تاریخ انتشار:۱۳:۲۱ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: در شرایطی که یکی از شرایط رسانه‌ها ایجاد فضای نقد و مطالبه‌گری در جامعه است اما ظهور رسانه‌های فصلی سبب ظهور و بروز بدعت‌های جدید در کهگیلویه‌وبویراحمد شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

رسانه‌ها سازمان‌هایی پیچیده و نهادهای مهم اجتماعی هستند که با مخاطب سازمان‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حوادث و اتفاق‌های جامعه بطور وسیع و گسترده در تعامل هستند.

رسانه‌ها تقریباً همراهان غیر قابل گریز زندگی روزمره هستند که ما را وامی‌دارند تا عادات اجتماعی خود را با توجه به واقعیت حضور آن‌ها تنظیم کنیم. رسانه‌ها، از دیگر سوی، منابعی ارزشمند و متنوع اند که ما را در مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی و مشکلات فردی یاری می‌دهند.

با توجه به کارکردهای متنوع رسانه‌ها، همچون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، ایجاد انسجام و تعلق اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختار قدرت و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی، می‌توانند جایگاه در خور اعتنائی در تکوین، تکامل و نهادینه‌سازی شاخص‌ها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه داشته باشند. رسانه‌های خبری به عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه با تأثیری که بر عقاید و آرا و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند، واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می‌کنند و تعیین کننده چشم‌انداز ما از جهان هستند. رسانه‌ها وخبرگزاری‌ها در واقع حلقه رابط بین جامعه و سازمان‌ها یا مردم با مردم هستند.

در شرایطی که رسانه ها کارکردها، ویژگی ها و تریبونی مهم و اثر گذار برای مطالبات مردم و همچنین بیان کننده خدمات انقلاب و نظام محسوب می شوند اما به تازگی با ظهور محدود رسانه های فصلی در کهگیلویه و بویراحمد که با هدف تامین منافع یک جریان و یا گروهی خاص هستند، کارکردهای رسانه، فضای نقد و مطالبه گری را محدود می کنند و همچنین با مصادره خدمات گروه ها و افراد مختلف جامعه به نفع جریان خود، سبب ایجاد برخی بدبینی ها می شوند.

ظهور و بروز چنین رسانه هایی که همزمان با رویدادهای سیاسی همچون انتخابات و برخی نگاه های برخواسته از منطقه جغرافیایی و گاها تعصبات بوده است و با خط قرمزهای خودساخته ی درون جریانی اجازه فضای نقد و مطالبه گری از مدیران را نمی دهد و هرگونه نقد را به منزله تخریب می دانند و با واکنش های منفی، هیجانی و احساسی برخواسته از تعصب نقش و رسالت رسانه را با حاشیه مواجه می کنند و از طرفی سبب برگشت به گذشته و ظهور نگاه های منطقه ای، جغرافیایی، گرمسیری و سردسیری و نهایتا رواج تبعیض و بی عدالتی در جامعه در اثر فعالیت چنین رسانه هایی است.

امروز نهادهای متولی و نظارت کننده نقش مهم و اثر گذاری برای شناسایی برخی سایت های فصلی و منطقه ای دارند زیرا این گونه رسانه ها به راحتی و بدون درنظرگرفتن چهارچوب های رسانه ای و بدون آگاهی از شرایط جامعه در هر زمان که بخواهند و منافع ایجاب کند، سبب تاخت و تاز به رسانه های مطالبه گر و ریشه دار می شوند و از طرفی با روحیه انحصار گرایانه رسانه ای خود که برخواسته از تعصب، هیجان و احساسات است سبب ایجاد حواشی و بدبینی در بین اهالی رسانه و جامعه می شوند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.