کد خبر: ۲۱۳۸۶
تاریخ انتشار:۱۰:۵۲ - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: نهاد دو حزبی موسوم به «کمیسیون موضع استراتژیک آمریکا» هشدار داد که ایالات متحده باید برای جنگ همزمان با چین و روسیه آماده ‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش رادیو فرانسه، گزارش کمیسیون موضع استراتژیک ایالات متحده، در بحبوحه تنش این کشور با چین بر سر تایوان و سایر مسائل و همچنین تشدید اصطکاک با روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین منتشر شده است. نتایج این گزارش با موضع جو بایدن رئیس‌جمهور، مبنی بر اینکه زرادخانه هسته‌ای فعلی آمریکا برای مقابله با حمله نیروهای روسیه و چین کافی است، در تضاد است.

هیئت دو حزبی (دموکرات و جمهوری‌خواه) منصوب شده از طرف کنگره آمریکا، روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد ایالات متحده باید با گسترش نیروهای متعارف، افزایش اتحادها و تقویت برنامه نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود، برای جنگ‌های همزمان احتمالی با روسیه و چین، آماده شود.

بنا بر گزارش کمیسیون موضع استراتژیک، «از آنجا که نظم بین‌المللی تحت رهبری ایالات متحده و ارزش‌هایی که از آن حمایت می‌کند از سوی رژیم‌های مستبد چین و روسیه در خطر است، آمریکا و متحدانش باید آماده مقابله با هر دو دشمن به طور همزمان باشند.»

در این گزارش ١٤‬٥ صفحه‌ای بااشاره به اینکه تهدیدهای چین و روسیه در بازه زمانی سال‌های ٢٠٢٧ تا ۲۰۳۵ حاد خواهد شد، آمده است: «برای آمادگی باید هم‌اکنون تصمیم‌گیری شود.»

این کمیسیون همچنین خواستار تقویت «اندازه، نوع و وضعیت» نیروهای متعارف ایالات متحده و متحدان آن شده، چرا که بر این اساس، اگر چنین تدابیری اتخاذ نشود، ایالات متحده «احتمالاً» باید اتکای خود به سلاح‌های هسته‌ای را افزایش دهد.

سایر توصیه‌های این کمیسیون به کنگره آمریکا شامل استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی بیشتر در آسیا و اروپا، توسعه طرح‌هایی برای استقرار برخی یا همه کلاهک‌های هسته‌ای ذخیره ایالات متحده و تولید بیشتر از تعداد برنامه‌ریزی ‌شده بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-٢١ و زیردریایی‌های هسته‌ای جدید کلمبیا می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که در راستای ارتقای کلاهک‌ها، سیستم‌های تحویل و زیرساخت‌ها طبق برنامه زمان‌بندی شده، بودجه برنامه چند دهه‌ای نوسازی تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده که از سال ٢٠١٠ آغاز شده، باید به طور کامل تامین شود. در سال ٢٠١٧ تخمین زده شد که این برنامه تا سال ۲۰۴۶ حدود ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه دربر خواهد داشت.

یافته‌های این گزارش، استراتژی امنیت ملی فعلی ایالات متحده که خواستار پیروزی در یک جبهه و بازدارندگی جبهه دیگر است را تغییر می‌دهد و نیاز به افزایش هزینه‌های دفاعی هنگفتی دارد که حمایت کنگره از آن قطعی نیست.

تنظیم‌کنندگان این گزارش می‌گویند «ما واقعیت‌های بودجه را به رسمیت می‌شناسیم، اما همچنین معتقدیم که ملت باید این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهد.»

جان کایل، سیاستمدار جمهوری‌خواه، در یک جلسه توجیهی که پیرامون انتشار این گزارش برگزار شد، گفت که رئیس‌جمهور و کنگره باید به مردم بگویند هزینه‌های دفاعی بالاتر، بهای ناچیزی است که امید می‌رود از یک جنگ هسته‌ای احتمالی میان ایالات متحده، چین و روسیه جلوگیری کند.

گروه ذی‌نفوذ انجمن کنترل تسلیحات در پاسخ به این گزارش اعلام کرده که ترکیب زرادخانه ایالات متحده هنوز از آنچه برای جلوگیری از حمله هسته‌ای دشمن لازم است، فراتر است.

قبلا پنتاگون پیش‌بینی کرده بود که توسعه سریع زرادخانه هسته‌ای چین احتمالاً تا سال ۲۰۳۵ پکن را صاحب ١٥٠٠ کلاهک هسته‌ای خواهد کرد و به این ترتیب، ایالات متحده برای اولین‌بار با دومین رقیب اصلی خود در زمینه سلاح هسته‌ای روبه‌رو خواهد شد.

کنگره آمریکا در سال ٢٠٢٢ هیئتی دو حزبی متشکل از شش دموکرات و شش جمهوری‌خواه را برای ارزیابی تهدیدهای بلندمدت علیه این کشور و همچنین ارائه توصیه در جهت تغییرات نیروها و تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده، منصوب کرد.

برچسب ها: آمریکا ، جنگ ، غزه
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین