تاریخ انتشار:۱۳:۳۲ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
عصر دنا: پس بازدید از مکان های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد باید به سراغ آداب و رسوم و سوغات محلی استان رفت.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا: براساس یک رسم کهن معمولا گردشگران زیباترین و بهترین کالای هر منطقه را با خود به عنوان سوغات می‌برند و برای کسب تجربه‌های تازه از غذا‌های محلی می‌خورند و این عوامل باعث حلاوت بیشتر سفرشان و شاید بهترین فرصت برای تبلیغ و رونق جاذبه‌های گردشگری آن منطقه هم باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن غذا‌های سالم، خوراکی‌های محلی، دست بافته‌های سنتی، پوشش لباس بومی، آوا‌ها و نوا‌های غنی قابلیت‌های فرهنگی زیادی دارد.
جاذبه‌هایی که در صورت رونق گردشگری، فرصتی برای درآمدزایی تولیدکنندگان صنایع، کشاورزی و ایجاد کننده صد‌ها شغل در بخش خدماتی مانند رستوران، هتل و سایر بخش هاست.
خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبد‌هایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.
جاجیم کهگیلویه
از مهم‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی این منطقه می‌توان به جاجیم اشاره کرد. جاجیم یاسوج به شکل افقی و روی زمین قرار گرفته و بافته می‌شود و یکی از ویژگی‌های خاص آن، این است که بعد از پایان کار دور تا دور آن منگوله‌هایی آویزان می‌کنند که به زیبایی جاجیم می‌افزاید.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 


مشته بافی یاسوج
مشته بافی همان گلیم است، با این تفاوت که برخلاف گلیم از یک رو بافته می‌شود و طرف دیگر طرح مورد نظر ایجاد می‌شود. سمتی که طرح دارد، به علت پرز‌هایی که در این قسمت قرار دارد، نرم‌تر است و طرف دیگر آن قابل استفاده نیست.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چنته یاسوج
آیینه‌دان یا چنته از دیگر صنایع دستی سنتی و محبوب این منطقه است که جهت وسایل شخصی زنان و نگهداری قرآن و آینه کاربرد دارد. بافت چنته و مواد بکار رفته در بافت آن گاهی شبیه به گلیم و گاهی شبیه قالی یا هر دو است، نقوش معمول در چنته همان نقوش فرش‌ها و گلیم‌ها، ولی در ابعاد کوچک‌تر است.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مفرش بافی
مفرش دستبافته‌ای است مستطیل شکل و درب‌دار به شکل صندوق، که برای حمل و نقل لحاف و تشک یا اسباب و لوازم زندگی درهنگام کوچ عشایر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مفرش با تکنیک بافت گلیم و الیاف پشمی الوان بافته می‌شود و نقوش آن معمولا برجسته و الحاقی است.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 


گبه یاسوج
گبه نوعی زیرانداز است که زنان یاسوج آن را از موی بز، پنبه و پشم تهیه می‌کنند، رنگ‌ها و طرح‌های این زیرانداز مختص به فرهنگ اقوام لر این استان است. گبه می‌تواند سوغاتی ویژه برای معرفی فرهنگ این منطقه باشد.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 

عسل یاسوج
این منطقه به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع، شرایط مناسبی در جهت دامپروری دارد، پرورش زنبور عسل در یاسوج یکی از بهترین و محبوب‌ترین فعالیت‌های دامداری به شمار می‌رود. عسل طبیعی این منطقه که شهرت بسیاری دارد، دارای کیفیت بالایی است و به همین دلیل یکی از سوغات خوراکی مقوی این منطقه محسوب می‌شود.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گیاهان وحشی کوهی
گیاهان وحشی کوهی که برخی از آن‌ها خواص دارویی دارند در تپه‌ها و دشت‌های این منطقه به خوبی می‌روید. این گیاهان که اکثرا در فصل بهار و تابستان در دامنه‌های کوه‌های این استان می‌رویند، خواص متعددی دارند و برای بومیان مطقه نیز منبع کسب درآمد هستند. گفته می‌شود در یاسوج نزدیک به یک چهارم گیاهان دارویی همچون گل گاو زبان، گل بابونه، گل بومادران و بنشن که در اروپا مصرف می‌شود، وجود دارد. این گیاهان وحشی و دارویی سوغات مناسبی خواهند بود.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 


گردو یاسوج
در این استان بیش از هفت هزار هکتار باغ گردو وجود دارد. زمین‌های این منطقه شرایط خوبی برای کاشت گردو دارد. گردو این منطقه از کیفیت بالا و خوبی برخوردار است که آن را به سوغاتی محبوب مبدل کرده است.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 


نان توک و نان بلوط
نان توک و نان بلوط از نان‌های سنتی و محلی این منطقه به شمار می‌رود.

معرفی سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

 

 

 

 

 

 

 

 

نان توک با یک چوب بلند پهن می‌شود و روی تابه‌ای داغ گذاشه می‌شود تا خوب برشته شود. نان بلوط نیز از میوه درخت بلوط تهیه می‌شود.

 
 
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین