تاریخ انتشار:۱۶:۴۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
معاون بهزیستی استان عنوان کرد
عصر دنا: معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: معلولان تحت پوشش بهزیستی استان دارای معلولیت بینایی ۳۶۴۹ نفر ند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

«کریم رهیده» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه روز ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵ سپتامبر روز عصای سفید و روز گرامیداشت روشندلان است، ضمن تبریک این روز به روشندلان، افزود: از این تعداد معلول دارای معلولیت بینایی، ۴۱۳ نفر نابینای مطلق هستند.

وی با بیان اینکه در سال جاری مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان جهت خرید تجهیزات کمک توانبخشی ویژه نابینایان هزینه شده است، اظهارکرد: تجهیزات کمک توانبخشی شامل عصا، درشت نما یا بهدید برجسته نگار مخصوص علائم خط بریل انواع اسپیکر رکوردر، انواع وسایل بازی و لوازم تحصیلی مخصوص کودکان کم بینا و نابیناست.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی در شهرستان گچساران با ظرفیت ۱۵ نفر در سال گذشته شروع به کار کرد، زمینه های آموزشی، اشتغال، مسائل روانشناختی و مناسبات اجتماعی به وسیله مجریان طرح از اهداف اجرای این طرح بود.

رهیده تصریح کرد: تعداد ۱۹ نفر دانشجوی دولتی دارای معلولیت بینایی و ۳۸ نفر دانشجوی غیردولتی دارای معلولیت بینایی از کمک هزینه حمایتی دانشجویی با توجه به نوع مدرک و میزان شهریه دانشجویی بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان دارای آسیب بینایی استان ۱۸۷ نفر است، ادامه داد: این تعداد دانش آموز سالانه کمک هزینه تحصیلی و حمایت تحصیلی دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سازمان بهزیستی تسهیلات اشتغال تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای هر نفر در نظر می‌گیرد که در ۶ ماهه سال جاری تعداد ۲۲ نفر افراد دارای معلولیت بینایی از این خدمت بهره‌مند شدند.

رهیده با بیان اینکه هرساله تجهیزات توانبخشی مورد نیاز نابینایان حسب نیازسنجی خریداری و در اختیارشان قرار می گیرد، تاکید کرد: اقلام زیر در سال جاری خریداری و بعضا هنوز در انبارهای سازمان موجود هستند که متقاضیان می توانند جهت تحویل وسایل به شهرستانهای مربوطه مراجعه کرده و در صورت موجودی تحویل گیرند و در صورت موجود نبودن درخواست خرید ثبت خواهد شد. وسایل مذکور شامل: عصا نابینایان، ساعت لمسی درشت نما، رادیوضبط نابینایان، ست مهره و شطرنج، ست منج چوبی، اسباب بازی جورچین، ست لوازم تحریر ، ست آموزش ریاضی مخصوص نابینایان، دستگاه تست قند خون، فشارسنج، انواع ریکوردر صدا، ساعت گویا رومیزی و ساعت مچی گویا مخصوص نابینایان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این دستگاههای بهدید و درشت نما خریداری شده که به نابینایان متقاضی در صورت درخواست اهدا خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۴۰۱ در دفتر توانمندسازی سازمان، طرح توانمندسازی نابینایان از طریق کانون نابینایان این شهرستان افتتاح و قرارداد منعقد شد، کلیه پرسنل گرداننده این طرح و ذینفعان خود اعضای کانون و نابینایان هستند. در سال گذشته برای اولین بار جشنواره استانی تئاتر معلولین به کانون نابینایان استان واگذار شده (در مرحله قرارداد) تا کلیه اعضاء بتوانند حضور فعالی در اجرای این جشنواره داشته باشند.

رهیده افزود: روشندلان علاوه بر خدمات توانبخشی از طریق واحد مشارکتهای سازمان از سایر حمایتهای مسکن و اشتغال متناسب با منابع موجود برخوردار هستند. سایر خدمات که به معلولان دارای معلولیت بینایی شامل خدمات پیشگیرانه شامل طرح پیشگیری از تنبلی چشم، آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره‌های ژنتیک است. همچنین حمایت‌های هنری از افراد هنرمند و گروه‌های هنری دارای معلولیت و کمک هزینه ایاب و ذهاب انجام می شود.

وی اظهارکرد: روز عصای سفید در حقیقت وامدار مطالباتی است که افراد نابینا وکم بینا مطرح می کنند. این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که در اوایل دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان مطرح شده و از دولت ها خواسته شده تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم سازند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان مکلف سازند.

رهیده عنوان کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد، اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند بنابراین همچنان شاهد آن هستیم که فرصت های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی باوجود توانمندی های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفاست.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین