تاریخ انتشار:۲۱:۱۳ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
عصر دنا: نقش مهم استان کهگیلویه و بویراحمد درنبرد‌های مختلف جنوب و غرب ایران بسیار پررنگ وحماسی بود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
صداو سیما: هفته دفاع مقدس در تقویم جمهوری اسلامی ایران به هفته آغازین جنگ ایران و عراق اطلاق می‌شود و از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ادامه دارد.
در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با برنامه‌ریزی قبلی و به منظور برانداختن نظام تازه تاسیس شدۀ جمهوری اسلامی ایران، جنگ وسیعی را علیه ایران شروع کرد.
مردم استان از ابتدا تا ان‌های دفاع مقدس نقش پر رنگی در عرصه‌ها و نبرد‌های مختلف و یگان‌های مختلف از آذربایجان تا کردستان و از کرمانشاه تا ایلام و مهمتر از همه در خوزستان و جبهه‌های جنوبی حضور حماسی داشتند.
معنویت و ایمان برجسته مردم کهگیلویه و بویراحمد در وجود عالم ربانی مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی، رشادت‌های مثال زدنی مردم استان در دوران هشت سال دفاع مقدس و تقدیم ۱۸۸۰ شهید، ۱۳ هزار جانباز و ۳۱۷ آزاده متجلی است. حدود ۹۸ درصد شهدای کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس در خطوط مقدم به شهادت رسیدند که نشان دهنده ولایت مداری، غیرت دینی و بالا بودن روحیه ایثارگری و فداکاری آنان است.
تعداد ۲۷۰ نفر از شهداء؛ پاسدار و ۳۰۰ نفر سرباز و بقیه بسیجی بوده‌اند که کوچکترین شهید ۱۲ ساله و کهنسال‌ترین آن‌ها ۶۷ ساله بود؛ و ۹۰ درصد از آن‌ها زیر ۳۰ سال سن داشتند.
از این آمار ۸۰ درصد از مناطق عشایری بوده است.
بیش از ۶۰۰ تن از شهدا دانش آموز، ۳۳ نفر روحانی، ۷۸ نفر دانشجو، ۴۸ نفر جهادگر و بیش از ۷۰ نفر ورزشکار، ۴۸ نفر امدادگر و بیش از ۶۷ نفر از شهدای استان مسئولیت فرماندهی تیپ یا گردان یا گروهان را به عهده داشتند.
در میان آبادی‌های این دیار، ده برآفتاب یاسوج و قاسم آباد جلیل، بیشترین شهید را دارند و در این میان دو خانواده ۳ شهیدی و ۴۳ خانواده دو شهیدی وجود دارد.
نیرو‌های استان در لشکر ۱۹ الفجر و المهدی و سایر تیپ و لشکر حضور داشتند و پس از عملیات و الفجر ۸، آنهادر قالب تیپ ۱۵ امام حسن (ع) سازماندهی شدند که درعملیات کربلای ۱ و بازپس گیری شهر مهران، حضور فعال داشتند واز نیرو‌های عمل کننده بودند.
پس از شرکت در عملیات کربلای یک و فتح مهران، اقدام به تأسیس تیپ مستقل ۴۸ فتح نمودند که کلیه مسئولان و واحد‌ها وگردان‌های آن رزمندگان استان بودند که پس از ساماندهی، در عملیات کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۱۰، بیت المقدس ۲ و بیت المقدس ۴ از جمله یگان‌های خط شکن بودندکه علاوه بر حضور در عملیات‌های بزرگ یاد شده و تک پد خندق، در خطوط پدافندی سراسر مرز پرگهر ومقدس حضور مقتدرانه داشتند.
برچسب ها: هفته دفاع مقدس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین