تاریخ انتشار:۰۷:۴۹ - ۱۲ تير ۱۴۰۲
عصر دنا: تاخیر بیش از یکساله و پرداخت در چند قسط غرامت محصولات کشاورزی خسارت دیده در اثر سوانج طبیعی و قهری، کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد را کلافه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

تسنیم: کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از تاخیر بیش از یکساله و پرداخت در چند قسط غرامت محصولات کشاورزی خسارت دیده در اثر سوانج طبیعی و قهری نگران بوده و خواهان رسیدگی مسئولان و متولیان امر هستند.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف جبران و پوشش خسارت وارده به کشاورزان در اثر سوانج طبیعی و قهری تشکیل و راه اندازی شده است و طبق قانون تا 48 ساعت باید پرداخت غرامت محصولات کشاورزی انجام شود، اما روند اداری در برخی مواقع تا یکسال طول می‌کشد.

برخی از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی از تاخیر در پرداخت غرامت محصولات کشاورزی در اثر سوانح طبیعی و قهری توسط صندوق بیمه حمایت از محصولات کشاورزی انتقاد کردند و گفتند: پرداخت غرامت بیش از یکسال طول می‌کشد در حالی طبق قانون باید کمتر از یک هفته پرداخت شود.

رضاقلی موحدی به عنوان نماینده کشاورزان با اشاره به اینکه پول بیمه محصولات را یکجا پرداخت می‌کنیم اما موقع غرامت بعد از یکسال به صورت اقساط پرداخت می‌کنند، افزود: واقعیت امر به دلیل مراجعه مستمر و بدون جواب بیشتر مواقع خسته شده و دریافت غرامت را به لقایش می‌بخشیم.

سردرگمی متقاضیان بیمه محصولات کشاورزی از پرداخت نشدن به موقع غرامت محصولات خود به یک چالش برای بخش کشاورزی تبدیل شده و همه ساله این مشکل وجود دارد و مثل اینکه اراده‌ای برای پایان دادن توسط متولیان امر وجود ندارد.

قلی پور نماینده صندوق بیمه محصولات کشاورزی با تشریح روند بیمه محوصلات کشاورزی می‌گوید: کشاورز مراجعه می‌کند و خوداظهاری اطلاعاتی از جمله سطح زمین، حدود اربعه، منطقه جغرافیایی و .. و ما نیز اقدام به صدور یا فروش بیمه نامه می‌کنیم.

وی بیان کرد: بعد از پایان تاریخ کشت کشاورز، ارزیاب خسارت بستگی به خسارت وارده ثبت می‌شود و تا پایان مرحله ارزیابی 6 ماه طول می‌کشد و طبق قانون باید تا 48 ساعت پرداخت غرامت انجام شود ولی به دلیل عدم تامین اعتبار روند اداری تا یک سال طول می‌کشد.

مدیرعامل شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت 989 میلیارد ریال غرامت به خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی این استان در سال 1401 و 1402 خبر داد و گفت: در این مدت 4 هزار و 300 هکتار باغ دچار خسارت شده است.

بهنام فرح بخش اظهار داشت: 76 هزار هکتار بیمه زراعت داشتیم و 9 هزار و 500 هکتار بیمه باغات داشتیم که به دلیل سرمازدگی 4 هزار و 300 هکتار باغ دچار خسارت شد که این خسارت های بررسی و ثبت شده است.

وی دلیل تأخیر در پرداخت غرامت را در برخی مواقع طولانی شدن روند اداری و برخی نیز عدم تأمین اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: ضروری است کشاورزان و باغداران به دلیل پرخطر بودن و تعدد حوادث طبیعی همچون آتش سوزی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین