کد خبر: ۱۹۱۷۲
تاریخ انتشار:۱۷:۳۹ - ۱۵ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: وزیر کشور بر احیای هویت تولیدی روستا‌ها تاکید کرد و گفت:هر روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند، روستا می‌تواند زنجیره‌های تولید را شکل دهد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی روز پنج‌شنبه در مراسم طرح تحول روستایی که با حضور ۲۵۰۰ دهیار برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: وزیر کشور از وجود حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمیعت در کشور خبر داد و گفت: بخشی از امکانات وجود دارد، اما به هر دلیل از سکنه خالی شده و این خسارت بزرگی است.

دکتر وحیدی اظهار کرد: چرا روستا‌های بالای ۲۰ خانوار تخلیه می‌شود و چرا روستایی‌ها به روستایی بودن خود افتخار نمی‌کنند در حالی که روستا محل تولید است؟

وزیر کشور ادامه داد: باید این مساله را حل کنیم، روستا‌های ما با صلابت و پر از تلاش، با فرهنگ و بسیار اصیل هستند.

دکتر وحیدی با بیان اینکه توجه به تک تک روستا‌ها اهمیت دارد، اضافه کرد: متأسفانه در تعدادی از روستاها، جوانان مهاجرت کرده‌اند و جمعیت سالمند در آن اقامت دارند.

وی از توزیع ۶ هزار میلیارد تومان در روستا‌ها خبر داد و یادآور شد: ۴۷ وظیفه، برای دهیاران تعریف شده است.

وزیر کشور ادامه داد: پسماند می‌تواند به بهترین شکل در روستا به عنوان کود یا غذای دام استفاده شود. این نگاه مصرف‌گرایانه است که ممکن است روستا از آداب بد شهر استفاده کند.

دکتر وحیدی تاکید کرد: روستا با همین ظرفیت باید توسعه یابد. اینکه روستا مواد غذایی خود را از شهر ببرد مشخص است که قادر نیست توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی یک رکن مهم امنیت ملی است و روستا محوریت امنیت غذایی است.

وزیر کشور اظهار کرد: اگر روستا دچار مشکل شد به جای اینکه مرکز تولید باشد به مرکز مصرف تبدیل می‌شود. هویت تولیدی روستا‌ها باید احیا شود و باید در این زمینه کار‌های زیادی صورت گیرد.

دکتر وحیدی خاطرنشان کرد: هر روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند. روستا می‌تواند زنجیره‌های تولید را شکل دهد.

وی با بیان اینکه منبع دانشی خوبی در روستا‌ها وجود دارد، ابراز کرد: گاهی وارد روستایی می‌شوید که ظرفیت دانش تجربی وجود دارد که باید آن را حفظ کرد، باید این دانش‌ها را شناخت و از ظرفیت آن استفاده کرد.

وزیر کشور افزود: گیاهان دارویی که ثروت‌آفرین است در روستا‌ها وجود دارد و به همین مناطق مربوط است.

دکتر وحیدی تاکید کرد: در روستا‌ها باید اقدامات دیگری هم صورت بگیرد و اگر بتوانیم طرح‌های اقتصادی مشارکتی تهیه کنیم و روستا‌ها بتوانند با یکدیگر متحد شود اقدامات خوبی شکل خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی در روستا‌ها بسیار نقش‌آفرین است و به اقتصاد روستا کمک می‌کند.

به گفته وزیر کشور، دهیاران باید حضور پررنگی در روستا داشته باشند. باید سامانه جامع اطلاعات روستایی را تشکیل دهیم. این سامانه می‌تواند به ما نشان دهد که هرکدام از روستا‌ها چه ظرفیت‌هایی‌دارند.

دکتر وحیدی بیان کرد: طرح‌های تولیدی براساس الگوی تأمین مالی نوین شکل بگیرد. در استان‌ها به دنبال ایجاد صندوق پیشرفت و توسعه هستیم تا نقش واسطه‌های غیر ضروری حذف شود.

وی با تمجید از حفظ پوشش اصیل بانوان روستایی، گفت: ما در هر روستایی که رفتیم هویت بانوان به لحاظ پوشش بسیار عالی بوده است. این اصالت و هویت و فرهنگ‌ها باید به خوبی حفظ و نگهداری شود.

وزیر کشور افزود: نباید دخالت‌های بیرونی، این فرهنگ و هویت را دچار مشکل کند.

دکتر وحیدی ادامه داد: عمده دلیل حاشیه نشینی شهر‌ها که بسیار نامطلوب است نرسیدن و توجه نکردن به روستا‌ها بوده است، اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه نشینی را برطرف شود باید به توسعه روستا‌ها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران حماسه‌های زیادی آفرید و همواره با اراده‌ای قوی در همه صحنه‌ها و پیوند ناگسستنی با امام راحل و رهبر معظم انقلاب در صحنه‌ها حضور دارند، افزود: صحنه اخیر در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی، افتخار آفرین بود که چنین سردارانی رهرو و راهبر در این کشور بودند و مکتبی آفریدند که امروز همگی رهرو این مکتب باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: این کاری که همه دهیاران از بیش از ۲ هزار روستا آمده‌اند بسیار ارزشمند است و به مفهوم یک تلاش جدید برای گام بلند باید قلمداد شود.

دکتر وحیدی با اشاره بر اینکه در برنامه ششم به مسئله روستا‌ها به خوبی پرداخته شده بود، افزود: از برنامه ششم مقداری عقب هستیم. در برنامه ششم رهبر معظم انقلاب مسئله روستا‌ها را مورد توجه قرار دادند.

وی یادآور شد: طرح توسعه ۲۳ هزار روستا تهیه شده است. ما یک مساله بنام حکمرانی روستایی داریم که مورد غفلت واقع شده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین