تاریخ انتشار:۱۲:۵۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: دولت سیزدهم با اقدام هایی مانند کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی،زنجیره گوشت قرمز،ایجاد امکانات گردشگری و ساماندهی سکونتگاه های عشایری در تلاش است تا به بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی عشایر کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایرنا: تعداد خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۶ بیش از ۱۷ هزار خانوار با ۱۱۳ هزار نفر جمعیت بود و بر اساس آخرین سرشماری به ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار با ۷۰ هزار نفر جمعیت کاهش یافته است به همین خاطر دولت تصمیم گرفته با تقویت امکانات رفاهی و تنوع بخشی به درآمدزایی شرایط ماندگار عشایر در سکونتگاه های آنان را فراهم کند.

از آنجا که زندگی عشایرنشینی ضمن کمک به رونق تولیدات دامی و صنایع دستی به گردشگری هم کمک می کند دولت سیزدهم مصمم است تا با تقویت زیرساخت ها بستر را برای ماندگاری جامعه عشایری در سکونتگاهیشان فراهم کند.

یکی از مشکلات دامداران عشایرنشین کهگیلویه و بویراحمد تامین هزینه های نهاده های دامی و فروش محصولات گوشت قرمز است که دولت سیزدهم برای رفع این دغدغه ها در طرح زنجیره گوشت قرمز برنامه ریزی کرده به طوری که رییس جمهور تابستان امسال در جمع عشایر دشت سقاوه از توابع شهرستان مارگون به آنان برای حمایت از تولید گوشت قول مساعد داد، وعده ای که در کمتر از ۲ ماه عملیاتی شد.

از آنجا که فروش به موقع گوشت قرمز برای پیشگیری از فاسد شدن این محصول دامی ضروری است تحقق وعده رییس جمهور باعث دلگرمی عشایرنشینان کهگیلویه و بویراحمد به منظور فعالیت در عرصه تولید شده امری که افزون بر کمک به امنیت غذایی جامعه به ماندگاری قشر تولید کننده جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سکونتگاه هایشان کمک می کند .

عشایرنشینان کهگیلویه و بویراحمد که ۶۰ درصد از تولید ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز استان را به عهده دارند با عملیاتی شدن حمایت های دولت درآمدشان به موقع به دستشان می رسد.

طرح حمایت از گوشت عشایر

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس طرحی که به تازگی عملیاتی شده دولت به ازای هر راس دام ،۱۸۰ کیلوگرم جو برای عشایر اختصاص یافته است.

فیض الله آذرفر تاکید کرد: عشایر نشینان کهگیلویه و بویراحمد تا چهار ماه پس از دریافت این نهاده دامی ملزم به پرداخت هیچ وجهی بابت آن نیستند.

وی بیان کرد:پس از گذشت این مدت دامدار می تواند گزینه های فروش گوشت خود در بازار آزاد و پرداخت هزینه های نهاده دامی را انتخاب کند یا محصول خود را به شرکت پشتیانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد بفروشد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: انتظار می رود این طرح بتواند افزون بر بهبود درآمد جامعه عشایری باعث اضافه شدن ۴۰ هزار راس دام عشایر استان شود.

کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی به عنوان یکی از راهکارهای مشتری پسند شدن این محصولات است به همین علت دولت مصمم است با آموزش جامعه هدف در مسیر تحقق آن گام دارد.

اقدام های دولت برای بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

آذرفر افزود: هم اکنون کار انتخاب خوشه ها برای آموزش هنرمندان صنایع دستی عشایرنشینان علاقه مند کهگیلویه و بویراحمد در رشته های مختلف در حال انجام است.

وی تاکید کرد: با انجام آموزش های تخصصی به جای تولید در چند طرح محدود ،محصولات در طرح ها و نقش های متنوع ایجاد می شود که این راهبرد مقدمه تولیداتی متنوع برای پاسخگویی به سلیقه های متفاوت است.

گردشگری

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: فراهم کردن شرایط راه اندازی کمپ های عشایری از دیگر برنامه های دولت برای بهبود وضعیت معیشتی عشایرنشینان استان است.

آذرفر افزود: متقاضیان می توانند با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به راه اندازی کمپ های گردشگری در مناطقی مانند گرگو، شبلیز و کاکان کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از فرزندان نسل جدید جامعه عشایری علاقه ای به دامپروری ندارند تاکید کرد: ایجاد چنین طرح هایی به ماندگاری نسل جدید در سکونتگاه های عشایری کمک می کند.

برنامه های تقویت زیرساخت های رفاهی

دولت افزون بر تنوع بخشی به تولید با اقدام های مانند توزیع پنل های خورشیدی، بهسازی چشمه ها عشایری، ایجاد مخازن آب، اجرای طرح های آب آشامیدنی،تهیه اطلس ایل راه ها و ساماندهی سکونتگاه های تلاش های گسترده ای برای بهبود شرایط رفاهی عشایرنشینان کرده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه توزیع پنل های خورشیدی یکی از اقدام های خوب دولت برای تقویت امکانات رفاهی عشایر استان در دولت سیزدهم بوده گفت: پارسال یکهزار و ۱۵۰ دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر استان توزیع شد و امسال هم یکهزار دستگاه از این تجهیزات به عشایر اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: این پنل ها (سامانه ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا بوده که روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین خواهد کرد.

اقدام های دولت برای بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

آذرفر بیان کرد: وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان از مهمترین مزایای این پنل هاست و این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

تلاش برای تامین آب پایدار

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از پنج طرح انتقال آب آشامیدنی در مناطق گرمسیری و سردسیری استان در دوران فعالیت دولت سیزدهم به ثمر نشست.

آذرفر تاکید کرد: این طرح ها با ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا شده است.

وی بیان کرد: ۱۵ نقطه برای اجرای طرح های انتقال آب آشامیدنی به مناطق عشایری استان شناسایی شده که اکنون طرح مطالعاتی ۱۰ نقطه در حال اجراست.

ساماندهی ایل راه ها

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: نابهسامانی ایل راه ها از مشکلات کوچ عشایر بوده که دولت سیزدهم با تهیه اطلس ایراه های استان برای رفع این مشکل برنامه ریزی کرده است.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح از تعرض به راه های ارتباطی مناطق عشایری پیشگیری شد به طوری که تاکنون ۱۰۰ پرونده در این خصوص تشکیل شده است.

ساماندهی سکونتگاه های عشایرنشینان

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات اجرایی ساماندهی سکونتگاه های عشایری (ساخت سکوهای نشیمن و سرویس های بهداشتی) با مشارکت امور عشایر،گروه های جهادی و عشایرنشینان در ۱۱۴ نقطه استان آغاز شد.

سید مهدی افزود:در این طرح که ۴۰میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص یافته سکوهایی با ارتفاع یک متر و در ابعاد چهار در ۶ متر مربع و سرویس های بهداشتی احداث می شود.

وی بیان کرد: به ازای احداث هر سکوی نشیمن مصالح ساختمانی شامل سیمان،ماسه و تیرچه به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان به عشایر اختصاص یافته و به مناطق پیش بینی شده ارسال شده است.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تامین مصالح و هزینه های حمل و نقل مصالح آن به عهده دولت و عشایرنشینان با کمک گروه های جهادی استان سکوهای نشیمن و سرویس های بهداشتی احداث می کنند.

اقدام های دولت برای بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

عباسیان تاکید کرد: ساخت سکوهای نشیمن باعث می شود تا اهالی از گزند نیش خزندگان و حشرات در امان باشند و همچنین در بارندگی های سیلابی دچار آبگرفتگی نشوند.

وی عنوان کرد: نخستین طرح ساماندهی سکونتگاه های عشایری در یکی از نقاط شهرستان مارگون همزمان با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. عشایر نشینان ۱۲ درصد از جمعیت استان معادل ۷۰ هزار نفر را تشکیل داده اند.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

برچسب ها: عشایر
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین