تاریخ انتشار:۱۶:۳۶ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
عصر دنا: جدال با آتش در منطقه حفاظت خامی گچساران پس از ۲۱ساعت تلاش امدادگران با وجود بکارگیری همه امکانات به دلیل صخره ای بودن منطقه همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،آتش سوزی در نقطه ای به نام جهادآباد و منطقه حفاظت شده خامی ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۳۰مرداد آغاز شده و ساعاتی بعد به جنگل های کوه خامی در حوزه استحفاظی شهرستان باشت رسید و در زمان حاضر امدادگران محیط زیست، منابع طبیعی ، تشکل های مردمی ، جوامع محلی و نیروهای اداری برای خاموش کردن شعله های سرخ آتش در تلاش هستند.

تداوم جدال با آتش پس از ۲۱ساعت در جنگل‌های گچساران/بکارگیری همه امکانات برای مهار حریق

همه مسوولان عالی  رتبه استان از جمله استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای مدیریت مهار آتش در منطقه محل آتش سوزی حضور دارند و این همدلی باعث دلگرمی امدادگران شده است.

اینک مبارزه برای مهار آتش در شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار داشتن در یکی از گرمترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد با دمای  حدود ۵۰ درجه سانتیگراد در شرایط سختی ادامه دارد و امدادگران با اشاره به امکان وزش تند باد در عصر هنگام تاکید می کنند تا ساعت های آینده باید حریق مهار شود.

مشارکت طبیعت دوستان در گروه های مختلف سنی در آن شرایط سخت گویای رفتار ۲ گانه مردم با طبیعت است که یکی با بی احتیاطی جنگل را به آتش می کشد و گروهی با چنگ و دندان برای نجات طبیعت تلاش می کنند. 

آخرین خبرها از گستره آتش

با وجود این تلاش ها،  اما آن طور که فرماندار شهرستان باشت می گوید: دامنه آتش منطقه حفاظت شده کوه خامی که به شهرستان باشت کشیده شده به دلیل وزش باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی متراکم در حال گسترش است.

نادر گرامی افزود: به دلیل سخت گذر بودن و مسافت طولانی اعزام  نیرو ها به محل  آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خامی برای مهار اتش  امکان پذیر نیست به همین دلیل در روستای "آبکنارو خان احمد"  همچنان در انتظار  بالگرد برای اعزام نیرو هستیم .

وی بیان کرد: برنامه ریزی لازم برای آذوقه، آب آشامیدنی و دیگر امکانات مورد نیاز برای نیروهای امدادگر انجام شده است.

دلیل طولانی شدن مهار آتش

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از حضور و مدیریت میدانی استاندار در محل آتش سوزی جنگل های کوه خامی گفت: صخره ای و سخت گذر بودن منطقه و نیاز به پیمایش مسیر به صورت پیاده روی توان امدادگران را محدود کرده به همین دلیل از بالگرد در شهرستان گچساران برای جابه جایی امدادگران استفاده می شود. 

اسلام جاودان خرد افزود: تاکنون با استفاده از ۹ سورتی پرواز ۲۷نفر از امدادگران به ارتفاعات منطقه حفاظت شده خامی در منطقه جهاد آباد برای مهار آتش اعزام شده اند.

وی تاکید کرد: گروه هشت نفره از محیط بانان محیط زیست شهرستان گچساران در نخستین ساعت های وقوع آتش سوزی به محل اعزام شدند و شب گذشته را در منطقه اقامت داشتند.

یک فروند بالگرد برای مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خامی گچساران اعزام شد

فرماندار گچساران گفت: یک فروند بالگرد از شرکت نفت گچساران برای جابه جایی نیروهای امدادی و حمل و نقل تجهیزات به ارتفاعات سخت‌گذر منطقه حفاظت شده خامی این شهرستان که دچار آتش سوزی شده، اعزام شد.

روانبخش دیهیم خوب در این باره افزود: ۲ فروند بالگرد از شرکت بهره برداری نفت و گاز و هلال احمر برای جابه جایی نیروهای امدادی  به ارتفاعات سخت‌گذر منطقه حفاظت شده خامی این شهرستان  درخواست شده بود که تاکنون یک فروند بالگرد آن تامین  شده و در حال امداد رسانی است .

دیهیم خوب، با بیان اینکه وزش باد، عملیات مهار آتش را با دشواری مواجه کرده ابراز کرد: شامگاه گذشته نشست فوق‌العاده‌ای  رییس ستاد بحران استان در این شهرستان تشکیل شد ه و هم اینک با استفاده از بالگرد، نیروهای امدادی به همراه تجهیزات برای مهار آتش در حال انتقال به منطقه آتش سوزی هستند.

 دبیر ستاد بحران گچساران گفت:۱۰۰ نیروی جدید برای شتاب بخشیدن به عملیات خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت شده خامی در حال اعزام هستند.

حمید نارکی ابراز کرد: آتش همچنان در حال زبانه کشیدن است و نیروهای اعزامی به منطقه با وجود سخت گذر بودن برخی نقاط ، مشغول اطفای حریق هستند.

وی تصریح کرد: وزش باد شدید و سخت گذر بودن  آتش‌سوزی را گسترده تر و مهار آن را سخت کرده است.

نارکی با بیان اینکه این نخستین آتش سوزی امسال در منطقه حفاظت شده خامی در سالجاری  است گفت: در این آتش سوزی بخشی از جنگل ها و درختان منطقه  خامی مانند زالزالک و بلوط و ... طعمه حریق شدند.

وی اظهار داشت: ۵۳۵ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در آتش سوزی های سال گذشته دچار آسیب جدی شده است.

نارکی  بیان کرد: این میزان جنگل و  مراتع در مناطق خامی، نارک، آبریگون و کوه پهن طی پنج فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

استفاده از امکانات دیگر استان ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:همه تلاش ها برای مهار آتش در منطقه حفاظت شده خامی بکار گرفته شده با بیان اینکه هم اکنون یک بالگرد در حال اعزام به نیروهای امدادی برای مهار آتش هست ، براساس هماهنگی های انجام شده قرار است۲ فرودند بالگرد دیگر برای مهار آتش به منطقه اعزام شود.

علیرضا نیکروز اضافه کرد: امید می رود تا با تلاش مضاعف امدادگران و بکارگیری همه امکانات آتش در جنگل های گچساران تا عصر امروز مهار شود.

وی تاکید کرد: ۱۶۰ نیروی جدید برای شتاب بخشیدن به عملیات خاموش کردن آتش دقایقی پیش به منطقه حفاظت شده خامی گچساران و باشت اعزام شدند که عملیات کنترل و مهار آتش را در کنار سایر نیروها آغاز کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: علت آتش سوزی  مشخص اما احتمال می رود این آتش به دلیل صاعقه روشن شده باشد.

نیکروز ابراز داشت: شب گذشته ستاد بحران در فرمانداری های شهرستان های گچساران و باشت تشکیل شد و اقدامات لازم برای مهار این آتش سوزی در دستور کار قرار گرفت.

وی ضمن قدردانی از همه افرادی که از عصر دیروز تاکنون مشغول مهار آتش هستند افزود : در زمان حاضر اولویت نخست مهار آتش است و پس از خاموشی علت و میزان عرصه ای که دچار حریق شده اطلاع رسانی خواهد شد.

کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

این پنجمین آتش سوزی امسال در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد است که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد مساحت آتش سوزی های قبلی کمتر از یک هکتار بوده است.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳منطقه حفاظت شدههزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد./ایرنا

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.