تاریخ انتشار:۱۹:۳۱ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان مورد حمله پروانه برگ‌خوار سفید قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سعید جاوید بخت اظهار داشت: 350 هزار هکتار از جنگل‌های استان را مورد پایش قرار داده‌ایم که 220 هزار هکتار از این جنگل‌ها مورد حمله پروانه برگخوار سفید بلوط قرار گرفته‌اند و در واقع حوزه فعالیت این نوع تقریباً از 1000 تا 1100 متر متغیر است.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته این اداره در مبارزه با آفت پروانه برگخوار درختان بلوط ادامه داد: سابقه این بیماری در ایران به سال 1351 برمی‌گردد و همواره درختان بلوط در حوزه نوار زاگرس این بیماری وجود داشته است.

جاوید بخت افزود: دو نوع پروانه بلوط وجود دارد که یکی تک نسلی و دیگری برگخوار سفید که پنج نسلی بوده و در نسل‌های متعددی رشد می‌نماید و تبدیل به پروانه می‌شود واین پروانه بین 180 تا 200 عدد تخم گذاشته و بعد از 48 ساعت از بین می‌رود و این علت شدت گرفتن این آفت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بهترین زمان مبارزه با این آفت از اواسط اسفندماه تا اواسط فروردین ماه بوده و در موقع جوانه زدن درختان باید این سم پاشی یا محلول پاشی انجام شود و ما اکنون در مناطق سردسیری و میان بند هیچگونه مشکلی در رابطه با این آفت نداریم.

جاوید بخت به وجود این آفت در برخی شهرستان‌های گرمسیری استان اشاره کرد و افزود: آفت سفید درشهرستان‌های باشت، کهگیلویه و بهمئی و بخشی از لنده به درختان بلوط بشدت حمله ور شده است.

وی تصریح کرد: این آفت تاکنون پنج مرتبه در کشور طغیان کرده و مهمترین راه مبارزه با این آفت محلول‌پاشی bt است، از بدو ورود و تشکیل جلسات متعددی با دانشگاه‌ها ، مرکز تحقیقات و حفظ نباتات و جلسات متعدد و مستمری در استان برگزار شده و به صورت میدانی نیز موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

جاویدبخت بیان کرد: از جنگل‌های 876 هزار هکتاری استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً چهار درصد از این جنگل‌ها مورد آفت قرار گرفته‌اند، این آفت برگ‌ها را از بین می برد و بعد دوباره درخت جوانه زده وسبز می‌شود و مهم‌ترین مسئله این است ،که با ریزش برگ‌ها درخت خشک نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

وی تامین اعتبار را تنها راه مبارزه با این آفت عنوان کرد و افزود: پایش و در واقع محلول پاشی بر2 نسل اثر می گذارد و مناسب ترین زمان برای محلول پاشی از اواسط ماه‌های اسفند ماه تا فروردین است که این این محلول پاشی اثر می‌گذارد و بهترین زمان ساعت 5 تا 7 صبح و عصرها ساعت 7:30 تا 8 و 30 دقیقه است.

جاوید بخت خاطرنشان کرد: برای از بین بردن پروانه ها 4 کارگاه آموزشی را با مشارکت روستاییان در مناطق مختلف استان برگزار کرده‌ایم.

وی به علت های رشد این آفت اشاره کرد و افزود : زیر اشکوب‌ها را در زیر درختان با کارهای کشاورزی از بین بردن این زیر اشکوب و محلول پاشی سم و کود در زیر درختان موجب شده که دشمن طبیعی این آفت از بین برود خشکسالی نیز یکی دیگر از عوامل بروز این پدیده و ریزگردها که همه ساله مهمان‌های ناخوانده درختان بلوط مظلوم حوضه زاگرس هستند.

جاویدبخت در خصوص تامین اعتبار برای مبارزه با این آفت گفت: 35 میلیارد تومان در این خصوص تصویب شده و کارهای عملیاتی شروع شده است و در موافقتنامه سال 1401 پیش بینی شده و در این خصوص از این 20 میلیارد اختصاصی 15 میلیارد تومان آن از طریق شرکت نفت پرداخت می‌شود که یک میلیارد برای کار تحقیقاتی تخصیص یافته است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین