تاریخ انتشار:۱۳:۵۷ - ۰۶ تير ۱۴۰۲
عصر دنا: مدیر طرح گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح کشت نشائی گیاهان داروئی در ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش عصردنا، مصدق رضایی مدیر طرح گیاهان دارویی استان گفت: طرح کشت نشائی گیاهان داروئی برای توسعه زیست بوم گیاهان داروئی در مناطق مختلف استان اجرا شد.
رضایی با اشاره به اینکه این استان با داشتن تنوع اقلیمی خاص سردسیری و گرمسیری بهترین زیستگاه برای پرورش و توسعه گیاهان دارویی است افزود: تلاش می شود این استان با توجه به ظرفیت های مختلف و خاک حاصلخیز به عنوان کشت الگویی گیاهان داروئی معرفی شود.
وی نشاء گیاهان دارویی را شامل آنغوزه، موسیر، آویشن، بادرنجبویه، مریم‌گلی، رزماری و چای ترش با مشارکت ۳۰ کشاورز اعلام کرد.
رضایی اضافه کرد: برداشت گونه‌های بذری گیاهان نشائی مانند یولاف، کاسنی و گلرنگ در سطح ۷۵ هکتار نیز در حال انجام است.
مدیر طرح گیاهان دارویی استان تأمین بذر و نشاء استاندارد، آموزش در مزرعه، پرداخت تسهیلات و قرارداد خرید تضمینی محصولات را از مهم‌ترین حمایت‌های طرح توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.
رضایی اضافه کرد: توجه به آموزش‌های تخصصی و مردم پایه برای مشارکت‌ پذیری آنان برای رسیدن به درآمد پایدار همراه با اشتغال‌زایی از اهداف مهمی است که در برنامه‌های کاری و چشم‌انداز ۱۴۰۲ در سطح استان دنبال می شود.
استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی با توجه به وجود مناطق سردسیری و گرمسیری یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید و رشد گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.
این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.
بر اساس سند جامع گیاهان دارویی ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع ،جنگل ها و اراضی کشاورزی کم بازده استان زیرکشت گیاهان دارویی خواهد رفت که در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین