تاریخ انتشار:۱۴:۳۵ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ درصد از معلولان استان را ناشنوایان تشکیل می دهند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

«کریم رهیده» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: ۲۷ هزار و ۸۰۰ معلول در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد دو هزار و ۹۶۹ نفر معادل ۲۰ درصد ناشنوا هستند.

وی در خصوص علت ناشنوایی در استان اظهارکرد: بیشترین علت ناشنوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد مادرزادی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی ناشنوایان " نقش آفرینی ناشنوایان و پذیرش اجتماعی " است که یکی از ملزومات اولیه این نقش آفرینی، بی شک گسترش زبان اشاره خواهد بود.

رهیده تصریح کرد: امسال بهزیستی استان در راستای رسالتی که بر همین موضوع دارد طرح گسترش زبان اشاره را در پیش گرفت و تعدادی از زبان آموزان زبان اشاره را آموزش داده است.

وی ادامه داد: به همین مناسبت بازدید از مراکز توانبخشی، برگزاری مسابقات ورزشی و همچنین سرکشی از منزل ناشنوایان و رایگان کردن خدمات به ناشنوایان عزیزان انجام خواهد گرفت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سال جدید خدمات ارزشمند و جدید دیگری برای ناشنوایان در حال انجام است از جمله راه‌اندازی طرح توانمندسازی معلولان کم شنوا و ناشنوا که با هدف ایجاد زمینه های اشتغال و ورود آنها به بازار کار، توانبخشی اجتماعی و کاهش مشکلات اجتماعی و بهبود سبک زندگی است.

رهیده تاکید کرد: بهترین سن تشخیص و شروع درمان ناشنوایی زیر دو سال است که درمان‌های مداخله ای از جمله کاشت حلزون شنوایی برای افراد کم شنوای عمیق انجام شده است که خدمات توانبخشی بعد از کاشت توسط سازمان بهزیستی به صورت مستمر توسط مرکز خانه و کودک کم شنوا پیگیری و انجام می شود.

وی اظهارکرد: مراکز خانواده و کودک کم شنوای استان در سطح کیفی بسیار بالایی خدمات توانبخشی را انجام می دهند که در حال حاضر بالغ بر ۳۰ نفر ترخیص موفق داشته ایم یعنی فرد ناشنوای مطلق به مرحله ای از گفتار و شنیداری رسیده که افتراق آن با فرد عادی در گفتار ممکن نیست و غالبا به مدرسه عادی می روند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر دو مرکز خانواده و کودک کم شنوا در دو شهرستان گچساران و بویراحمد داریم که مرکز سوم آن در شهرستان گچساران جهت راه اندازی در حال پیگیری است.

رهیده افزود: افراد متقاضی کاشت حلزون در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر خدمات مراکز توانبخشی، تامین باطری کاشت و کمک هزینه تامین قطعات کاشت تا سقف ۸ میلیون تومان بهره مند می شوند که حسب ارائه مستندات به حساب‌شان واریز می شود. همچنین خدمت ارزشمند دیگری که در طول سال جاری انجام گرفته تهیه سمعک به تعداد ۶۰۵ نفر بوده که نسبت به سال‌های گذشته افزایش بالغ بر ۶۰۰ درصدی داشته است و از دیگر خدمات سازمان خدمات تشخیصی و غربالگری شنوایی است که توسط دستگاه تشخیصی abr انجام می شود.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات هنردرمانی در مراکز و در قالب طرح توسعه هنردرمانی و آموزش‌های هنری از دیگر موارد خدمات توانبخشی است، تصریح کرد: از موفقیت های هنری این عزیزان به ورود اثر نمایشی پرواز تنها اثر پذیرفته شده از استان در جشنواره ملی بوکان به کارگردانی و بازیگری و تهیه کنندگی آقای عادل چک زاده بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از معلولان کم شنوای موفق استان می توان به آقای "سردار پاریاد" سرمربی تیم ملی ناشنوایان و "اسماعیل دژه" بازیکن تیم ملی هستند.

گفتنی است که امروز ۳۰ سپتامبر مصادف با هشتم مهر ماه بعنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین