تاریخ انتشار:۰۸:۳۲ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
عصر دنا: نبود شبکه گازرسانی و گاها کمبود فرآورده های نفتی سوز سرمای زمستان را برای مردمان حومه غربی دیشموک دو چندان کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مهر- حمیده تابش نژاد: سالهاست که مهاجرت از روستاها و مناطق کمتر برخوردار به سمت شهر و البته حاشیه نشینی آغاز شده که عوامل متعددی از جمله خشکسالی‌های پیاپی و زندگی شهرنشینی از مهمترین دلایل این مهاجرت‌ها هستند.

ضرورت توسعه زیر ساخت

اما توسعه زیر ساخت‌ها از جمله برق، آب، جاده و گاز، تسهیلات اشتغال زایی، مشاغل خانگی، فراهم آوردن شرایط کشاورزی و زراعت اصولی، تقویت شرایط رفاهی برای روستاییان و عشایر، اجرای طرح‌های هادی، تقویت جاده‌های ارتباطی، نوسازی خانه‌های روستایی از تدابیر دولت‌ها برای گسترش توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت معکوس است که تا به حال به شکل کامل محقق نشده است.

اگر ظرفیت‌ها برای روستاییان محیا شود، تحولی قابل توجه در اقتصاد دارند.

کار گازرسانی به مناطق محروم و صعب العبور و دور از امکانات رفاهی هر چند هزینه‌های گزاف برای دولت‌ها در پی دارد، اما جلوگیری از تخریب طبیعت و قطع درختان برای سوخت و همچنین برقراری عدالت اجتماعی تحت هر شرایطی برای دوام و بقا لازم است.

محرومیت در بخش دیشموک

دیشموک که در تمامی زمینه‌های زیر ساختی از جمله جاده‌های ارتباطی مناسب، برق پایدار و آب شرب با کیفیت به نوعی محروم است شرایط سختی را در زمستان سرد امسال می‌گذراند.

به گزارش خبرنگار مهر و بر طبق اطلاعات میدانی، حومه غربی دیشموک بخاطر نبود شبکه گازرسانی و کمبود فرآورده‌های نفتی، سوز سرمای زمستان ۱۴۰۱ را برای آنها دو چندان کرده است.

صف‌های طولانی دریافت نفت

اهالی حومه غربی می‌گویند که در زمستان به دلیل نبود گاز مجبور می‌شویم وقت زیادی از روز را در صف شلوغ نفت بگذرانیم.

بخشدار دیشموک با بیان اینکه در حوزه غربی با توجه به سردی هوا کمبود نفت وجود دارد، افزود: به همین منظور با دعوت و حضور مدیر عامل پخش فرآورده‌های نفتی در نماز جمعه دیشموک با برپایی میز خدمت و دیدار چهره به چهره با مردم بخشی از مشکلات حل شده است.

زمستان های سخت حومه غربی دیشموک/ روند اجرای گازرسانی سرعت می گیرد

علیرضا نوروزی با اشاره به دلایل کمبود نفت در حوزه غربی تصریح کرد: چون هنوز علمک گذاری گاز صورت نگرفته و خانه‌ها از نعمت گاز برخوردار نیستند در بعضی از روستاها گاهاً به علت بدهی عامل پخش کننده فرآورده‌های نفتی، تأخیر در ثبت حواله خود در سامانه و یا تأخیر در آوردن نفت به علت نبود تانکر نفت در شهرستان خانوارها با کمبود نفت روبرو شدند.

وی با اشاره به حضور مدیر عامل و مدیر پخش فرآورده‌ای نفتی استان و شهرستان در بخش دیشموک عنوان کرد: هر عامل نفت که نفتش را فروخته و تانکر نفت او خالی و تسویه حساب نموده هر چه سریع‌تر نسبت به آوردن نفت اقدام کند.

مشکل سوخت برطرف می‌شود

نوروزی خاطر نشان کرد: طی این چند روز با سرعت گرفتن تأمین نفت و انتقال به روستاها در حال برطرف کردن مشکلات حوزه غربی هستیم.

وی بر تسریع در عملیات گازرسانی و علمک گذاری در حومه غربی دیشموک تاکید کرد و گفت: امیدوارم مسئولین شرایط سرما و کمبود امکانات گرمایشی در بخش دیشموک را بیش از گذشته درک کرده و نهایت تلاش را برای به سر انجام رسیدن این پروژه و روشن شدن مشعل گاز در خانه‌های مردم در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس اداره گاز کهگیلویه در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح پروژه گازرسانی به حومه غربی دیشموک پرداخت و افزود: عملیات شبکه گذاری پروژه انجام و در حال انجام تست می‌باشد که بعد از مرحله تست در دهه فجر تزریق یا وصل گاز انجام می‌شود.

مسعود یداللهی تصریح کرد: پکیج پیمان علمک آماده و در مرحله برآورد و تأمین اعتبار برای برگزاری مناقصه است.

تحقق گازرسانی ۳۵ روستا

یداللهی بیان داشت: عملیات گازرسانی به ۳۵ روستا در حومه غربی دیشموک و چاروسا انجام و آماده دریافت انشعاب می‌شود.

وی تعداد علمک‌های واگذاری به حومه غربی و قسمتی از چاروسا را ۱۸۰۰ فقره عنوان کرد و گفت: این پروژه از روستاهای موشمی، کلات، ده انار، ده عباس، شهسواری کمر دوغ و اوله و…ادامه دارد.

یداللهی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تاریخ آغاز عملیات علمک گذاری در حومه غرب دیشموک خاطر نشان کرد: بعد از اتمام کار پیمانکار در شهر دهدشت و روستاها که در حال انجام علمک گذاری ۱۰۰۰ انشعاب است، عملیات در حومه غربی دیشموک آغاز خواهد شد.

وی ابراز داشت: به محض ابلاغ پیمان ۱۸۰۰ فقره علمک در روستاهای حومه دیشموک از ظرفیت پیمانکار استفاده خواهد شد.

رئیس اداره گاز کهگیلویه اعتبار اجرای این شبکه را ۸۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: عملیات گازرسانی ۲۲ کیلومتر شبکه فلزی و ۱۸۰ کیلومتر شبکه پلی اتیلن دارد.

وی افزود: قریب به ۱۳۰ کیلومتر از شبکه پلی اتیلن انجام گرفته و ۲۲ کیلومتر فلزی هم تکمیل است.

یداللهی این پروژه را شامل دو ایستگاه «TBS» تقلیل فشار بیان کرد و افزود: یک ایستگاه «CPS» هم دارد که کار حفاظت «کاتدیک» را انجام می‌دهد.

پیشرفت پروژه‌های گازرسانی

زمستان های سخت حومه غربی دیشموک/ روند اجرای گازرسانی سرعت می گیرد

مدیر عامل شرکت گاز استان نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه روستایی صورت گرفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پروژه گازرسانی به فاز ۵ قلعه رئیسی و دیشموک از آذرماه سال ۱۴۰۰ شروع بکار نموده است.

ریحان بهادر تصریح کرد: این پروژه تاکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت داشته است.

بهادر اعتبار این پروژه را ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از ۶۰ روستای هدف، ۳۵ روستا تا دهه فجر امسال «۱۴۰۱» گازرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره به پیگیری‌های مستمر در بخش اجرا گفت: تلاش شد تا با تأمین اعتبار کافی جهت اجرای پروژه و پرداخت به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکار جهت تسریع در روند پیشرفت پروژه خللی وارد نشود.

به نظر می‌رسد توسعه زیرساخت گازرسانی در مناطق کمتر برخوردار به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق مهاجرت معکوس و جلوگیری از تخریب جنگل‌های زاگرس است که نگاه ویژه متولیان را طلب می‌کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار