تاریخ انتشار:۱۵:۴۲ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
عصر دنا: شنیدن صدای ویراژ و کشیدن ترمزدستی، بوق ممتد، تیک آف، سرعت غیرمجاز، صدای غیرمتعارف و ... بعضی خودروها برای کورس ‌گذاشتن با یکدیگر، ویراژ رفتن و انجام حرکات نمایشی در ساعات پایانی شب، تجربه‌ای آزار دهنده و تلخی است که بسیاری از مردم شهر یاسوج در سال‌های اخیر با آن مواجه‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایسنا: شنیدن صدای ویراژ و کشیدن ترمزدستی، بوق ممتد، تیک آف، سرعت غیرمجاز، صدای غیرمتعارف و ... بعضی خودروها برای کورس ‌گذاشتن با یکدیگر، ویراژ رفتن و انجام حرکات نمایشی در ساعات پایانی شب، تجربه‌ای آزار دهنده و تلخی است که بسیاری از مردم شهر یاسوج در سال‌های اخیر با آن مواجه‌اند.

این اتفاق گاهی باعث آلودگی صوتی، از خواب پریدن شهروندان شده، بچه‌ای را ترسانده و به‌طور کلی آرامش شهر را بر هم زده و باعث اتفاقات بسیار تلخ و دردناک برای عابران پیاده و دیگر خودروها شده است.

بسیاری از شب‌ها به‌خصوص آخر هفته، وقتی ساعت از ۱۲ شب می‌گذرد صدای عجیب و غریب خودروهایی که در خیابان ها و بلوارهای شهر یاسوج از جمله خیابان باقرخان، بلوار بویراحمد، بلوار باهنر، بلوار سردار سلیمانی، بلوار ابوذر، بلوار امام، سی متری معاد و برخی شهرک‌ها ازجمله امام علی و امام حسین  می‌گذارند به ‌گوش می‌رسد. صداهای عجیبی که حتی اگر خانه‌ات در حاشیه خیابان هم نباشد کاملاً آزارت می‌دهد. صداهای گوش‌خراش اگزوزهایی که انگار دست‌کاری شده‌اند تا نهایت صدای ممکن را تولید کنند. خودنمایی یک نفر به قیمت بی‌خوابی یک نوزاد، مردی که خسته از سر کار رسیده یا یک بیمار تمام می‌شود. بارها شده ساکنان این محلات حین خواب با صداهای عجیب خودروهایی که ناگهان تیک‌آف می‌کنند از خواب پریده‌اند. انگار وسط مسابقات رالی خوابیده‌ای که جایزه‌بزرگ است و دیر رسیدن هر خودرو به منزله مرگ و زندگی برای راننده است.

برای همین بی‌تفاوت نسبت به پیرامونش هرچه در چنته دارد رو می‌کند. از لحظات عجیبی که لاستیک‌ها روی آسفالت می‌چرخند بدون آن‌که حرکت کنند و صدای ناهنجارش روی مغز اهالی است تا وقتی با سرعت حرکت می‌کنند و اگزوزها روان آدم‌ها را می‌آزارد. گاهی فکر می‌کنم اگر در آن ساعت شب که این خودورها بی‌مهابا در حال کورس گذاشتن و ویراژ رفتن هستند عابر پیاده یا دوچرخه سواری در مسیرشان سبز شود، با آن سرعت و هیجان، چقدر فرصت برای نشان دادن عکس‌العمل مناسب دارند؟ اصلاً به این بخش از ماجرا فکر کرده‌اند؟ یا به این‌که هیجان کاذب‌شان که در مسیر غلطی تخلیه می‌شود خواب و آرامش چند نفر را آشفته می‌کند؟ سرو صدا به‌کنار، چند راننده گذری دستپاچه می‌شوند، فخرفروشی‌شان قلب چند نفر را می‌شکند و زنجیره جلب ‌توجه با رفتارهای غلط به‌چند نفر منتقل می‌شود؟ واقعاً این خودپسندی تا کجا ادامه دارد که وقتی بین خنده‌ها و هیجان برای بیشتر دیده شدن ترمزدستی می‌کشند به‌هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند و حتماً باید خدای نکرده اتفاق تلخی بیفتد تا برای مدتی متنبه شوند؟!

یک شهروند یاسوجی در شهرک امام علی یاسوج به خبرنگار ما گفت: از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم با خودروهایی که شبانه برای مردم ایجاد مزاحمت می کنند و آرامش را از ما گرفتند برخورد قانونی و بازدارنده کنند.

یکی از اهالی بلوار بویراحمد نیز با بیان اینکه چرا شهر یاسوج سیستم پایش تصویری ندارد؟ عنوان کرد: ما در خانه بیمار داریم و برخی خودروها در ساعت مشخص و با سنین پایین در این بلوار اقدام به کورس و حرکات مارپیچ می کنند که از پلیس و دستگاههای مربوطه انتظار برخورد جدی با این معضل اجتماعی داریم.

همچنین یکی از اهالی خیابان باقر خان شهر یاسوج تاکید کرد: شنیدن صدای ویراژ و کشیدن ترمزدستی، بوق ممتد، تیک آف، سرعت غیرمجاز، صدای غیرمتعارف خودروها، کورس گذاشتن و انجام حرکات مارپیچ در ساعات پایانی شب مردم را کلافه کرده است و از دستگاه قضایی و پلیس تقاضای برخورد مناسب و قاطع با این مساله را داریم.

«سرهنگ جابر پیوست»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۲۴۰ دستگاه خودرو هنجارشکن، پلاک مخدوش، که اقدام به حرکات آکروبات، ویراژ رفتن و کورس گذاشتن کرده‌اند اعمال قانون، توقیف و روانه پارکینگ شدند.

وی افزود: از این تعداد خودرو ۸۱۲ دستگاه مربوط به شهر یاسوج بوده‌اند.

پیوست اظهارکرد: بیشترین رانندگان خودروهای متخلف که متوقف و به مراجع قضایی معرفی و به پارکینگ منتقل شدند بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشتند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برخی از خودروهای توقیف شده دارای خلافی ۱۲ میلیون تومانی هستند.

پیوست تصریح کرد: هر خودرویی که اقدام به ویراژ و کورس شبانه، فاقد پلاک یا پلاک مخدوش باشد توسط پلیس توقیف و بلافاصله به مراجع قضایی معرفی می شود، تا زمان صدور دستور قضایی آزاد نمی شوند و کلیه مفاصا حساب را باید پرداخت کند.

وی ادامه داد: جریمه سرعت غیرمجاز ۱۰۰ هزارتومان و حرکت مارپیچ ۲۰۰هزار تومان است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مردم می‌توانند با اعلام پلاک خودروهای هنجار شکن، فاقد پلاک، پلاک مخدوش و حتی خودروهایی که اقدام به حرکت ماریپچ، کورس و ویراژ در خیابانها و سطح شهرهای استان می‌کنند را از طریق شماره تلفن ۱۲۰ به پلیس گزارش دهند.

پیوست بیان کرد: بلافاصله در سامانه شماره گذاری پلاک این گونه خودروهای متخلف قفل می شود و هیچ گونه خدمات به آنها ارائه نمی‌شود. همچنین صبح روز کاری مالک خودرو احضار خواهد شد.

ویراژهای شبانه، بلای جان آرامش یاسوج

در کنار همه بازدارنده‌ها، اعمال قانون، سرعت گیر و وجود دوربین ثبت تخلف و مانیتورینگ، از یک‌سو نیاز به آسیب‌شناسی اجتماعی و فرهنگ‌سازی است و از سوی دیگر نیاز به ایجاد معابر و اماکن مناسب و فضاسازی برای تخلیه این‌گونه هیجانات و رفتارهای خطرساز هستیم.

گفتنی است که اگر تعدادی مسیر، پیست یا باشگاه اتومبیلرانی وجود داشته باشد که علاقه جوان‌ها به این هیجان‌ها در آن مکان‌ها خالی شود یا به مقداری از تمایل به هیجان معقول آن‌ها، پاسخ داده شود، قطعاً شاهد کاهش چنین کورس‌هایی خواهیم بود. سرعت زیاد، بازی‌های پرهیجان و ... همیشه مورد علاقه پسرهای جوان و نوجوان است؛ بنابراین زمینه‌سازی برای تخلیه این هیجان و علاقه و خطرپذیری در حد و اندازه معقول و عادی در مسیرهای امن و مطمئن ضروری است که در دستور کار قرار گیرد. البته در حالت آرمانی هم به ریشه‌کنی کامل چنین کورس‌های مرگباری، دست پیدا نخواهیم کرد؛ اما می‌توان سفت و سخت‌تر با آن مقابله کرد و امکان این‌ که شاهد چنین کورس‌هایی در خیابان‌ها باشیم، کمتر خواهد شد.

درباره اصلی‌ترین علت‌های انجام رفتارهای خطرناک رانندگی که شرکت در کورس شبانه و ویراژ رفتن هم جزو آن‌هاست، باید به چند تیپ‌ شخصیتی اشاره کرد مثلاً افرادی با تیپ‌های شخصیتی ماجراجو، تنوع‌طلب، هیجانی و دراماتیک، بیشتر احتمال دارد که دست به چنین رفتارهایی بزنند. همچنین افرادی که شرایط روانی حال نامساعد دارند به دلیل مشاجره با همسر، جروبحث تلفنی و ... اضطراب و استرس مفرط و عصبانیت و پرخاشگری، قانون‌گریزی و جامعه‌ستیزی، استفاده از مواد محرک و توهم‌زا و ... می‌تواند جزو عواملی باشد که فرد تصمیم به چنین رفتارهای پرخطری بگیرد.

انتهای پیام

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین