تاریخ انتشار:۱۱:۲۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
عصر دنا: جام جهانی قطر فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد است اما آیا مسئولان از این فرصت به خوبی استفاده می‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

در نشست روز گذشته شورای برنامه‌ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد استاندار و معاون اقتصادی مباحث جدیدی را در خصوص صادرات محصولات این استان به خارج از کشور مطرح کردند.

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد قصد دارند از طریق وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران از فرصت جام جهانی که آبان تا آذر ماه در قطر برگزار می‌شود برای صادرات و تبلیغات محصولاتشان استفاده کنند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت خوبی در تولیدات باغی از جمله سیب، لیمو، گردو و همچنین گل رز در بخش کشاورزی است که اگر به استاندارد‌های جهانی نزدیک شوند می‌توانند بازار خود در قطر و سایر کشورهای غربی حوزه خلیج فارس را پیدا کردند.

آب معدنی؛ کهگیلویه و بویراحمد دارای چشمه‌های زیادی است و واحدهای زیادی در زمینه تولید آب معدنی فعالیت دارند، نیاز است محصولات آب معدنی استان به استاندارد لازم برسند تا در بسته صادراتی قرار گیرند.

گیاهان دارویی؛ کهگیلویه و بویراحمد دو هزار گونه گیاه دارویی دارد که ۲۵۰ مورد از آنها گونه‌های کمیاب هستند محصولات گیاهی این استان می‌تواند در قالب دمنوش صادر شوند.

اما تولیدات دانش‌بنیان؛ شرکت زرد بند و سینره دو واحد تولید کننده محصولات دانش‌بنیان هستند که محصولات آرایشی و بهداشتی این واحدها می‌توانند معرف ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کهگیلویه و بویراحمد در قطر و سایر کشورهای حوزه‌های خلیج فارس باشد، البته این استان در سایر حوزه‌های دانش‌بنیان قابلیت‌هایی دارد.

حوزه گردشگری، از کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به عنوان جزیره کوچک در جنوب غربی ایران یاد کرد و می‌توان در قالب‌های مختلف استان را معرفی کرد، به غیر از این موارد، بر روی محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برای صادرات می‌توان استفاده کرد.

اما با وجود این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها این سوال پیش می‌آید که آیا مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد از این فرصت استفاده خواهند کرد یا خیر.

فراموش نمی‌کنیم که سال گذشته نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ در امارات برگزار شد، مسئولان استان برای حضور در این نمایشگاه جلسه گرفتند و برنامه ریختند که حضور پیدا کنند اما چند هفته بعد گزارش دادند که چون حمایت نشدند به اکسپو نرفتند و از اینکه حمایت نشدند انتقاد داشتند.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از این موضوع گفت: هم از شهرک صنعتی و هم صنعت معدن خواستیم برای حضور در اکسپو به ما کمک کنند اما دریغ از اینکه یک دستگاه از ما حمایت کند.

سید شمس‌الدین هاشمی عنوان کرد: مسئولان از شرکت‌هایی که توان حضور در نمایشگاه‌ها را دارند حمایت شوند و دست از حمایت شرکت‌هایی که همیشه در نمایشگاه‌ها حضور دارند بردارند.

امیدواریم مسئولان تازه نفس در دولت سیزدهم قدر این فرصت را بدانند و خود را برای این بازار بزرگ که به بهانه جام جهانی ایجاد می‌شود بدانند و به مانند اکسپو ۲۰۲۰ دچار نشوند‌.

منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.