح یوآو گالانت و فایل صوتی ایهود باراک می‌توان فهمید.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین