تاریخ انتشار:۱۳:۳۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۲
در دومین سفر رئیس جمهور؛
عصر دنا: کلنگ زنی پتروپالایش گچساران ، پتروشیمی چرام، میدان گاز مختار و مینی پالایشگاه دهدشت در سفر رئیس جمهور چشم انداز روشنی برای توسعه و اشتغال استان است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش عصر دنا، این استان با ۱۰ واحد بهره‌برداری، هفت واحد نمک‌زدایی، ۹ ایستگاه تقویت فشار گاز، چهار ایستگاه تزریق، سه کارخانه گاز و گاز مایع، ۶ واحد آبرسانی و ۸۵ مجموعه سرچاهی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله از چهار اینچ تا ۵۲ اینچ از مناطق نفت خیز مهم کشور محسوب می شود.
دولت سیزدهم تاکنون با برنامه ریزی های دقیق برای رونق اشتغال تلاش های گسترده ای را در کهگیلویه و بویراحمد انجام داده به طوری که براساس آمار موجود در حالی که ۲ سال پیش نرخ بیکاری استان ۱۰.۲ درصد بوده در زمان حاضر این شاخص به ۶.۷ درصد کاهش یافته است.
دولت سیزدهم تصمیم دارد تا با آغاز عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ صنعتی گام های تحول آفرینی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان این استان غنی اما کمتر توسعه یافته بردارد.
برآوردها نشان می دهد که بهره برداری از طرح های بزرگی که برای کلنگ زنی در دومین سفر رئیس جمهور به استان پیش بینی شده بیش از ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد می کند که این آمار نشان دهنده تحول آفرین بودن آنان است.
از آنجا که اشتغال گام نخست برای داشتن یک زندگی نرمال است امید می رود مسئولان بتوانند ضمن اجرای این طرح ها در مدت زمان پیش بینی شده با ایجاد فرصت های شغلی به توسعه اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.
پتروپالایش گچساران
در مجتمع‌های پتروپالایش نفت خام به عنوان خوراک به واحدهای فرایندی منتقل می‌شود تا ترکیبی از محصولات پایه پتروشیمی و سوختی تولید شود، توانایی تولید همزمان سوخت و سایر محصولات پتروشیمی نیازمند به کارگیری واحدهای فرایندی ویژه‌ای است.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران با اشتغالزایی هزار و ۵۰۰ نفر در سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز خواهد شد.
عبدالله قبادی افزود: این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب سه فاز با اعتبار بیش از ۶ میلیارد دلار اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح اقتصادی در زمینی به مساحت ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر اجرا می شود ادامه داد: با راه اندازی این طرح بزرگ بیش از ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن و ... تولید خواهد شد.
قبادی ادامه داد: مراحل امکان سنجی FS و مالی این طرح اقتصادی تهیه شده و هم اکنون سرمایه‌گذار در حال رایزنی برای قرارداد با کشورهای سازنده ماشین آلات آن است.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پتروپالایشگاه گچساران در زمان اجرا برای بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد گفت: ظرفیت پتروپالایشگاه گچساران ۱۴۰ هزار بشکه در سال است.
رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مدت اجرای این طرح از سوی سرمایه گذار سه تا پنج سال خواهد بود افزود: با توجه به اینکه این طرح از سوی بخش خصوصی اجرا و این بخش به دنبال سود دهی بالا است مدت اجرای این طرح در کمترین زمان ممکن پیش بینی می شود.
مینی پالایشگاه دهدشت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: احداث مینی پالایشگاه در منطقه پادوک شهرستان کهگیلویه با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه بنزین از دیگر طرح های اقتصادی و اشتغالزایی است که در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می شود.
احمدزاده با اشاره به اینکه این طرح بالغ بر ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود افزود: گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از پیامدهای اجرای این طرح است.
پتروشیمی چرام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی اوره و آمونیاک چرام به عنوان دومین پتروشیمی شهرستان کهگیلویه از طرح هایی است که براساس برنامه ریزی در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می شود.
سید علی احمدزاده افزود: پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت احداث می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه با احداث این پتروشیمی سه هزار شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد ابراز امیدواری کرد: این کارخانه بتواند نقش مهمی در تولید و اشتغال در شهرستان کوچک چرام داشته باشد.
میدان گازی مختار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی میدان گازی مختار به طول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره از دیگر طرح های اقتصادی است که عملیات اجرایی آن به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم استان آغاز می شود.
احمد زاده با اشاره به اینکه در فرآیند بهره برداری از این۱۱ حلقه چاه ۵۰۰نفر اشتغال ایجاد خواهدشد ابراز کرد: با احداث این طرح ضمن تامین سوخت و پایداری شبکه در کشور به اشتغال جوانان بیکار استان کمک می شود.
وی تاکید کرد: پیش بینی می شود در میدان مختار روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز تولید و سه هزار بشکه نفت و میعانات گاز استخراج روزانه از این مخزن داشته باشیم.
استاندار ادامه داد: در سفر پیش روی رئیس جمهور به استان افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است و با این اعتبارات شاهد تحولی اساسی در حوزه اشتغال پایدار خواهیم بود.
کهگیلویه و بویراحمد مقصد ششمین سفر از دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور می باشد .
در این سفر که روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری انجام می شود قرار است طرح‌های مختلف بزرگ اقتصادی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد که از جمله می‌توان به طرح پتروشیمی گچساران که ۱۹ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر توانست با تخصیص اعتبارات به‌موقع از زیر ۵۰ درصد اکنون آن را به مرحله بهره‌برداری برساند، اشاره کرد.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین