کد خبر: ۲۱۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۳:۴۴ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی قوانین حاکم بر انتخابات به ویژه مواد ۲۸ و ۲۹ درباره رد و یا احراز صلاحیت افراد ،گفت: گزارش هایی که از هیات‌های نظارت استانی در این خصوص ارائه می شود باید توام با مستندات قوی، متقن و مستند باشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در جمع فرمانداران و هیات‌های نظارت بر انتخابات کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: ما نمی توانیم بر اساس یک گزارش صرف، فردی را احراز و یا رد صلاحیت کنیم.

وی تصریح کرد: رای شورای نگهبان جمعی است و یک نفر رای به رد و یا احراز صلاحیت کاندیداها نمی دهد و باید برای رای مثبت مبنی بر احراز صلاحیت شخصی هفت عضو آن تایید کند.

او گفت: نکته مهم اینجاست که این آرای جمعی بر اساس آن گزارش هایی است که هیات های استانی ارائه می دهند، چون اعضا ممکن است هیچ شناختی بر روی آن شخص نداشته باشند.

کدخدایی تصریح کرد: هیات های نظارت و دفاتر استانی باید هر گونه گزارشی که می خواهند ارائه دهند و این گزارش ها هم می خواهد مبنای تصمیم گیری اعضای شورای نگهبان در مرکز شود بسیار قوی و مستند باشد که ابهامی برای آن شخص و یا در سطح جامعه ایجاد نکند.

وی بیان کرد: ما به عنوان اعضای شورای نگهبان و یا اعظا و هیات های نظارت استانی باید بتوانیم در صورت احراز و یا عدم احراز صلاحیت شخصی و اعتراض وی به رای صادر شده مستندات قوی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه به صرفِ یک گزارش و حرف ها و شنیده هایی نمی توان در خصوص احراز صلاحیت افراد تصمیم گیری کرد، گفت: باید گزارش ها آنقدر مستند باشد و در ارائه آن به فرماندار و یا آن شخص دقیق و شفاف باشیم که بتوانیم درست اقناع سازی کنیم.

کدخدایی به مواد ۲۸ و ۲۹ قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: هر گونه گزارشی می خواهیم ارائه دهیم باید منطبق بر بندهای این ۲ ماده قانونی باشد و تصریح کنیم که این گزارش و یا این تصمیم بر اساس این ماده قانونی صلاحیتش برای انتخابات رد شده است.

قوانین دهه ۶۰ متناسب با کارکردهای امروز انتخابات نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قوانین حاکم بر انتخابات و برخی کوتاهی ها در تصویب و اجرای قانون جدید انتخابات اشاره کرد و گفت: قوانین دهه ۶۰ بی گمان متناسب با کارکردها، وظایف و شرایط امروز و حاکم بر فرآیند انتخابات ۱۴۰۲ نخواهد بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: پایه و اساس قوانین انتخابات مربوط به دهه ۶۰ است و آن قانون یک مفهوم دیگری داشت و رای دهندگان به عنوان یک نگاه تکلیف محور در انتخابات شرکت می کردند.

وی اضافه کرد: در آن زمان و دهه ۶۰ معادلات سیاسی و رقابتی بر انتخابات بسیار ناچیز بود و هر چه از این دهه فاصله گرفتیم عنصر رقابت های سیاسی پررنگ تر شد.

کدخدایی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر رقابت های سیاسی بر انتخابات حاکم شده گفت: قوانین و روش‌های ما باید با شرایط انتخابات موازی باشد.

وی بیان کرد: همه ما در این زمینه اعم از مجالس مختلف و دولت ها و خود شورای نگهبان کوتاهی داشتیم.

کدخدایی تصریح کرد: یک بار این مسله تغییر سیاست های انتخابات نزد مقام معظم رهبری مطرح شد و رهبری در قالب سیاست های کلی انتخابات دستور فرمودند و این موضوع در مجلس بیش از پنج سال به طول انجامید و مجلس نتوانست یک قانون جامع انتخابات از دل این سیاست های رهبری بیرون بیاورد.

وی گفت: امیدواریم در مجلس آینده تصمیم گیری لازم نسبت به تغییر در انتخابات نهایی شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود روش ها و عملکرد نظام انتخابات را مهم دانست و گفت: ما باید بتوانیم انتخابات را به عنوان یک شاخص ملی به داخل و خارج از ایران اعلام بکنیم.

کدخدایی اجرای این طرح را نیازمند داشتن دیگر ملاک‌ها دانست و گفت: هر چند این لوازم و ملاکها از لحاظ قانونی در کشور وجود دارد اما از جهت فرهنگی در جامعه نهادینه نشده است.

وی یکی از این شاخص ها و ملاک‌ها را احزاب دانست و گفت: هنوز تکلیف احزاب در انتخابات مشخص نشده است. منظور از احزاب شخص، اداره و افراد خاص نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر ساماندهی و شکل گیری تدریجی احزاب تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه در قانون اساسی و سیاست های کلی انتخابات بر وجود احزاب تاکید شده ولی تاکنون یک گام موثر در این زمینه برداشته نشد.

کدخدایی اضافه کرد: به همین خاطر بار اصلی هزینه های سیاسی و اجتماعی آن بر روی دوش شورای نگهبان و مسوولان و هیات های اجرایی و نظارت است.

وی گفت: می توان با برنامه ریزی مناسب بخشی از این هزینه را به مجموعه های سیاسی شرکت کننده در انتخابات واگذار کرد.

عضو هیات مرکزی بر انتخابات افزود: در صورت اجرای این طرح شایسته سالاری مورد تاکید رهبری در سیاست‌ها به نوعی محقق خواهد شد.

وی بر انتخاب افراد شایسته و دارای صلاحیت تاکید کرد و گفت: انتخاب افراد بی صلاحیت و غیرشایسته باعث کاهش بازدهی نمایندگان خواهد شد.

کدخدایی تصریح کرد: با توجه به شرکت بسیاری از افراد در انتخابات و بحث های قومی اضافه کرد: بی طرفی هیات های اجرایی باید خیلی پر رنگ باشد.

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بر سلامت و رقابت صحیح در انتخابات باید مسوولان اجرایی در چارچوب قانون در این زمینه حرکت کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی عملکرد جانبدارانه هیات های اجرایی را یک گناه بزرگ برشمرد و گفت: باید این مسئله را خیلی جدی بگیریم.

وی گفت: در بحث انتخابات انتظارات بسیار بالا است باید شفافیت در اولویت کار هیات های اجرایی و نظارت باشد.

کدخدایی بر بی طرفی همه اعضا از جمله فرمانداران، استانداران و دیگر گروها تاکید کرد و گفت: باید این بی طرفی را نمایندگان منتخب، مردم و طرفداران نمایندگان از نزدیک به خوبی لمس کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احساسخواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
سال ۹۴ هم در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بویراحمد ودنا مستندات هم خیلی قوی بودند ولی .... ؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین