تاریخ انتشار:۱۵:۴۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
همزمان با نهضت ملی تولید نهال؛
عصر دنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهم این ستان از طرح ملی کاشت حدود یک میلیارد درخت در کشور ، ۱۵ میلیون نهال در طول چهار سال است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سعید جاوید بخت روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده باید تا پایان امسال هفت میلیون نهال در جای جای استان کاشت شود.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۴۶۰ هزار اصله نهال از این تعداد در استان تامین می‌شود و مابقی از طریق کاشت بذور جنگلی و بومی استان تهیه می شود.
جاوید بخت تصریح کرد: در اجرای این طرح ملی ،تعهدات و سهم دستگاه‌های اجرایی استان هم مشخص شده است.

وی به گونه هایی که در این طرح تولید و کاشت می شود اشاره کرد و گفت: گونه هایی نظیر "بلوط"، "بنه"، "زالزالک"، "بادام" که گونه های غالب منطقه هستند در مناطق جنگلی استفاده می شود.

جاوید بخت ادامه داد: علاوه بر اینها؛ گونه های تند رشد همانند "صنوبر" و "اکالیپتوس"، به منظور اجرای طرح زراعت چوب و با هدف اقتصادی و کاهش فشار بهره برداری از عرصه های طبیعی، نیز در استان کاشته می شود.

وی تصریح کرد: همه ساله بحران های مختلفی مانند سیل، ریزگردها، کم آبی ،فرسایش خاک و حتی آتش سوزی و هجوم آفت ها جنگل های این استان را تهدید می کند که اجرای این طرح نقش مهمی در حل این مشکلات و احیای طبیعت دارد.

جاوید بخت افزود: برای اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت ۹ نهالستان دولتی و پنج نهالستان بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

به گزارش ایرنا، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهوری و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور به تازگی ابلاغ شد. قرار است این طرح در طول چهار سال در کشور انجام شود و سالانه در کشور ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شود. همچنین در این اجرای این طرح مردمی از ظرفیت های سازمان ها، مردم، صنایع و شرکت ها، استفاده می شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین