تاریخ انتشار:۱۰:۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
عصر دنا: پس از سال‌ها چشم انتظاری بلاخره کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج به بهره برداری رسید تا زباله های این شهر که با عنوان طلای کثیف خوانده می شود دیگر تهدیدی برای شهروندان نباشد و زمینه درآمد زایی و رفع معضل های زیست محیطی را فراهم کند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،با افزایش جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد و رشد مصرف، مواد زائد و زباله ها نیز روز به روز در حال افزایش است و سالیان متمادی بود که نحوه جمع آوری و دفع آن به یکی از چالش های اساسی مدیریت شهری مبدل شده بود.

این روزها در بسیاری از کشورهای جهان نه تنها زباله تهدیدی برای انسان ها محسوب نمی شود بلکه با مدیریت موثر به آن «طلای کثیف» نیز گفته می شود و علاوه بر بازیافت و استفاده منطقی از آن، در بخش های مختلف، حتی از این زباله ها برق نیز تولید می شود.

وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه مدیریت پسماند نه تنها خوب نیست بلکه بحرانی است و ممکن است شیرابه‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی نفوذ کند لذا مدیریت پسماند باید در صدر اولویت‌ها باشد زیرا کوتاهی در این امر سلامت همه را تهدید می‌کند.

چالش های دفن زباله در یاسوج

دوپشته دشتروم یکی از ییلاق های خوش آب و هوای شهرستان بویراحمد است که اوایل دهه ۷۰ به صورت موقت برای دفن زباله های شهر یاسوج انتخاب شد.

در شهر یاسوج رشد جمعیت و حومه از یک سو و نبود مکانی با شرایط دوپشته باعث شد این نقطه از دشتروم به مکان دائمی دفن زباله ها تبدیل شود.

در آغاز قرار بود فقط هفت هکتار از اراضی منطقه درگیر دفن زباله ها شود که این محدوده گسترش پیدا کرد تا به ۱۷ هکتار رسید.

البته حجم خساراتی که سایت دوپشته ایجاد کرد بسیار فراتر از ۱۷ هکتار بود و آلودگی و شیرابه زباله ها در این منطقه در همه جهت گسترش پیدا کرد آنچنان که کارشناسان بهداشت هشدار دادند در صورت افزایش مساحت فضای زباله دان دوپشته، آب شرب شهر یاسوج و سد امامزاده قاسم و چاه های زیر دست آن در معرض آلودگی های جدی قرار خواهد گرفت.

بیش از  ۲۵سال زباله های شهر یاسوج به صورت غیراصولی در  منطقه گردشگری و عشایری دوپشته دفن می شد که این موضوع مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.

روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله در شهر یاسوج تولید می شود که این میزان ۲ برابر سرانه کشوری است.

 انباشت زباله‌ها در دوپشته دشت‌روم واحتمال ورود شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی معضل جدی در شهر یاسوج بود که هم سلامت مردم را تهدید می‌کرد و هم تهدیدی برای محیط زیست به شمار می‌رفت.

 مخاطرات زیست محیطی و نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی تهدیدی برای سلامتی شهروندان یاسوجی بوده و هیچ سرمایه گذاری هم حاضر نبود در این حوزه سرمایه گذاری کند.

مزیت های کارخانه بازیافت زباله  

به گفته کارشناسان، بازیافت مهم‌ترین مفهوم در مدیریت پسماند است.مدیریت زباله یکی از حیاتی ترین کارها برای داشتن محیط سالم تر زندگی، حفظ محیط زیست و پیشگیری از معضلاتی نظیر بحران انرژی، بحران آب، آلودگی هوای شهرها و افزایش نگران کننده تولید زباله محسوب می شود.

بهره برداری از کارخانه بازیافت یاسوج؛ تحقق دغدغه ۲۵ ساله

احداث کارخانه بازیافت زباله نه تنها در بهبود شرایط زیست محیطی حائز اهمیت است بلکه در جلوگیری از بیماری‌ها و نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی و برداشت محصولات مهم و حیاتی است.

منشا مواد بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌ها، بیشتر، منازل مسکونی و صنایع هستند. افزایش جمعیت و ازدیاد تولید زباله باعث می شود محل های دفن زباله هر سال بیشتر گسترش یابد. 

چنانچه تولید زباله با همین روال ادامه یابد، مدت زیادی طول نخواهد کشید که اراضی اطراف شهرها پر از زباله شده و محلی برای دفن زباله باقی نخواهد ماند و بازگشت به طبیعت در مورد بسیاری از مواد موجود در زباله مدت ها طول می کشد و این مواد سال ها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می شوند.

سیاست هایی که دولت ها برای کاهش زباله در نظر می گیرند این سیاست ها شامل کاهش زباله در مبدأ، تفکیک از مبدأ و استفادۀ مجدد و بازیافت است. 

سرگذشت ایجاد سایت (کارخانه بازیافت) دو پشته دشتروم

ایجاد سایت زباله دوپشته دشت روم برای دفن و جمع آوری پسماند شهر یاسوج معضلی جدی بود که با توجه به افزایش صعودی جمعیت این شهر و تولید روز افزون میزان زباله ها، باید این دغدغه رفع و پیگیری می شد.

بیش از ۱۵ سال بود که سایت دفن پسماند به دلیل اینکه شهرداری امکان تملک زمین برای برای دفن زباله های شهر یاسوج را نداشت و پیمانکار تا زمانی که زمین واگذار نشده سرمایه گذاری نمی‌ توانست انجام دهد، بلاتکلیف مانده بود.

به گفته مسئولان شهرداری دی ماه سال ۹۷ دو نوبت آگهی فراخوان جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه بازیافت در دوپشته دشتروم انجام شد که به دلیل نبود زیرساخت های لازم مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفت.

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، اسفند ماه ۹۷ کلنگ کارخانه بازیافت و ساماندهی سایت دفن پسماند شهر یاسوج با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در محل دو پشته دشتروم بر زمین زده شد.

این پروژه قرار شد در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و افزون بر ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار و با ایجاد ۳۸ فرصت شغلی اجرایی شود.

بهره برداری از کارخانه بازیافت یاسوج با حضور وزیر کشور 

بلاخره پس از حدود ۲۵ سال انتظار در دولت سیزدهم و به مناسبت هفته دولت کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج درآئینی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، سید علی احمد زاده  استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از کارخانه بازیافت یاسوج؛ تحقق دغدغه ۲۵ ساله

احمد وحیدی وزیر کشور شامگاه دوشنبه  در این آیین افتتاح اظهار داشت: امروز مرحله تفکیک کارخانه بازیافت در یاسوج راه اندازی شد و با کمکی که خواهد شد، مراحل بعدی تکمیل این کارخانه اجرا می شود.

وی تصریح کرد: این کارخانه برای یک ظرفیت ۴۰۰ تنی زباله در روز، راه اندازی شده است.

شهردار یاسوج هم در این مراسم  گفت: کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج در شهرستان بویراحمد افتتاح و خواسته و دغدغه دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد امروز تحقق یافت.

 نستهن مقدم افزود: با این اقدام، شعار زمین را پاک نگه داریم از هرگونه آلودگی و زباله، به حقیقت پیوست.

وی بیان کرد: این پروژه می تواند در حوزه سلامت و بهداشت، رعایت ملاحظات زیست و حفظ طبیعت محیطی نقش مهمی ایفا کند.

شهردار یاسوج عنوان کرد: جذب سرمایه گذار حتی در پروژه‌های کوچک زودبازده تجاری هم در شهرهای متوسط و کوچک سخت است که با پیگیری های صورت گرفته یک سرمایه گذار در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: مزیت این سرمایه گذاری در آن است که شاید کمتر کسانی باشند که در حوزه خدمات شهری رغبتی نشان دهند و این قابلیت را مدیریت شهری در یاسوج داشته و یک جوان سرمایه گذار بومی پای کار آورده شد.

مقدم تاکید کرد: این پروژه در بازه زمانی دو ساله کار مالکیت زمین و شروع عملیات ایجاد سوله و نصب و به کارگیری تکنولوژی در آن انجام شده است.

دولت در تکمیل فازهای بعدی کارخانه شهرداری را حمایت کند

شهردار یاسوج تصریح کرد: برای احداث فاز دوم زیرساخت ها مهیا شده است و بازیافت را که تکمیل چرخه کار است امیدواریم بتوانیم نظر مساعد وزیر را به دست آوریم و با پیگیری استاندار اعتبار لازم از سوی دولت برای تکمیل تخصیص یابد.

وی افزود: در این صورت در بازه ۶ ماهه این پروژه می تواند به طور کامل تکمیل شود و ارزش واقعی خود را داشته باشد.

مقدم ابراز داشت: همزمان با کار کارخانه، عملیات اجرایی جاده دسترسی، برق، آب و گاز انجام شده البته آب کارخانه هنوز به شبکه پایدار وصل نشده است که در این خصوص نیازمند همکاری و کمک استانداری و فرمانداری برای اختصاص یک چاه آب هستیم.

وی تصریح کرد: در سایت این کارخانه بیش از ۲ هزار درخت کاشته شده که هیچ‌گونه آلایندگی ایجاد نشود.

شهردار یاسوج ادامه داد: کارخانه بازیافت زباله ظرفیت ایجاد دوخط دارد که روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله را می تواند تفکیک کند و بازیافت و کمپوست را انجام دهد.

مقدم ابراز داشت: کارخانه بازیافت زباله شهر یاسوج در منطقه دو پشته دشتروم استانی است و این توان و ظرفیت را دارد که بتواند همه مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را جمع آوری، بازیافت و پوشش دهد.

وی عنوان کرد: یکی از محاسن این کارخانه تفکیک از مبدا زباله، کاهش تولید زباله و حفاظت از منابع طبیعی از جمله جنگل، آب و مواد معدنی است.

شهردار یاسوج در خصوص اشتغالزایی در این کارخانه تصریح کرد: در فرایند بلند مدت این کارخانه اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم دیده شده است و با اجرای طرح تفکیک از مبدا و محل های خرید زباله اشتغالزایی بیشتر از این تعداد خواهیم داشت.

مدیریت پسماند به فعالیت هایی اطلاق می شود که با جمع آوری اصولی و به کار بردن فناوری های نوین در بازیافت زباله ها از این ثروت به عنوان فرصتی برای درآمدزایی استفاده می شود، اما در مقابل کشورهایی نیز با مدیریت نادرست و بدون استفاده از روش های مهندسی و بهداشتی سلامت مردم را به واسطه این زباله ها در معرض خطر قرار می دهند. 

سرانه تولید زباله در کشور ۸۶۰ گرم برای هر نفر است که این میزان برای هر نفر در کهگیلویه و بویراحمد یک کیلوگرم هست. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید زباله تر (تجزیه پذیر) در مناطق مختلف استان از تولید زباله خشک بیشتر است و در فصل تابستان به دلیل افزایش شمار مسافران و گردشگران این میزان تا ۱.۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد. 

فهمیه قهرمانی/ایرنا

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.