تاریخ انتشار:۰۷:۵۷ - ۱۲ تير ۱۴۰۲
عصر دنا: مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مصرف شیر فله و غیرپاستوریزه بدون جوشاندن به میزان کافی که با خطر ابتلا به تب مالت همراه است ،هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مختار رجایی فر روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: استفاده از شیرهای فله ای که ممکن است آلوده باشند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند تب مالت را بدنبال دارد.

وی تاکید کرد: فروش شیر فله ای ممنوع است و با عرضه کنندگان این محصول غیربهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد برخورد می شود.

او اضافه کرد: توصیه دامپزشکی و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت مصرف شیر پاستوریزه است که خطر آلودگی و بیماری ها را به همراه ندارد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بخش زیادی از مردم استان براساس ذائقه خود از شیرهای فله ای استفاده می کنند که این رویه ممکن است سلامتی آنان را با خطر مواجه کند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان ساکن روستاهای کهگیلویه و بویراحمد که به شیر پاستوریزه دسترسی ندارند شیر فله ای غیرپاستوریزه را حداقل ۱۵ دقیقه در دمای بالای ۱۰۰ درجه بجوشانند و سپس آنرا مصرف کنند.

بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین حیوان و انسان وجود دارد که شایع ترین آنان تب کریمه کنگو، تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، توکسوپلاسموز، هاری و سیاه زخم است.

تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود؛ علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد که اغلب با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین