تاریخ انتشار:۱۵:۰۳ - ۱۵ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: ارتفاعات دنا در شمال یاسوج یک دست از برف سفید پوش شده و سرما و بوران کَل و بزهای دنا را روانه پایین دستها کرده و در دامن دنا پناه داده است و محیط بانان با تامین علوفه آنها را از گرسنگی و سرما نجات می دهند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حسین خدمتی - سرما و یخبندان شدید که از آخرین روزهای فصل پاییز کوه سترگ و بلند قامت دنا را تحت تاثیر قرار داده بود چالش ها و جذابیت های خاصی را برای مردم و مهمانان همیشگی خود نیز ایجاد کرده است.

هر چند دنای سفید پوش برای مردم کهگیلویه بویراحمد همیشه در بیشتر فصول سال چهره این استان را جذاب کرده است ولی برف و یخبندان آن این روز ها کل و بزهای دنا را با چالش جدی شکار و گرسنگی مواجه کرده است.

سفید پوش شدن دنا برای شکارچیان که از هر فرصتی برای شکار کَل و بزهای دنا نهایت استفاده را می برند یک مزیت محسوب می شود و برای مهمانان چالاک و تیز پای آن با توجه به نبود علوفه تهدیدی مرگبار است.

حیات وحش دنا برای جان سالم به در بردن از سرما، رفع گرسنگی و ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنه های دنا در حومه روستاها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می کند که از این مهمانان به خوبی پذیرایی شود.

محیط بانان دنا هر چند تعداد آنها در محافظت از منطقه که از غرب تا شرق ۵۰ کیلومتر طول دارد و بیش از ۵۰۰ قله بالای چهار هزار متر ارتفاع را در خود جای داده است کم است اما حضور دائم و بی باکانه در نوک قله ها ، تپه ها و صخره ها شکارچیان این قاتلان طبیعت را از منطقه فراری می دهند و یا به حکم وظیفه و قانون دستگیرشان می کنند.

آخرین آمار حاکی است تنها ۳۲ نفر محیط بان وظیفه مراقبت از مناطق حفاظت شده دنا و دنای شرقی را بر عهده دارند. براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده به یک نفر محیط بان نیاز است. هر محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می کند آن هم در منطقه‌ای که تمام عرصه هایش کوهستانی و تردد در آن به سختی صورت می گیرد.

دنای سرمازده ۲۴ ساعت رصد می شود

اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواسته در حفاظت از حیات وحش سرمازده با محیط بانان همکاری و همیاری کرده و از به دام انداختن و شکار آنان خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون که هوای رو به سردی رفته است و احتمال یخ زدن مراتع و روان آبها بیشتر می شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنه‌های دنا در حومه روستاها حرکت کنند و حس طبیعت دوستی ایجاب می کند از گونه های جانوری استان محافظت شود.

 

حیات وحش دنا در روزهای برفی


اسلام جاودان خرد افزود: هر سال پس از بارش برف در ارتفاعات، حیات وحش مجبور به حرکت به سمت پایین دست ها می شود.
وی با بیان اینکه پناهگاه ها و مناطق میزبان به صورت ۲۴ ساعته توسط یگان حفاظت پایش و رصد می شود به مردم توصیه می کند در صورت رویت هرگونه حیات وحش آسیب دیده موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند.
جاودان خرد تصریح کرد: تمهیدات علوفه ای برای حیات وحش اندیشیده شده و هم اکنون در انبارهای این اداره کل در مناطق به مقدار کافی علوفه وجود دارد.

وی اضافه کرد: این روزها حیات وحش به آغوش آدم ها پناه آورده و حفاظت و ضمانت جان آنها نه وظیفه یک سازمان و یک محیط بان که وظیفه همه کسانی است که دل در گرو این طبیعت دارند .

آماده سازی علوفه برای حیات وحش

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان از آغاز علوفه دهی به حیات وحش دنا خبر داد و گفت : با توجه به فصل سرما ، ریزش برف و یخ زدن مراتع ، حیوانات با کمبود علوفه روبه رو می شوند و در این راستا علوفه دهی به حیات وحش دنا انجام می شود.

حیات وحش دنا در روزهای برفی

روح الله حقیقت بیان کرد: کار توزیع علوفه در مناطق مختلف با تشخیص محیط بانان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: با توجه به به برف، بوران و یخبندان مراتع و روان آبها پارک ملی دنا در این فصل سرد سال علوفه به مقدار کافی خریداری شده است، با تشخیص محیط بانان در بازده زمانی مناسب علوفه مورد نیاز توزیع خواهد شد.

حقیقت افزود: علوفه در مکان هایی توزیع خواهد شد که ۲۴ ساعته از سوی محیط بانان محافظت می شود.

وی با تقدیر از همراهی مردم مهمان نواز و طبیعت دوستان استان کهگیلویه وبویراحمد از مردم خواست از غذا دهی به حیات وحش خودداری کنند.

حقیقت اضافه کرد: مردمی توانند در صورت مشاهده حیات وحش آسیب دیده موضوع را با سامانه رایگان ۱۵۴۰ به اطلاع مسئولین محیط زیست استان برسانند تا اقدامات لازم صورت گیرد .

منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ،ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است.

این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.

ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: حسین خدمتی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین