تاریخ انتشار:۱۵:۱۶ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱
عصر دنا: طرح ملی مراقبتِ فعال بیماری‌های ویروسی ماهیان قزل‌آلا در استخر‌ها و مزارع آبزی‌پروری کهگیلویه و بویراحمد در حال اجرا است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان افزود: همزمان با هفته پدافند غیرعامل، در این طرح، مزارع و استخر‌های پرورشی ماهی قزل آلا از نظر آلودگی به بیماری‌های نکروز عفونی بافت خون‌ساز IHN، سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی VHS و نکروز عفونی بافت پانکراس IPN پایش و مراقبت می‌شوند.
سیده صفورا بزرگواری ادامه داد: در اجرای این طرح مزارع آبزی پروری از لحاظ آلودگی احتمالی به بیماری‌ها بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: در راستای حذف مزارع آلوده از چرخه تولید، تکثیر و ارتقاء وضعیت امنیت زیستی در صنعت آبزی پروری، این اداره کل از مزارع آبزیان نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می کند.
این کارشناس دامپزشکی در حوزه آبزیان با بیان اینکه این طرح به منظور تضمین سلامت ماهیان مولد و پرورشی قزل آلا در برابر بیماری‌های خطرناک فهرست سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) برنامه ریزی شده است گفت: با اجرای این طرح، میزان شیوع بیماری، شناسایی کانون‌های آلوده، پیشگیری و کنترل بیماری و ارائه راهکار‌های مناسب انجام می‌شود.
دکتر بزرگواری افزود: اجرای این طرح با مراقبت فعال و بازدید بالینی تمام مزارع سردآبی استان همراه بوده و تا پایش همه مزارع تکثیر و پرورش آبزیان این طرح ادامه دارد.
کهگیلویه وبویراحمد دارای دو مزرعه تکثیر، ۳۰ مرکز تفریخ و پرورش، ۲۴۱ مرکز پرورش ماهیان سردآبی، ۸ مزرعه خاویاری، دو مزرعه پرورش ماهیان گرمابی و یک مزرعه پرورش ماهیان زینتی در جنوب غربی ایران قرار دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.