تاریخ انتشار:۲۰:۴۶ - ۳۰ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: سد شهید «دلنسب کوهبرد» با ظرفیت ۲ و نیم میلیون متر مکعب و پوشش ۳۵۰ هکتار از اراضی زراعی، پس از 11 سال انتظار با اولین بارش سالانه آبگیری می شود تا بالاخره طلسم بهره برداری از یک پروژه در شهرستان کهگیلویه شکسته شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا-طیبه سادات سعادتی نیک-سد شهید دلنسب کوهبرد تنها سد خاکی این شهرستان در سال ۱۳۹۰ با هدف جلوگیری از سیلاب‌ها و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت، احداث این سد ظرفیت سالانه ۲/۵ میلیون مترمکعب آب را در خود دارا است.

با توجه به این که توسعه کهگیلویه در گرو پرداختن به محصولات کشاورزی است از مزایای این سد می‌توان به افزایش تولید محصولات کشاورزی، ممانعت از مهاجرت، اشتغالزایی بیش از ۳۰۰ نفر از جوانان این منطقه و از همه مهم‌تر بحث گردشگری این طرح نام برد.

هم‌چنین با اجرای این طرح ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان به اراضی آبی تبدیل خواهند شد.

حداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب سال ۱۳۹۰ در کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه آغاز شد.

این سد با پیش بینی ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب، توانایی آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست را داراست.

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی اجرا شد.

در زمانبندی تکمیل سد هفته دولت، دهه فجر  هر مناسبت ملی مذهبی دیگری به چشم می خورد اما هیچ گاه به سررسید اعلامی نرسید و هر بار زمان بهره برداری تمدید می شد.

حالا با گذشت بیش از یک دهه باز هم خبر از تکمیل فاز نخست و آبگیری سد به گوش می رسد و گفته می شود در نخستین بارندگی آبگیری خواهد شد.

عبدالعزیز موسوی در حاشیه بازدید از این سد در جمع خبرنگاران با بیان این که تاکنون ۳۰۰میلیارد ریال برای این سد هزینه شده است، اظهار کرد: فاز اول این سد در آینده نزدیک و ابتدای سال بارشی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته فرماندار کهگیلویه بهره برداری از این سد زمینه اشتغالزایی برای ۳۵۰ نفر فراهم خواهد آورد.

وی با اشاره به مطالبات کشاورزان، تصریح کرد: اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تملک اراضی کشاورزان و برای تکمیل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و توزیع در زمین‌های کشاورزی مورد نیاز است.

فرماندار کهگیلویه گفت: امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و معاونین، اهتمام نماینده و مجموعه جهاد سازندگی در طول این سال، برای به ثمر نشستن پروژه و بهره برداری از فاز اول و دوم و رساندن آب به مزارع و ساماندهی اعتبار لازم را تخصیص دهند.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار