تاریخ انتشار:۲۳:۲۷ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: آفت پروانه بلوط خوار در سطح ۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد شیوع پیدا کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

 

 

 

پرواز پروانه‌های مرگ بر سر بلوط های کهگیلویه و بویراحمدآفت پروانه بلوط خوار چند سالی است که در نواحی جنگلی زاگرس طغیان کرده و همه ساله در فصل بهار دست اندرکاران محیط زیست سعی می‌کنند با محلول پاشی به درختان، این آفت را از دامن زاگرس بزدایند که موفقیت این کار به تخصیص مناسب اعتبار و اجرای طرح در زمان مناسب که هنوز حشرات تبدیل به پروانه نشده اند، باز می‌گردد.

به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت از علل طغیان آفت جوانه خوار بلوط ذکر می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌هایی با درگیری بالای درختان بلوط به این بیماری است به طوری که وسعت جنگل‌های آلوده به این آفت طی ۲ ماه از ۱۰ هزار هکتار به حدود هفتاد هزار هکتار رسیده است.

سرپرست اداره کل منایع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه برای کنترل این آفت دست کم ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: استاندار دو ماه پیش قول تامین این میزان اعتبار را داد ولی هنوز محقق نشد. 
جاوید بخت افزود: سم پاشی در شرایط فعلی بهترین راهکار برای مقابله با این آفت است و با توجه به وسعت جنگلهای استان، بافت جغرافیایی ، کوهستانی و سخت گذر بودن به بالگرد و پهپاد سم پاش نیاز است. 
اکبری کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی کشور گفت: به علت تعلل در سم پاشی و کنترل نکردن به موقع این آفت اکنون وضعیت جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است و احتمال سرایت به سایر جنگلهای زاگرس را نیز دارد.
مساحت جنگلهای بلوط کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۰ هزار هکتار است .

با این اوصاف بیراه نیست که بگوییم حکایت حمله آفت پروانه برگ خوار به جنگل‌های زاگرس در این روز‌ها دردناک‌ترین قصه درختان بلوط است که ایستاده جان می‌دهند و چنانچه این آفت کنترل نشود، باید شاهد زوال بلوط‌های کهنسال در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم. 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.